Ajoneuvot | Uutinen | 25.8.2018

Vielä yksi 993 Turbo: Porsche 911 jälleen kerran ilmajäähdytteisenä

Porsche 911 on eräs automaailman ikoneista ja sen viimeinen ilmajäähdytteinen mallisarja oli 993. Nyt tämän auton voi ostaa vielä kerran uutena.

Jaa artikkeli

Stuttgartin urheiluautovalmistajan viimeinen ilmajäähdytteinen Porsche 911 rullasi ulos tehtaalta 20 vuotta sitten. Tämän kunniaksi tehdas on valmistanut vielä yhden kappaleen tätä nykyään erittäin haluttua ilmajäähdytteistä mallia. Valmistunut Porsche 911 on tarkemmin 993 Turbo.

Porsche 911 993 Turbo Project Gold

Loppupeleissä tämä nelivetoinen ja kahdella ahtimella varustettu Porsche 911 on monella tapaa hyvin erityinen. Tärkeimpänä erottautumistekijänä toimii sen kullankeltainen metalliväri vuoden 2018 Turbo S Exclusive Series -autosta. Lisäksi sekä vanteissa että sisätiloissa on yhdistelty mustaan väriin kultaisia yksityiskohtia, joten samanlaista autoa ei olisi vuonna 1998 tehtaalta saanutkaan.

Porsche 911 993 Turbo Project Gold

Alkuperäisiä tehdasoptioitakin on kunnioitettu. Nyt valmistunut malli omaa Turbo S-mallin ilmanottoaukot, jotka olivat tarjolla lisähinnasta myös tavalliseen Turboon vuonna 1998. Kuusisylinterisen ilmajäähdytteisen turbomoottorin teholukema on 450 hevosvoimaa, joten sekin vastaa WLS2-optiota eli tehtaan virallista tehopäivitystä.

Porsche 911 993 Turbo Project Gold

Tämä täysin uniikki Porsche ”Project Gold” tulee siis jäämään ainokaiseksi. Se tekee ensiesiintymisensä syyskuun 27. päivä Laguna Secan moottoriradalla Yhdysvalloissa Porsche Rennsport Reunion –tapahtuman yhteydessä. Tasan kuukautta myöhemmin auto huutokaupataan ja tuotto lahjoitetaan tänä vuonna perustetulle Ferry Porschen säätiölle.

Porsche 911 993 Turbo Project Gold

Porsche 911 ja alkuperäisosia

Kyseinen autoyksilö esittelee Porsche Classic –osaston osaamista. Tehtaan alkuperäisinä Porsche Classic –varaosina tarjolla olevat yli 6500 eri osaa onneksi helpottivat tehtävää. Alkuperäiseen 993 –koriin täysin uudeksi rakennettu auto yhdistää merkin historian nykyhetkeen.

Porsche 911 993 Turbo Project Gold

Tämän uniikin 993 Turbon valmistaminen kesti kokonaiset puolitoista vuotta. Kori kulki samojen sinkkikylpyjen ja maalauslinjaston läpi kuin tämän päivän tuotantoautot. Tämän jälkeen auto kuitenkin rakennettiin käsityönä Porsche Classic –osaston restaurointiin erikoistuneiden ammattilaisten toimesta Stuttgartin Zuffenhausenissa.

Porsche 911 993 Turbo Project Gold

Tyylikkäänä yksityiskohtana auton sarjanumero seuraa järjestyksessä viimeistä tehtaalta vuonna 1998 ulos rullannutta 993 Turboa. Sen voimanlähteenä toimii alkuperäisen mukaisesti 3,6-litrainen ahdettu kuusisylinterinen vastaiskumoottori ja sekä manuaalivaihteisto että nelivetojärjestelmä on kaivettu varaosavalikoimasta.

Porsche 911 993 Turbo Project Gold

Sama Porsche Exclusive –osasto, joka vastasi vuoden 2018 Porsche 911 Turbo S Exclusive Series –auton yksityiskohdista, vastasi myös tämän auton sisustan ja ulkopuolen yksityiskohdista. Näihin lukeutuivat muun muassa värien käyttö ja yksityiskohtien sijoittelu.

Porsche 911 993 Turbo Project Gold

Alkuperäinen 993, viimeinen ilmajäähdytetty 911, on tänä päivänä erittäin haluttu ja arvokas harrasteauto. Se on myös monella tapaa varsin sivistynyt urheiluautoksi ja sopii jopa jokapäiväiseen ajoon. Porsche tahtoo muistuttaa kuluttajia, että 993 Turbossa oli myös ensimmäinen kahdella ahtimella varustettu moottori. Toinen sen tuoma kehitysaskel oli, Porschen mukaan ensimmäisenä autona maailmassa, onttopuolaiset alumiinivanteet.

Porsche 911 993 Turbo Project Gold

Nyt valmistunut ainutlaatuinen yksilö tullee nousemaan hurjiin lukemiin huutokaupassa. Hyväkuntoinen tavallinenkin 993 Turbo on jo tänä päivänä todella kallis. Miljonäärejä on monta, mutta näitä autoja vain yksi.

Lähde ja kuvat: Porsche

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat