Ajoneuvot | Uutinen | 29.11.2017

Viisi tähteä vakiintuu: Euro NCAP -törmäystestissä seitsemän uutuutta

Parantunut aktiivinen turvavarustelu näkyy täysinä tähtinä törmäystestissä.

Jaa artikkeli

Kun Euro NCAP -törmäystestiohjelma lisäsi aktiivisten turvavarusteiden painotusta, vaihtuivat lähes vakiintuneet viiden tähden tulokset hajanaisempaan tähtisateeseen. Autoteollisuus näyttää päässeen nopeasti juonesta kiinni, ja kaikkien vähänkään arvokkaampien henkilöautojen varustelu riittää täysiin tähtiin.

Tällä kertaa testivuorossa olivat viiteen tähteen yltäneet BMX X3, DS 7 Crossback, Jaguar E-Pace, Mercedes-Benz X-sarja ja Porsche Cayenne. Lisäksi Honda Civicin testitulosta päivitettiin. Myös Subaru Imprezalle jaettiin täydet tähdet, mutta tulokset ovat suoraa lainaa aiemmin menestyneestä XV:stä. Lisäksi Euro NCAP testasi Suomen markkinoilta ainakin toistaiseksi puuttuvan Citroën e-Meharin. Rantalomayhteensopiva täyssähköauto sai kolme tähteä.

BMW X3

Euro NCAP BMW X3

BMW:n keskikokoinen katumaasturi X3 sai aikuismatkustajien suojasta 93 prosenttia. Hyvää passiivista turvallisuutta täydensi maksimipisteisiin yltänyt automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lapsimatkustajien suojasta baijerilainen ansaitsi 84 prosenttia, ja jalankulkijoiden suojasta 70 prosenttia. Aktiivisesta turvavarustelusta BMW sai 58 prosenttia: hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi vakiovarustelu kattaa turvavyömuistuttimen ja manuaalisen nopeudenrajoittimen. Kokonaistulos viisi tähteä.

Citroën e-Mehari

Euro NCAP Citroën e-Mehari

Citroën e-Mehari sai aikuismatkustajien suojasta 74 prosenttia. Euro NCAP moitti kojelaudan aiheuttamaa riskiä lantiolle ja polville. Lapsimatkustajien suoja ylsi 78 prosenttiin. Citroënin jalankulkijasuoja jäi 48 prosenttiin huonosti suojanneen konepellin vuoksi. Aktiivinen turvavarustelu kattaa vain turvavyömuistuttimen, joten pisteet jäivät 25 prosenttiin. Kokonaistulos kolme tähteä.

DS 7 Crossback

Euro NCAP DS 7

DS-merkin lippulaiva sai aikuismatkustajien suojasta 91 prosenttia. Passiivista törmäystulosta täydensi vakiovarusteinen automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. DS:n lapsimatkustajien suoja oli 87 prosenttia – sekä 6- että 10-vuotiaat saivat suojasta täydet pisteet. Jalankulkijoiden suoja ylsi 73 prosenttiin. Tulosta täydensi hätäjarrutusjärjestelmän kyky reagoida jalankulkijoihin. DS 7 sai aktiivisesta turvavarustelusta 76 prosenttia. Arvostelussa huomioitiin hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi kamerapohjainen nopeusrajoitustunnistus, kaistavahti ja turvavyömuistutin. Kokonaistulos viisi tähteä.

Honda Civic

Euro NCAP Honda Civic

Japanilaisperheauto testattiin uudelleen. Heinäkuussa 2017 tehdyssä ensimmäisessä törmäyskokeessa sivuturvaverhon toiminta oli puutteellista, ja 10-vuotiaan kokoisen testinuken pää painautui verhon läpi. Muokattu järjestelmä vähensi päähän kohdistuvia kuormituksia hieman, mutta Euro NCAP arvioi pään suojan silti heikoksi. Siitä huolimatta lapsimatkustajien suojan arvosanaksi muodostui 75 prosenttia. Lisäksi uudelleen suunniteltu matkustajan turvavyön solki parantaa turvaistuinten asennettavuutta. Hondan muut arvosanat olivat: aikuismatkustajien suoja 92 prosenttia, jalankulkijoiden suoja 75 prosenttia ja aktiivinen turvavarustelu 88 prosenttia. Kokonaisarvosana: täydet 5 tähteä. Korjattu tulos pätee valmistenumerosta SHHFK7850HU011425 eteenpäin.

Jaguar E-Pace

Euro NCAP Jaguar E-Pace

Jaguarin pikkumaasturi sai viisi tähteä. Aikuismatkustajien suojasta britti sai 86 prosenttia. Tulosta täydensi hyvin toiminut automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lapsimatkustajien suojan Euro NCAP arvioi 87 prosentin arvoiseksi, ja keula- sekä sivutörmäyssuojasta auto sai täydet pisteet. Jalankulkijasuoja oli 77 prosenttia – hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistus toimi hyvin. Aktiivisesta turvavarustelusta E-Pace sai 72 prosenttia, varustelu kattaa hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi turvavyömuistuttimen, nopeudenrajoittimen ja kaistavahdin.

Mercedes-Benz X-sarja

Euro NCAP Mercedes-Benz X-sarja

Mercedes-Benzin ensimmäinen lava-auto sai täydet viisi tähteä. Aikuismatkustajien suojasta auto sai komeat 90 prosenttia, vaikka takaistuinten niskatukien antamaa suojaa peräänajojen piiskaniskuvammoja vastaan moitittiinkin. Lapsimatkustajien suojasta X-sarja sai 87 prosenttia ja jalankulkijoiden suojasta 80 prosenttia. Mercedes-Benzin aktiivinen turvavarustelu riitti 77 prosenttiin, kiitos vakiovarusteisen nopeudenrajoittimen, kaistavahdin ja automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistuksella.

Porsche Cayenne

Euro NCAP Porsche Cayenne

Porsche Cayennen aikuismatkustajien suoja ylsi 95 prosenttiin. Hyvää passiivista suojaa täydensi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lapsimatkustajien suojasta Porsche sai 80 prosenttia: Euro NCAP moitti 10-vuotiaan testinuken niskaan kohdistunutta kuormitusta osakeulatörmäyksessä. Jalankulkijasuojasta Cayenne sai 73 prosenttia. Auton hätäjarrutusjärjestelmä on varustettu jalankulkijatunnistuksella. Cayennen aktiivinen turvavarustelu kattaa turvavyömuistuttimen, nopeusrajoittimen ja hätäjarrutusjärjestelmän. Lisävarusteista kaistavahtia ei testissä huomioitu. Kokonaistulos viisi tähteä.

Subaru Impreza

Euro NCAP Subaru Impreza/XV.

Subaru Imprezan sisarmalli XV vastasi valtaosasta törmäyskokeita.

Subaru Imprezan törmäystulos perustuu pääosin saman korin jakavaan XV-malliin, mutta Imprezan matalamman maavaran vuoksi Euro NCAP kertoo tehneensä muutamia lisäkokeita. Aikuismatkustajien suojasta Subaru sai 94 prosenttia: hyvää passiivista turvallisuutta täydensi automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä. Lapsimatkustajien suojasta Impreza sai 89 prosenttia ja jalankulkijasuojasta 82 prosenttia. Jälkimmäistä tuki hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistus. Subarun aktiivinen turvavarustelu kattaa hätäjarrutuksen lisäksi turvavyömuistuttimet ja kaistavahdin, yhteispisteet 68 prosenttia.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: BMW