13.10.2014 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Golf GTE Teksti Jari Saarentaus Kuva Volkswagen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuudes käyttövoimavaihtoehto antaa Golfin ostajalle pähkäiltävää. Hyvää: taloudellisuus, vähäpäästöisyys, toimintamatka, helppokäyttöisyys. Huonoa: tavaratila. Volkswagen Golfin saa tuttujen TSI-bensiiniversioiden ja TDI-dieselmallien lisäksi kaasulla käyvänä TGI-versiona tai etanolilla käyvänä Multifuelina. Vielä tänä vuonna mallisto laajenee Moottorissa 4/2014 esitellyllä e-Golf –sähköautolla ja nyt esitellyllä Volkswagen Golf GTE -hybridillä. Jetastahan hybridimalli on ollut myynnissä jo jonkun aikaa, mutta Golf GTE on Volkkarin ensimmäinen ladattava hybridi. GTE:n tekniikka on yhteneväinen viime numerossa esitellyn Audi A3 e-tronin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Runsaasti tehoa Golf GTE:n tekniikka kuulostaa tutulta: 1,4 TSI –bensiinimoottori (150 hv) ja kuusivaihteinen DSG-kaksoiskytkinvaihteisto. Niiden väliin on kuitenkin sujautettu sähkömoottori (102 hv). Teholukemia ei voi kuitenkaan laskea suoraan yhteen, vaan käytettävissä oleva yhteisteho on 204 hv. Sisarmalleihin verrattuna GTE:n teholukema on lähellä GTI:n arvoja, mutta suorituskyky on vain GTD:n tasoa akkujen tuoman 125 lisäkilon takia. Alkukiihdytyksessä GTE tuntuu kuitenkin rivakimmalta sähkömoottorin tuhdin väännön saattelemana. Lisäpaino tuntuu valitettavasti myös ajettavuudessa. Sporttisesta mallimerkinnästä huolimatta ajamisen iloa ja terävyyttä ei ole aivan GTI:n tasoisesti, vaikkakin käsiteltävyys ja tuntuma on silti hybridien parhaimmistoa. Niukasti päästöjä Litiumioniakuston 8,8 kWh riittävät kevyellä kaasujalalla 50 kilometriä. Tämän jälkeen matka jatkuu automaattisesti ja huomaamattomasti bensiinikäyttöön vaihtuen vielä n. 700 km. Eli työmatkat voi ajaa pelkällä sähköllä ja mökkireissut hoituvat bensiinillä. Virallinen laskennallinen keskikulutus on 1,5 l/100km, joka vastaa 35 g/km hiilidioksidipäästöä. Akkujen lataaminen tavallisesta pistorasiasta vie nelisen tuntia, latauspistoke on etumaskissa. Ajaminen sinällään on yhtä vaivatonta kuin millä tahansa automaattivaihteisella autolla. Hybriditekniikalla ja sen eri toimintamoodeilla voi toki kikkailla ja niiden toimintaa monitorista seurata. Pelkän sähköajon lisäksi voi valita sähkönsäästö-, lataus- ja GTE-sporttimoodin välillä. Kokeilujen jälkeen normaali hybriditoiminta saa hoitaa hommat. Valinnan vaikeutta GTE ei juurikaan eroa sisarmalleistaan. GTI:n punaiset raidat ja ruutuverhoilu on korvattu sinisillä GTE:ssä. Matkustajien tilat ovat yhtä suuret, mutta tavaratila on pienentynyt neljänneksellä sen alle siirretyn polttoainesäiliön takia. Tankin paikalla takapenkin alla on nyt puolestaan akusto. Golf GTE olisi helppo julistaa Golf-sarjan fiksuimmaksi kompromissiksi suorituskyvyn, käytettävyyden, taloudellisuuden ja vähäpäästöisyyden kesken, tosin 40 tuhannen hintalappu tuplasti perusmallia kalliimpana tekee valinnasta haastavamman. Ladattavat hybridit ovat vielä harvassa, ainoa kilpailija, Prius maksaa melko tarkkaan saman verran. Teksti: Jari Saarentaus Kuva: Volkswagen Volkswagen Golf GTE Ajoneuvovero 89 €/ v Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, neljä sylinteriä, pakokaasuahdin, 6-v. kaksoiskytkinvaihteisto, etuveto. Teho 110 kW (150 hv), 5500 r/min Vääntö 350 Nm Teho 75 kW Vääntö 350 Nm Akku Litiumioniakusto 8,8 kWh. Hybridijärjestelmän yhteisteho 150 kW Kiihtyvyys 0–100 km/h 7,6 s Huippunopeus 222 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,5 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 35 g/km Mitat pituus 4255 mm, leveys 1799 mm, korkeus 1452 mm, akseliväli 2637 mm Tavaratila: 272 l Omamassa: 1524 kg Muu tieto Sähkömoottori 75 kW (102 hv). Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 17.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz CLE Coupé – kun osakesalkku pullistelee 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?