Ajoneuvot | Uutinen | 18.10.2016

Volkswagen ja Audi leikkaavat kuluja entistä kovemmalla kädellä

Dieselskandaalin vaikutuksiin valmistautuva Volkswagen-ryhmä leikkaa kuluistaan voimakkaasti lähivuosina. Pesuveden mukana menee myös osa tulevaisuuden lapsista.

Jaa artikkeli

Volkswagen kiristää pitkään jatkunutta säästökuuriaan valmistautuessaan dieselskandaalista aiheutuviin kustannuksiin ja korvauksiin. VW-ryhmän pääjohtaja Matthias Müller kertoi, että ensi vuoden aikana on tarkoitus vähentää kuluja peräti 10 prosentilla kuluneeseen vuoteen verrattuna.

– Leikkaukset tulevat olemaan raskaita eivätkä täysin kivuttomia, Müller kertoi Volkswagenin päämajassa järjestetyssä johtoryhmän kokoontumisessa. Dieselskandaalin vaikutukset tulevat pääjohtajan mukaan olemaan yhtiön kestokyvyn rajoilla lähivuosina ja Volkswagenin täytyy investoida ”kaikki mahdolliset sentit” autoalaa odottaviin muutoksiin.

Kulujen leikkaus kohdistuu muun muassa sähkönkulutukseen, puhelinlaskuihin sekä toimistovälineiden hankinta- ja käyttökuluihin. Myös mainostamista ja konsultointia vähennetään.

Volkswagenin talousjohtaja Frank Witterin mukaan kiinteiden kulujen, tuottavuuten ja kannattavuuden osalta tilanteen täytyy parantua koko 12 merkin konsernin osalta. Erityisesti huomio kiinnittyy kuitenkin itse Volkswageniin ja sen komponenttituotantoon.

Aiemmin kesällä Volkswagen kertoi suunnitelmistaan karsia mallistoaan voimakkaasti panostaessaan tulevaisuuden sähköautokehitykseen ja liikkuvuuspalveluihin.

Säästökuuri myös Audilla

Audilta kerrottiin, että osana säästötoimia yhtiö leikkaa perinteisten tuotekehitysprojektien lisäksi myös tulevaisuuteen tähtäävistä hankkeista. Lykättyjen hankkeiden listalla ovat esimerkiksi autonomisten autojen testirata ja akkutuotantoon tarkoitettu laitos. Myös Audin kotikaupunki Ingolstadtiin suunniteltu teknologiapuisto IN-Campus on joutumassa jäihin toistaiseksi.

Analyytikkojen mukaan Audilla on varaa leikata muun muassa kiinteistöistä ja fyysisestä omaisuudesta, sillä merkki on käyttänyt niihin perinteisesti Mercedestä ja BMW:tä enemmän rahaa.

Audin työntekijät eivät ole leikkauksista mielissään, varoittaen, että IN-Campuksen lykkääminen on vaarallista merkin kotikaupungin työllisyystilanteen suhteen. Teknologiapuiston lykkääminen saapuu Ingolstadtin kannalta vaikealla hetkellä, sillä Audin ensimmäisen sähköauton tuotanto tapahtuu Brysselissä ja Q5-katumaasturin tuotanto on siirtymässä Meksikoon.

Lähde: Automotive News Kuva: Volkswagen

Katso myös:

Jaa artikkeli

Keskustelu

automerkiltä: Volkswagen