11.1.2017 Ajoneuvot Volkswagen I.D. Buzz – toinen yritys sähköiseksi hippibussiksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Déjà vu on lähellä, sillä Volkswagen aloittaa vuotensa esittelemällä jälleen sähköisen konseptiversion Kleinbussista. Noin vuosi sitten Volkswagen herätteli yhdysvaltalaisyleisöä merkin sähköiseen uudelleensyntymiseen Budd-e-pikkubussikonseptilla CES-kulutuselektroniikkamessuilla Las Vegasissa. Nyt Detroitin kansainvälisessä autonäyttelyssä VW yritti temppua uudelleen I.D. Buzz -konseptilla, joka lupailee paljon samaa hiukan valmiimmassa paketissa. Nimensä mukaisesti I.D. Buzz on sukua Pariisin autonäyttelyssä esitellylle I.D.:lle, joka oli saksalaismerkin näkemys tulevaisuuden sähköisestä äly-Golfista. Molemmat ajoneuvot jakavat saman I.D. -filosofian, jossa sähköistymisen lisäksi suuressa roolissa ovat lisätyn todellisuuden teknologiat, verkottuminen (V2X) sekä valmius autonomisuuteen. Nimen I.D. viittaa tunnisteeseen, sillä Volkswagenin verkottumisvisioissa auton käyttäjillä on omat profiilit. Hiljattain valmistuneen MEB-sähköautoarkkitehtuurin MEB XL -versioon perustuva I.D. Buzz lainaa surutta alkuperäisen Kleinbussin muotokieltä erityisesti keulan osalta. Kaksivärisyys, kylkilinja ja keulan U-muoto ovat suoria nyökkäyksiä autolle, joka sai amerikkalaiset rakastumaan Volkswageniin. Retroilussa on menty jopa niin pitkälle, että kojelaudalle on nostettu sähköisesti pyörivä hula-nukke. Pikkubussin luonteeseen kuuluvasti I.D. Buzz tarjoaa tilat kahdeksalle matkustajalle, mutta muokattavien istuinjärjestelyiden ansiosta autoa voidaan käyttää esimerkiksi kahden hengen yösijana. Tilava sisusta on pitkälti kiitos pitkän 3,3 metrin akselivälin, joka antaa 4,94 metriselle Buzzille käytännöllisen ja jämäkän olemuksen. Korkeutta uudella pikkubussilla on 1,96 metriä. Kuljettajan ajoasento on hyvin pysty ja ohjauspyörä voi vetäytyä kojelautaan autonomisen ajon ollessa kytkettynä, jolloin kuljettaja voi kääntää istuimensa ympäri kohti matkustamoa. Volkswagen visioi autonomiatoimintojen saapuvan vuoden 2025 tuntumassa. Erikoinen ratti on yhtiön mukaan yhtä suurta kosketuspintaa, antaen ohjausvälineelle lisää toimintoja. Älytoimintoja voidaan hallita myös keskikonsolin suurella kosketusnäytöllä sekä intuitiiviseksi luonnehditulla puheohjauksella. Pinnan alta I.D. Buzzista löytyy neliveto, jonka yhteisteho on 374 hevosvoimaa (275 kW). Niinpä roadtrip-kaveri kiihtyy 0–100 km/h lähes absurdissa 5 sekunnissa, mutta huippunopeus on rajoitettu 160 km/h:n. Toimintamatkaksi luvataan noin 600 kilometriä NEDC-syklillä mitattuna ja Volkswagenin mukaan 150 kW latausteholla akku voidaan ladata 80 prosenttiin noin puolessa tunnissa. I.D. Buzz on yhteensopiva induktiivisen latauksen kanssa. Ensimmäisenä MEB-autona nähdään yhtiön mukaan Golfin ja Passatin väliin sijoittuva I.D. vuoden 2020 tuntumassa, mutta I.D. Buzz tuskin lienee kovin kaukana perässä. Lähde ja kuvat: Volkswagen Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Sähköautot Porsche odottaa uuden Taycanin myötä uusia asiakkaita – automalli noussut Porschen myydyimmäksi malliksi 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?