25.6.2016 Ajoneuvot Vihreää suorituskykyä – Mercedes-AMG GT R Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suorituskykyä ja kruisailumukavuutta yhdistävä AMG GT -mallisto laajenee. Mercedes-AMG GT R vaihtaa kuitenkin lähes kaiken ajettavuuden nimissä. Englannissa pidettävä Goodwood Festival of Speed toimi odotetusti näyttämönä kun Mercedes esitteli uuden version upeasta AMG GT:stään. Todella vihreä Mercedes-AMG GT R vaihtaa aimo annoksen kruisailumukavuutta ratapäivien suorituskykyyn. Auton kehityspaikkana on toiminut "Vihreä Helvetti" eli Nürburgring, mihin myös uusi "AMG Green Hell Magno" -värisävy viittaa. Ihan pelkästä lisätehosta ei AMG GT R:n kohdalla ole kyse, sillä lähes jokainen komponentti on vaihdettu tai sitä on paranneltu. Merkittäviä muutoksia on saavutettu vaihtamalla esimerkiksi alumiinisia tukikomponentteja hiilikuituisiin painonsäästön nimissä. Levikkeiden ansiosta GT R on myös edessä 46 millimetriä ja takana 57 millimetriä perusmalleja leveämpi suuremman rengaskoon ja paremman ilmanohjaamisen nimissä. Jäykempi, säädettävä alusta ja vahvistetut runkorakenteet takaavat, että AMG GT R täysin uudella tasolla jo ajettavuuden kivijalasta lähtien. Lukuisten muutosten listalta löytyy myös nelipyöräohjaus, joka kääntää renkaita 1,5 astetta tilanteen mukaan. Matalissa nopeuksissa renkaat kääntyvät eturenkaisiin nähden vastakkaiseen suuntaan, jolloin GT R vaikuttaa mittaistaan ketterämmältä. Yli 100 km/h nopeudessa vaikutus kääntyy, jolloin takarenkaiden kääntyminen eturenkaiden kanssa samaan suuntaan toimii autoa vakauttavasti. Mercedes-AMG on nörtteillyt ajettavuuden nimissä tosissaan. Esimerkiksi GT R:n moottorin- ja vaihteiston tuet ovat paitsi aktiivisesti säädettävät, myös kykeneväiset säätymään toisistaan riippumatta. Järjestelmä keskustelee elektronisen tasauspyörästön lukon kanssa CAN-väylän avulla selvittääkseen kuljettajan kaipaaman käyttäytymisen. Aerodynaamisuutta on haettu uudella keulailmeellä ja sähköisesti säädeltävillä jäähdytyskaihtimilla. AMG GT R tuottaakin parhaimmillaan peräti 155 kilogrammaa AMG GT S:ää enemmän downforcea, mutta auto on silti vähäisempiä sisarmallejaan aerodynaamisempi. Aktiivista aerodynamiikkaa löytyy myös uutuuden pohjasta, sillä säädeltävän hiilikuituläpän avulla GT R voi tuottaa peräti 40 kilogrammaa autoa tien pintaan imevää Venturi-efektiä. Takana puolestaan hyödynnetään Formuloista tuttua tupladiffuusoritekniikkaa, jossa lämmin pakoilma ohjataan osaksi aerodynaamiikkaa. Tehoa on käytössä 70 hevosvoimaa (55 kilowattia) GT S:ää enemmän, lopputuloksen ollessa 585 hevosta (430 kW). Nelilitraisen V8:n moottorinohjauksen lisäksi myös turboahtimet on suunniteltu kokonaan uudelleen ja ahtopaine on nostettu 1,2 barista 1,35 bariin. Vauhtipyörän 700 gramman keventymisellä puolestaan haetaan aiempaa paremmin kaasupolkimeen vastaavaa moottoriluonnetta. Äänienkin pitäisi olla kunnossa, sillä kuuden kilogramman säästön nimissä pakoputkisto on vaihdettu titaaniseksi. Suorituskyvyksi luvataan 0–100 km/h 3,6 sekunnissa ja huippunopeudeksi 318 km/h. Kaikki tämä hulluus pidetään aiempaa paremmin myös hallinnassa, sillä perusmallisen ajonvakautuksen sijaan GT R lainaa voitokkaan Mercedes-AMG GT3 -kilpurin yhdeksänasentoisen luistonhallinnan. Säädön avulla kuljettaja voi vaikuttaa täsmällisesti käytettävissä olevan luiston määrään. Mikäli ajonvakautusjärjestelmän kytkee pois, kehuu Mercedes, että "ESP OFF" -asetuksen ohjelmointi on lainattu suoraan AMG GT3:sta. Tarjolla on myös lisävarusteinen jarrupaketti, joka vaihtaa AMG GT R:n jarrulevyt keraamisiksi. Samalla keltaisten jarrusatuloiden alla olevat levyt kasvavat peräti 402 millimetrisiin edessä, takalevyjen pysyessä 360 millimetrissä. Näiden muutosten lisäksi mallista löytyy iso nippu pienempiä hiottuja yksityiskohtia. Lisääntyneestä tekniikasta huolimatta malli on 15 kilogrammaa AMG GT S:ää keveämpi kiitos materiaalimuutosten. Myyntiin Mercedes-AMG GT R saapuu marraskuussa ja Euroopan toimitusten pitäisi alkaa maaliskuussa 2017. Lähde ja kuvat: Mercedes Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Katso myös: Koeajossa: Muhkea Mercedes-AMG GT S Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku