Ajoneuvot | 7.12.2018

Volkswagen esittelee viimeisen polttomoottorisukupolven vuonna 2026. Entä sitten?

Teknisten ratkaisujen elinkaaret ovat pitkiä, joten Volkswagen valmistanee polttomoottoreita vielä monen vuosikymmenen ajan.

Jaa artikkeli

Otsikko saa pohtimaan polttomoottorin sukupuuttoa: Volkswagen, automaailman jättiläinen, ilmoittaa esittelevänsä mahdollisesti yhtiön historian viimeisen polttomoottorisukupolven vuonna 2026.

– Kollegamme työskentelevät viimeisen ei-hiilineutraalin perusrakenteen parissa, Volkswagenin strategiajohtaja Michael Jost kertoo tiistaina pidetyssä konfrenssissa Automotive Newsin mukaan.

Sukupuutto ei silti tule lähivuosikymmeninä. Ei, vaikka Volkswagen investoikin sähköiseen liikkumiseen yli 40 miljardia euroa seuraavan viiden vuoden aikana. Yhtiön ensimmäistä I.D.-perheen sähköautoa odotetaan jo ensi vuonna.

Mikäli yhtiö kuitenkin esittelee vuonna 2026 vielä täysin polttomoottorin ympärille rakennetun perusrakenteen, kantanee se hedelmää vielä ainakin 2040-luvulle. Täysin uutta perusrakennetta hyödynnettäneen ainakin kahdessa autosukupolvessa, eli helposti noin 15 vuoden ajan. Mikäli yhtiö aikoo esitellä vielä uuden polttomoottorisukupolvenkin, voi sen elinikä kasvaa vieläkin pidemmäksi.

Perusrakenteella pitkä elinikä

Yhtiön nyt laajalti Euroopassa käyttämät 1,0-, 1,2-, ja 1,4-litraiset TSI-moottorit

perustuvat vuonna 2011 esiteltyyn EA211-moottoriperheeseen. Tämä moottoriperhe korvasi EA111-moottoriperheen, jonka hyvin muokkaantuneet juuret ulottuivat peräti vuoteen 1974 asti.

Vaikka Volkswagenin vuodelle 2026 kaavailemat uutuudet tuskin pysyvät tuotannossa lähes 40 vuotta, saanee tutulla VW-logolla varustettuja autoja jonkinlaisella polttomoottorilla varustettuna vielä pitkään – ehkä kysymys onkin, kuinka pitkään tulevaisuuden sähköautojen houkutuksien edessä polttomoottoreita enää käyttöautoihin halutaan?

Otsikko korjattu 7.12.2018.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Volkswagen