Ajoneuvot | Uutinen | 10.4.2018

Volkswagen pyörittää johtajarulettia – korvaako Diess pääjohtaja Müllerin?

Hyvästä tuloksesta huolimatta Volkswagen-ryhmä valmistautuu merkittäviin johtajavaihdoksiin. Pääjohtaja Matthias Müllerin korvaajaksi on ehdolla Volkswagen-merkkiä luotsaava Herbert Diess.

Jaa artikkeli

Volkswagen kertoi tänään harkitsevansa konsernin hallintorakenteen uudistamista, joka koskisi myös VW-ryhmän hallitusta ja jopa pääjohtaja Matthias Mülleriä. Tiedotteen mukaan Müller itse on myötämielinen mahdollisille muutoksille.

Volkswagen pyörittää johtajarulettia – korvaako Diess pääjohtaja Müllerin?

Matthias Müller on luotsannut VW-ryhmää dieselskandaalin jälkeiseen aikaan.

Müller korvasi edeltäjänsä Martin Winterkornin Volkswagen-ryhmän kipparipaikalla syyskuussa 2015, vain viikkoa niin sanotun Dieselgate-päästöhuijausskandaalin esiintulon jälkeen. Autojätti Volkswagen-ryhmään kuuluvat emomerkki Volkswagenin lisäksi muun muassa Audi, Škoda, Seat ja Porsche.

Uutistoimisto Reutersin saamien sisäpiiritietojen mukaan Müllerin seuraajaksi kaavaillaan tällä hetkellä Volkswagen-merkkiä luotsaavaa Herbert Diessiä. BMW:ltä Volkswagenille siirtynyt Diess aloitti tehtävässään heinäkuussa 2015. Pestinsä aikana Diess on ottanut toistuvasti yhteen ammattiliittojen kanssa tavoitellessaan Volkswagenin kulurakenteen keventämistä ja rakenteellista uudelleenjärjestelyä.

Volkswagen pyörittää johtajarulettia – korvaako Diess pääjohtaja Müllerin?

Müllerin korvaajaksi vahvin kandidaatti on Volkswagen-merkkiä luotsaava Herbert Diess.

Mahdollisessa johtajaruletin pyöräytyksessä olisi uutistoimiston lähteiden mukaan edelleen kyse Volkswagenin pyrkimyksestä siirtyä eteenpäin Dieselgate-skandaalista. Volkswagenin hallintoneuvosto on näillä näkymin kokoontumassa asian tiimoilta perjantaina.

Mahdolliset johtajavaihdokset ovat kuitenkin sikäli yllättäviä, sillä Volkswagenilla menee hyvin sekä merkkinä että konsernina. Sijoittajien mukaan Volkswagenin monimutkainen valtarakenne estää kuitenkin rakennemuutokset, haaskaten konsernin potentiaalia.

Lähteet: Volkswagen, Automotive News Kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu