27.2.2016 Ajoneuvot Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi on muistutus siitä, mihin auto on tehty Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Laatikkomainen tila-auto on oiva yleistyökalu. Hyvää: monipuolisuus, ajettavuus. Huonoa: melutaso, toimintamatka. Eipä olisi uskonut, että korkea tila-auto herättäisi näin paljon omistamisen halua, mutta niin siinä vain kävi. Enkä ollut ajatuksissani yksin: koeajoviikon jälkeen olisimme halunneet pitää Volkswagen Caddy Maxin toimituksemme yleistyökaluna. Kaikki tykkäsivät. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Sivistyneempi sisusta Caddy, ja etenkin pidennetty versio Maxi, on olemukseltaan tietysti hieman pakettiautomainen, etenkin kun sitä vertaa juuri uudistuneeseen Volkswagen Touraniin. Uusi keulailme ja hienostuneemmat sisustusmateriaalit tekevät kuitenkin pesäeroa hyötyajoneuvomaailmaan. Viimevuotisessa kasvojenkohennuksessa myös moottorivalikoimaa päivitettiin ja turvavarustelu saatettiin ajan tasalle. Auto on malli-iältään jo reilusti yli kymmenvuotias, mutta isommille muutoksille ei nähty tarvetta – laatikkomuotoa on enää paha parantaa. Jo Caddyn etuistuimilla istutaan korkealla, mikä luo oivallisen ajoasennon. Myös keski- ja takarivit ovat edessään olevia rivejä ylempänä eli autossa oleillaan kuin elokuvateatterissa. 175-senttinen mahtuu mainiosti istumaan myös kolmannelle riville, ja kulku sinne käy melko näppärästi. Muunneltavuuttakin riittää. Keskirivi taittuu kokoon vain 60/40-suhteessa eli kolmea erillisistuinta ei ole, mutta irrotettavuus on nykytila-autoissa yhä harvinaisempi ominaisuus. Ja kun takarivinkin heittää ulos, Caddysta saa loihdittua kahden hengen pikkupakettiauton. Istuimet ovat aiempaa kevyemmät, mutta vaativat silti hieman riuskoja otteita. Sama pätee erittäin käteviin sivuliukuoviin, joiden ainoa huono puoli on se, että takasivuikkunoita ei saa avattua. Suuri takaluukku vaatii auetakseen runsaasti tilaa auton takana. Jos imago kestää… Caddya on yksiselitteisen kiva ajaa. Ohjaus on tunnokas, ja kun pitkän akselivälin aiheuttaman oikomisen kadunkulmissa omaksuu, kaupunkiajo on yllättävän näppärää. Liukkaalla pinnalla Caddy on kaiken aikaa hämmästyttävän hyvin hallinnassa. Vain suoralla tiellä esiintyy lievää hakemista. 1,4-litrainen bensiiniturbo antaa kaksoiskytkinvaihteistoon yhdistettynä riittävän suorituskyvyn. Varjopuolena on korkeahko kulutus: toimintamatka jää varsinkin taajama- ja/tai moottoritiepainotteisessa ajossa aika vaatimattomaksi. Caddy sai uudistuksessa mukautuvan vakionopeudensäätimen, joka pelaa hyvin sivistyneesti ja nykimättä. Säätimen toiminnasta kertova näyttö mittariston keskellä on toteutettu varsin alkeellisella grafiikalla, mutta ajaa asiansa. Alustaa on hieman pehmennetty. Jousitus- ja istuinmukavuudessa ei olekaan juuri sanomista, mutta kolahtelut, värinät ja yleiskohina paljastavat auton hyötyajoneuvotaustan. Tämä on pieni hinta siitä, mitä kaikkea tämä auto pystyy tarjoamaan paljon tavaraa kuljettavalle perheelle tai vaikkapa taksiyrittäjälle. Jos siis kuljettajaa ei häiritse se, että jotkut mieltävät hänet pakukuskiksi. Mutta sehän on vain heidän murheensa. Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Caddy Maxi Trendline 1.4 TSI DSG Hinta alkaen 35 524 € Moottori Bensiinimoottori 1 395 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto. Teho 92 kW (125 hv), 5000–6000 r/min Vääntö 220 Nm (1500–3500 r/min) Vääntö 220 Nm (1500–3500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,3 s Huippunopeus 183 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 133 g/km Mitat pituus 4878 mm, leveys 1793 mm, korkeus 1831 mm, akseliväli 3006 mm Euro NCAP 4 tähteä Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Koeajo Koeajo: Renault Scenic – millainen perhesähköauto tämän Vuoden Auto todella on? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 20.4.2024 Moottoripyörät Koeajo: Triumph Daytona 660 – 2020-luvun Daytona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku