11.6.2019 Ajatuksia autoista Kommentti: Autoiluko muka kaiken pahan alku? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suomi tarvitsee autoja, ja sen voi kieltää vain puutteellisilla faktoilla. Joona-Hermanni Mäkinen kirjoittaa Yleisradion kolumissa "Suomen on päästävä irti autoriippuvuudesta". Mäkinen käsittelee autoilua suurena ilmastouhkana, miljoonien kuolonuhrien aiheuttajana ja kansan köyhdyttäjänä. Mäkinen menee heti asiaan. Hänen mielestään yksityisautoilu ei ole järkevää, teräskehikon liikuttelu kumipyörien päällä on energian tuhlausta. Mäkinen on aivan oikeassa, henkilöautojen energian kulutus johtuu massasta ja ajovastuksista, joita aiheuttavat kumipyörien ja ilmanvastuksen kaltaiset tekijät. Polttoainetta taas palaa litrakaupalla, koska polttomoottorin hyötysuhde on parhaimmillaankin varsin kehno. Näitä väitteitä on turha kieltää. Sitten kolumni menee mielenkiintoiseksi. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kiskoilla kaikkialle? Vaihtoehdoksi hän ehdottaa raideliikennettä, hänen mielestään kiskojen päällä liukuvat junavaunut eivät ole energian tuhlausta. Tuhlaus, resurssien käytön tehokkuuteen viittaava termi, on kuitenkin lopulta subjektiivinen käsite. Toisen tuhlaus on toisen välttämättömyys. Juna on toki huippumukava tapa matkustaa, mutta kaikkialle sillä ei pääse. Joona-Hermanni Mäkinen ei halua ymmärtää, ettei tiukasti paikkasidonnainen junaliikenne voi ratkaista kaikkea. Auto – kaiken pahan alku? Se ei estä häntä demonisoimasta autoilua. Hän vetoaa tunteisiin mainitsemalla autoilun aiheuttavan vuosittain miljoonien lasten astmat ja yli miljoonaa vuotuista liikennekuolemaa. Dieselgaten innoittamana lähes koko autoteollisuus paketoidaan huijariksi, ja mainitaan autoilu toki vaurastumisen symbolinakin. Syntilistan lopuksi Mäkinen kertoo autoliikenteen olevan suurimpia kasvihuonepäästöjen aiheuttajia Suomessa. Aivan erityisesti raippa heiluu henkilöautoja kohtaan: "ylivoimaisesti suurin osa liikenteen päästöistä syntyy henkilöautoista". Maailmalla ja meillä Viimeistään tässä kohtaa kirjoittajan idealismi alkaa paistaa läpi. Vaikka varmasti kaikki haluamme nollata päästöt ja liikennekuolemat ympäri maailman, on niillä hyvin vähän tekemistä tarkastelualueena olevan Suomen kannalta. Vanhaksi haukuttu Suomen autokanta ei harvaan asutussa maassa aiheuta ilmanlaatuongelmaa , ja liikennekuolemienkin määrä on maailman mittakaavassa varsin hyvällä tasolla. Mäkinen käyttää kyllä tehokkaasti lähteitä pönkittämään väitteitään, mutta liikennepäästöihin viittaava lähde kertoo jo ingressissä liikenteen aiheuttavan lopulta vain noin viidenneksen Suomen kasvihuonepäästöistä. Liikenteen päästöistä 55 prosenttia, se Mäkisen mukaan ylivoimaisesti suurin osa, aiheutuu henkilöautoista, eli henkilöautojen osuus Suomen hiilidioksidipäästöistä on kymmenen prosenttia. Kymmenen prosenttia ei toki ole mitäänsanomaton osuus, se on noin 6 miljoonaa tonnia täysin turhaa hiilidioksidia joka vuosi. Tietysti sitä pitää karsia, ja kehittyvät teknologiat ja sähköautot tuovat tähän parannusta jo lähivuosina. EU on tehnyt siitä pakon. Ennen kuin panikoimme suurta lukua, laitetaan se kuitenkin raameihin: SSAB:n Raahen terästehtaan päästöt ovat 4 miljoonaa tonnia ja sähköyhtiö Helenin päästöt ovat 3,3 miljoonaa tonnia. Siis kaksi suurinta päästäjää tuottavat yhdessä enemmän päästöjä kuin koko maan henkilöautoliikenne. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Autot ja tupakka En epäile, etteikö Joona-Hermanni Mäkinen vastustaisi myös terästehtaan päästöjä, tai ainakin vaatisi niiden laskua. Silti kolumnissaan hän hyökkää rajusti juuri autoilua vastaan. Hän sanoo kansan tuhlaavan energiaa. Hukkaavan rahojaan. Myrkyttävän ilmastoa. Mäkinen jopa vertaa autoilua tupakointiin, ja kertoo miten autoilun vähentämisessä voisi ottaa käyttöön oppeja tupakanvastaisesta taistelusta. Sitten hän kertoo valtioiden tukevan autoteollisuutta: polttoaine- ja autoteollisuus käärii rahaa, yhteiskunta maksaa päästöt. Eikä teiden ja pysäköintialueiden hinta edes vaikuta yksittäisen autoilijan kuluihin, Mäkinen valistaa. Eli miksi autoilemme? Miksi siis niin monet meistä ovat autoilijoita? Nautimmeko autoilusta? Tavallaan, ja maksamme siitä jopa hurjan hinnan. Kuten Mäkinenkin tietää, autoilu ei tapahdu ilmaiseksi. Mutta valtion kustannuksella emme sentään aja. Vuonna 2018 tieliikenne tuotti valtiolle 8,4 miljardia euroa – noin 15 prosenttia tuloista. Vain vajaat kaksi miljardia palaa takaisin liikenteeseen – ja tämä lukema sisältää myös joukkoliikenteen ja rataverkon menoja. Auton tuomasta vaivattomuudesta ollaan valmiita maksamaan. Eikä aina vaihtoehtoa edes ole. Ei tarvitse olla liikenneneuvos tietääkseen, ettei kaikkialle vain voi kulkea junalla. Eikä yhtä asiakasta kuljettava linja-auto ole julkista liikennettä. Se on yksityisautoilua epätehokkaimmillaan. Useimmat yksityisautoilijat ovat vapaasti valinneet kulkuneuvonsa, koska se on heille kokonaistaloudellisesti järkevin vaihtoehto. Ellei ainoa. Suomi on lähes Saksan kokoinen maa, jossa asuu alle Berliinin metropolialueen verran väkeä. Asutus on pääosin harvaa, ja siksi monet paikat voi saavuttaa tehokkaasti vain henkilöautolla, eikä muita vaihtoehtoja usein edes ole. Tähän Mäkinen viittaa vain olankohautuksella: "Haja-asutusalueilla tarpeellinen autokanta on muunnettava mahdollisimman vähäpäästöiseksi. Sähköautoista ei ole autoilun pelastajaksi, mutta niiden latausverkostoa tulee laajentaa ja autot on ladattava uusiutuvilla energiamuodoilla tuotetusta sähköstä." Milläköhän rahalla hän sähköistämisen muuten toteuttaisi? Yhteiseloa ja sekakäyttöä, kiitos Kepin sijaan yhteiskunnan tulisi tarjota porkkanaa: biopolttoaineita tulee kehittää siirtymävaiheen helpottamiseksi, sähköautojen yleistymistä pitää tukea kaikin järkevin keinoin ja julkista liikennettä tulee kehittää ja käyttää siellä, missä se on järkevää. Realismia ei saa unohtaa: monelle vanhempikin polttomoottoriauto on hyvä vaihtoehto. Ja joskus kelpaa rentoutuakin harrasteauton ratissa. Autoalan ja autoilijoiden tulee tehdä osuutensa päästöjen kitkemisestä, mutta kaikkea vastuuta autoille ei voi laittaa – osuus päästöistä kun on vain se kymmenen prosenttia. Mutta Mäkisen loppukommenttiin en osaa vastata. Se vetää lähes hiljaiseksi: "autoilu on itsetuhoisaa ja käy kalliiksi. Suomen on aika päästää irti autoriippuvuudestaan". Tekee mieli kysyä: harrastaako Joona-Hermanni Mäkinen faktapuhetta vai vihaa vakaumuksesta? Lauri Ahtiainen Korjaus: juttua muokattu, lisätty Joona-Hermanni Mäkisen kommentti haja-asutusalueen liikenteestä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku