18.6.2016 Ajoneuvot Volkswagen jäsentelee uudelleen – karsintaa ja katse tulevaisuuteen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä "TOGETHER – Strategy 2025" toimintasuunnitelman yhteydessä autojätti hahmotteli paluunsa askelmerkkejä: uudelleenjärjestelyjä ja katse kohti tulevaa. Volkswagen-ryhmän pääjohtaja Matthias Müller linjasi torstaina pidetyssä lehdistötilaisuudessa keinoja, joilla autovalmistajajätti toipuu päästöskandaalin vaikutuksista ja palaa erinomaiseen tuloskuntoon vuoteen 2025 mennessä. Keinot ovat tutut mutta voimakkaat: uudelleenjärjestelyt moniportaisen ryhmittymän sisällä ja katse vakaasti kohti sähkö- ja robottiautoja. Muutosten tavoitteena on jättää keskustelua hallinnoinut dieselskandaali taakse ja edetä kohti "keskittyneempää, tehokkaampaa, innovatiivista, asiakaslähtöistä ja kestävää" Volkswagenia. Tähän mennessä 16,2 miljardia maksaneen dieselskandaalin yhteydessä Volkswagen tajusi, miten sen jäykkä rakenne ja laajentumiseen keskittynyt strategia ovat avoimia Teslan ja Uberin kaltaisten kilpailijoiden toiminnalle. Osana ryhdistäytymistään Volkswagen aikoo esitellä yli 30 sähköautomallia vuoteen 2025 mennessä, sähköajoneuvojen vastatessa tuolloin neljännestä koko ryhmän ajoneuvotoimituksista. – Odotamme, että vuoteen 2025 mennessä myymme kahdesta kolmeen miljoonaan täyssähköautoa vuodessa, Müller kommentoi. Sähköautojen lisäksi autojätti aikoo panostaa voimakkaasti myös muihin liikenteen digitalisaation trendeihin, kuten automatisoituun ajamiseen ja esimerkiksi kyytipalveluihin. Müllerin mukaan valmistaja kehittää autonomisen ajamisen ratkaisuita sisäisesti, ajoneuvojen ilmestyessä markkinoille 2020-luvun taitteessa. Yhteensä autonomisen ajamisen investoinnit kohoavat useaan miljardiin euroon. – Kehitämme tarvittavan ammattitaidon ja aiomme muiden keinojen ohella palkata noin 1 000 ohjelmistospesialistia lisää, Müller sanoi. Tulevaisuuden autoiluvisioissa Volkswagen näkee myös merkittävän roolin erilaisilla auton yhteiskäyttöpalveluilla, robottitakseilla ja kyytipalveluilla. Hiljattain tehty 300 miljoonan dollarin investointi kyytisovellus Gettiin oli Volkswagenin ensimmäinen askel palveluiden saralla. Tavoitteena on kasvattaa palvelubisneksen liikevaihto miljardeihin vuoteen 2025 mennessä. Tähän mennessä 16,2 miljardia maksaneen dieselskandaalin yhteydessä Volkswagen tajusi, miten sen jäykkä rakenne ja laajentumiseen keskittynyt strategia ovat avoimia Teslan ja Uberin kaltaisten kilpailijoiden toiminnalle. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Taustalla toimintojen tehostamista Samalla Volkswagen ilmoitti, että se aikoo jäsennellä uudelleen komponentteihin liittyvän liiketoimintansa. Tällä hetkellä toiminnot on jaettu 26 valmistuspaikan kesken. Jatkossa toiminta pyritään keskittämään Volkswagen-ryhmän eri merkkien kesken ja antamalla toiminnoille enemmän vapautta. – Arvioimme, että tämä lisää läpinäkyvyyttä samalla lisäten sisäistä kilpailua. Se auttaa myös suuresti tulevaisuuden teemoja, kuten sähköistä liikkuvuutta, Müller luonnehti. Kulujen säästöä haetaan myös jatkossa tehostamalla ryhmittymän modulaaristen pohjalevyratkaisuiden kehittämistä ja käyttöönottoa. Myös uusien mallien lanseeraus kohdistetaan paremmin kohti kasvavia segmenttejä ja kuluttajien toiveita. Tehostamistoimiin kuuluvat myös Scania, MAN ja Volkswagenin hyötyajoneuvot, joiden avulla Volkswagen Truck & Bus -yksikkö aiotaan nostaa hyötyajoneuvosegmenttinsä tuottoisimmaksi valmistajaksi. Valmistaja aikoo myös vähentää myynti- ja hallinnointikulujensa osuuden alle nykyisen 12 prosentin osuuden myynnistä. Tavoitteena on nostaa liikevoitto 7-8 prosenttiin vuoteen 2025 mennessä verrattuna viime vuoden 6 prosenttiin. Volkswagen aikoo täsmentää toimenpiteitään ja eritellä miten ne heijastuvat ryhmittymän 12 tuotemerkkiin vuoden loppuun mennessä. Lähteet: Automotive News, Volkswagen Kuva: Volkswagen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?