5.10.2016

Vielä kerran kovempaa, edes Japanissa: Subaru WRX S4 tS

Subaru WRX S4 tS

Nykyinen Impreza ei aio kadota tulevan mallin tieltä antamatta ensin vielä hiukan enemmän.

Subaru Imprezaan pohjautuva WRX ei aio hiipua hiljaisesti historiaan uudemman Global Platform -pohjarakenteeseen perustuvan Imprezan edessä. Vain Japanissa myytävä WRX S4 tS on jälleen yksi rajoitetun tuotantoerän erikoisversio tutusta katuraaserista, mutta sen houkutteleva ominaisuuslista hätyyttelee jopa WRX STI:tä.

Erikoisversion pohjana on WRX S4, jonka neljä ässää ovat erittäin japanilaisesti keksityt: Sports performance, Safety performance, Smart driving ja Sophisticated feel. WRX S4 tS saa siis saman 2,0-litraisen nelisylinterisen turbomoottorin kuin WRX S4, eli tarjolla on 300 hevosvoimaa (221 kW) ja 400 newtonmetriä vääntöä 2 000 ja 4 800 kierroksen välisellä alueella, nostaen sen lähes tasoihin WRX STI:n kanssa. Tehojen pitäisi myös kuulua, sillä pakoputkisto on saanut urheilullisemman käsittelyn. Subaru WRX S4 tS

Mutta teho täytyy myös hallita, joten STI-viritetyt jouset ja iskunvaimentimet ovat Bilsteinin käsialaa, etummaisten ollessa Bilsteinin DampMatic II -tyyppiset. Lisäksi jarrut, keulan poikittaistuki ja takajousituksen puslat ovat nekin saaneet Subaru Technica International -käsittelyn. BBS on puolestaan valmistanut STI:n suunnittelemat 19x8 takovanteet.

Ulkoisesti WRX S4 tS saa erilaisen keularitilän punaisella koristenauhalla sekä uuden keulasplitterin. Lukuisten muutosten joukosta löytyy myös erityinen takapuskuri, joka on saanut punaisen koristenauhan osakseen. Sisällä STI ja Recaro ovat kehitelleet erityiset urheiluistuimet ja myös muu verhoilu on saanut nahasta ja STI-logoista koostuvan kuosin. WRX S4 tS:n kannalta mielenkiintoisinta antia on silti mittaristo, jonka pitäisi olla valoa loistava ja tS LIMITED EDITION -tekstillä varustettu.

Mikäli WRX S4 tS:nsä ottaa tosissan, tarjolla on myös komean takaspoilerin ja lisää logoja tuova NBR Challenge Package, jolla Subaru juhlistaa mallin luokkavoittoja SP3T-kilpaluokassa Nürburgringin 24 tunnin kilpailussa vuosina 2015 ja 2016.

Subaru WRX S4 tS

Vaikka WRX S4 tS jää vain Japanin erikoiseräksi, uskomme aiempiakin erityismalleja maahantuoneisiin suomalaisiin Subaru-harrastajiin, jotka sietävät loputtomia postiautovitsejä ajaakseen jotain hiukan erilaista.

Lähde ja kuvat: Subaru

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat