Volkswagen länsimetroilee: Dieselgate-loppuraportti salataan

Autojätti ei julkaise loppuraporttia lisärangaistusten pelossa.

Ajoneuvot | Uutinen | 12.5.2017

Volkswagen ilmoitti, että se ei aio julkaista lakitoimisto Jones Dayn tekemää dieselgate-raporttia julkisuuteen. Yhtiö kertoi asiasta vuotuisessa yhtiökokouksessaan noin 3 000 osakkeenomistajan edessä. Volkswagenin hallituksen puheenjohtaja Hans Pötsch ylisti Jones Dayn raporttia ”erääksi kattavimmista Saksan historiassa”, mutta huomautti, että raportin julkaisemalla Volkswagen asettautuisi alttiiksi lisäsyytteille ja sakkorangaistuksille.

– Ymmärrän, että osa teistä toivoo enemmän läpinäkyvyyttä. Usein vaaditaan täyden raportin julkaisemista. Sanon tämän selkeästi: Jones Dayltä ei ole olemassa kirjallista loppuraporttia eikä sellaista tule. Pyydän ymmärrystänne, että lakiteknisistä syistä Volkswagen on estynyt julkaisemasta sellaista raporttia, Pötsch summasi.

Volkswagen-johtajan mukaan vaarana ovat ”massiiviset sakot”, jos raportti tulisi julkaistuksi. Lukuisista sovinnoista huolimatta Volkswagenilla on edessään vielä useita virallisia tutkimuksia ja avoinna olevia oikeustapauksia.

Sijoittajat eivät purematta niele

Yhtiökokouksessa paikalla olleet sijoittajat eivät olleet tyytyväisiä johtokunnan selittelyihin, vaan vaativat edelleen raporttia julkaistavaksi. Sijoitusneuvontayhtiö Hermes EOS kommentoi, että raportin löydösten julkaiseminen auttaisi Volkswagenia siirtymään eteenpäin sen suurimmasta kriisistä ja että se olisi ainut tapa saada sijoittajien luottamus takaisin.

Volkswagen vetosi siihen, että se on sitoutunut Yhdysvalloissa sovintoa tehdessään oikeusministeriön ”Statement of Facts” -loppulauselmaan, eikä voi siksi kertoa uusia tietoja.

– Sovintosopimuksen mukaan Yhdysvalloilla on oikeus nähdä uudet löydökset ja hyväksyä ne etukäteen, kommentoi osakkeenomistajien etua ja Saksan yhtiölain asiantuntija Christian Strenger. Hän vaatii, että Volkswagenin johtokunta ”lyö kaikki kortit pöytään”.
– Viittauksenne Yhdysvaltojen kanssa tekemään sovintoon on täysin riittämätöntä ja lähes loukkaa kaikkia niitä, joita kiinnostaa vastuullisuuden täysi selvittäminen.

Avainasemassa Yhdysvallat

Volkswagen lupasi syksyllä 2015, että Jones Dayn loppuraportin sisällöstä kerrotaan osakkeenomistajille. Raporttia käytettiin myös 4,3 miljardin dollarin sovinnon pohjana Yhdysvaltain oikeusministeriön kanssa. Kaikkiaan Volkswagen on sitoutunut käyttämään Yhdysvalloissa jopa 25 miljardia dollaria sovintoihin omistajien, ympäristöviranomaisten, osavaltioiden ja jälleenmyyjien kanssa.

Volkswagenin pääjohtaja Matthias Müller kertoi, että yhtiö antaa varauksettoman tukensa entiselle apulaissyyttäjä Larry Thompsonille, joka on nimitetty seuraavan kolmen vuoden ajaksi Volkswagenin ulkopuoliseksi tarkkailijaksi.
– Näen tämän tilaisuutena. Tarkkailijan tekemä työ voi ja vaikuttaakin siihen, että saamme yhtymän riskienhallinnan, sääntöjenmukaisuuden ja eheyden uudelle tasolle.

Lähde: Automotive News Kuva: Shutterstock

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen