5.4.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Passat Variant GTE – kannattaako suosikki ostaa hybridinä? Teksti Petri Munukka Kuva Petri Munukka ja Lauri Ahtiainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nyt myös Volkswagen Passat on mahdollista ladata sähköllä. Hyvää: runsaat tilat, varustelu, viimeistely, vähäpäästöisyys. Huonoa: valikoiden moninaisuus, latauspistokkeiden kirjavuus. Volkswagen laajentaa GTE-hybridimallistoaan: viime vuonna aloitus Golfilla, nyt vuorossa Passat, syksyllä uuteen Tiguaniin. Golfista poiketen Passat-hybridin saa molempiin korimalleihin, niin porrasperään kuin farmariin. Tehdashinnaltaan Volkswagen Passat Variant GTE on Passat-malliston kallein versio, mutta pienten päästöjen ansiosta autovero jää kolmeen tonniin ja kokonaishinta alle 50 000 euron. Pienillä polttoainekuluilla hintaeroa perusmalliin ei silti kurota takaisin, vaan motivaatio hankintaan on löydettävä muualta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaasti tehoa Passat GTE:n voimalinja on sama kuin Golf GTE:ssä. Suorasuihkutteisen ja turboahdetun 1,4-litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin apuna toimii 115 hevosvoimainen sähkömoottori sekä kuusivaihteinen kaksoiskytkinvaihteisto. Passatissa yhteisteho on viilattu korkeammaksi, 218 hevosvoimaan ja vääntömomentti 400 newtonmetriin. Korskeat lukemat, mutta kutakuinkin samoihin suoritusarvoihin yltää viisi tonnia halvempi 1.8 TSI jo 180 hevosellaan. Suorituskykyä hakeva saa satsaamalla toisen mokoman nelivetoiseen (280 hv) huippumalliin. Mutta kyllä hybridikin on tarvittaessa rivakka. Kun järjestelmä on valittu tehokkaimpaan GTE-tilaan ja kaasua painetaan syvään, liikkeellelähdöt ja ohitukset tapahtuvat sähäkästi, vaikka akuston ja sähkömoottorin yli 200 kilon lisäpaino heilauttaa vaa’an viisarin yli 1 700 kiloon. Normaalitila sopii kuitenkin paremmin eleettömään ja vaivattomaan liikkumiseen. Vähän päästöjä Ladattavan hybridin tärkein hankintakriteeri lienee mahdollisuus liikkumiseen päästöittä ja äänettömästi. Lisähoukuttimena ovat alhaiset käyttökulut, varsinkin jos lataaminen onnistuu työpaikan pistokkeesta. Ladattavasta hybridistä joutuu maksamaan käyttövoimaveroa 42 euroa vuodessa. Pelkällä sähköllä ajettaessakin GTE:n suorituskyky on riittävä. Sähkömoottorin tuima vääntö auttaa liikkeellelähdöissä, ja voima riittää maantieajoon. Maksimino-peus sähköllä on rajoitettu 130 kilometriin tunnissa. Volkswagen lupaa sähköllä 50 kilometrin toimintamatkan. Talviolosuhteissa 35 km on realistisempi, mutta se riittääkin jo useimmille päivän ajoihin. Joka tapauksessa latausjohdon käytöstä on tehtävä itselleen rutiini, jos aikoo liikkua ilman päästöjä. Akun tyhjennyttyä GTE:llä pääsee bensiinin voimin vielä noin 700 km keskikulutuksella 7 l/100 km. Liikaa tietoa GTE liputtaa sinistä väriä. Sitä on mallimerkintöjen lisäksi raitoina maskissa, sisustuksen tikkauksissa ja jarrusatuloissa. Erona vakiomalleihin myös etu- ja takahelmat on muotoiltu uudelleen. Kojelauta on selkeälinjainen, kuten muissakin Passateissa. Hybridijärjestelmän ajotilavalinnat on lisätty vaihdekepin viereen. Mittaristona toimivaan näyttöruutuun ja keskikonsolin monitoiminäyttöön saa tietoa hybridijärjestelmän toiminnasta sekä kuljettajan ajotavasta ja ajohistoriasta enemmän kuin osaa kaivatakaan. Volkswageniin selkeyteen tottuneelle mittaristokin näyttää aluksi sekavalta, mutta infoähkystä toipumisen jälkeen oleellinen tieto löytyy helposti. Hybridin akusto on sijoitettu takapenkin alle, josta 50 litraan pienennetty bensiinisäiliö on siirretty puolestaan tavaratilan alle. Tavaratilan pohjaa on nostettu ja tila on pienentynyt neljänneksellä – välipohjan alle sopii enää latausjohto. Roinan kanssa kamppailevat ilahtuvat perävaunun (1 600 kg) vetomahdollisuudesta, joka useimmista hybrideistä puuttuu. Teksti: Petri Munukka Kuvat: Petri Munukka ja Lauri Ahtiainen Volkswagen Passat Variant GTE Plug-In Hybrid DSG Hinta alkaen 48 499 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, 6-v. automaatti, etuveto. Teho 115 kW (156 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Teho 85 kW, 400 r/min Vääntö 250 Nm (1500–3500 r/min) Hybridijärjestelmän yhteisteho 160 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 225 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,6 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 37 g/km Mitat pituus 4767 mm, leveys 1832 mm, korkeus 1477 mm, akseliväli 2791 mm Muu tieto Sähkömoottori. Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä - ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku