Ajoneuvot | Koeajo | 10.6.2014

Koeajo: Volkswagen Golf Sportsvan

1.2 TSI

Katto korkealla ja etuistuimet korkealla tai matalalla – ihan miten haluat. Hyvää: sisäänkäynti helppoa, pääntila, näkyvyys ulos. Huonoa: laajennetun tavaratilan pohja ei ole tasainen.

Jaa artikkeli

Volkswagen Golfista on moneksi. Nyt se astuu tila-automarkkinoille nostamalla Sportsvanissa katon korkealle ja tarjoamalla tila-automaista muunneltavuutta.

Molemmat etuistuimet liikkuvat eteen, taakse ja ylös tai alas. Näillä ominaisuuksilla Sportsvan tarjoaa etupenkkiläisille todella vaivattoman sisään- ja uloskäynnin.

Myös näkyvyys ulos on hyvä. Etuistuimen korkeutta säätämällä kuljettaja ja etumatkustaja voivat itse päättää, haluavatko istua pää lähempänä kattoa vai matalammalla niin, että pään yläpuolelle jää runsaasti tilaa.

Takana jalkatilaa on tämän kokoiselle autolle ruhtinaallisesti. Muunneltavuutta on se, että takaistuimet siirtyvät kahdessa osassa tarvittaessa 18 senttiä eteenpäin ja kasvattavat näin 500 litran tavaratilaa 90 litran verran.

Pieni miinus on se, että istuinten selkänojat alas taitettuna jopa 1 520 litraan laajenevan tavaratilan pohja ei asetu tasaiseksi.

Monipuolinen vakiovarustus

Golf Sportsvanin vakiovarusteena on mm. laajennettu tasauspyörästön lukitus, monitörmäysjarrutus, seitsemän turvatyynyä, sähkötoiminen seisontajarru paikallaanpitoavustimella, viiden tuuman kosketusnäyttö, rengaspainevaroitin, jäähdytettävä hansikaslokero ja muunneltava tavaratilan pohja.

Kuljettajan apulaisiksi ovat lisävarustelistalta poimittavissa esimerkiksi mukautuva alustansäätö, kaistavahti ja mukautuva vakionopeussäädin hätäjarrutustoiminnolla.

Moottoreissa valinnanvaraa

Golf Sportsvaniin on tarjolla neljä TSI-bensiinimoottoria tehoiltaan 63 kW (85 hv)–110 kW (150 hv) ja kolme TDI-dieseliä tehoiltaan 66 kW (90 hv)–110 kW (150 hv).

Vähätehoisimmat bensiini- ja dieselmoottorit on varustettu manuaalivaihteistolla, mutta muihin moottoriversioihin voi valita myös kaksoiskytkinautomaatin.

Tulossa on myös 1,6-litrainen TDI Bluemotion, jonka teho on 81 kW (110 hv) ja CO2-päästöt vain 95 g/km.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat