20.1.2019

Vihdoin virallista: uusi 340-hevosvoimainen Toyota GR Supra

Toyota Supra

Toyotan viidennen sukupolven urheiluauto on vihdoin virallista tietoa.

Siitä on nähty konseptiauto vuosia sitten, sen prototyyppiä on koeajettu ja viralliset kuvatkin ovat vuotaneet nettiin useamman kerran. Se on kaikkien tietämä salaisuus: uusi Toyota Supra.

Toyota Supra

Tosin meni väärin: virallisesti uutuutta kutsutaan Toyota GR Supraksi, jossa lyhenne viittaa merkin Gazoo Racing -kilpailuosastoon. Näitä kirjaimia tulemme näkemään lisää, niin GR Sport -varustetasoina, Supran kaltaisina GR-malleina sekä huippumalleille varatulla GRMN-tunnuksella. Ehkä näemme joskus Supra GRMN:nkin?

Toyota Supra

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

340 hv, 500 Nm

Toistaiseksi Toyotan urheiluauton viides sukupolvi tulee toimeen 340 hevosvoiman turvin. Taustalla on BMW:n 3-litrainen rivikuutonen (B58B30), perässä ZF:n 8-portainen automaatti ja takana aktiivinen lukkoperä. Korkein vääntömomentti asettuu 500 newtonmetriin.

Eväät riittävät 0–100 km/h kiihdytykseen 4,3 sekunnissa. Huippunopeus on rajoitettu 250 kilometriin tunnissa.

Japaniin myös nelosmoottorilla

Kuutoskoneen lisäksi koko perusrakenne on baijerilaista, mutta Toyotalle räätälöitynä ja japanilaisinsinöörien hienosäätämänä. Supran valmistus tehdään Itävallan Grazissa Magnan monimerkkitehtaassa. Yhteistyön tausta on yksinkertainen: Supran kaltaisten urheiluautojen markkinat ovat melko pienet, eikä Toyotan katalogista löytynyt sopivaa valmista perusrakennetta saati suoraa kuutosmoottoria.

Japanin kotimarkkinoilla Supraa aletaan myydä myös nelosmoottoreilla: BMW:n 2-litraisesta turbokoneesta tarjotaan 197- ja 258-hevosvoimaisia versioita. Näiden mahdollisesta saapumisesta Eurooppaan ei ole vielä tietoa – ja mitä 197 hevosvoimainen Supra tarkoittaa GT86:lle jää arvailujen varaan? Mielenkiintoinen anekdootti: Supran akseliväli on 100 millimetriä GT86:sta lyhyempi.

Hinnat keväällä

Kun Moottori koeajoi Supran prototyyppiä, oli auton suojakankain verhoiltu kojelauta vielä suoraa lainaa BMW:ltä. Nyt tuotantomallissa ilmettä on muokattu toyotamaisemmaksi, mutta toki BMW-taustan huomaa iDrive-käyttöliittymästä ja muista yksityiskohdista.

Toyota Supra

Supran hinnat ovat vielä avoinna, mutta varustetiedot ovat jo selvillä. Valmistaja kertoo vakiovarustelun käsittävän kaiken ajamisen kannalta oleellisen lisäksi muun muassa mukautuvan vakionopeudensäätimen, led-valot, automaattiset pyyhkijät ja kaikkea muuta. Lisävarustepuolelta löytääkin lähinnä täysnahkaverhoilua, parempia kaiuttimia ja tuulilasinäyttöä.

Toyota kertoo tarkkojen varustetasojen ja hintojen selviävän vielä kevään 2019 aikana.

Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde ja kuvat: Toyota

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat