Ajoneuvot | Autonäyttely | Geneve 2018 | 11.3.2018

Varttimailin paholainen: 840 hevosen Dodge Challenger SRT Demon

Mutta miksi ihmeessä Geneven autonäyttelyssä oleva Dodge Challenger SRT Demon on nostettu eturenkaistaan ilmaan?

Jaa artikkeli

Viime vuosina Dodge on muistuttanut niistä vanhoista hyvistä ajoista SRT Hellcat -malleillaan, joissa 6,2-litraisen Hemi V8:n ja mekaanisen ahtimen avulla katuauto on varustettu sangen riittävällä 707 hevosvoiman teholla.

Mutta miksi tyytyä numerolla 7 alkavaan teholukemaan kun 8 on enemmän? Niinpä arkistosta kaivettiin Hellcatin kaveriksi toinenkin legendaarinen mallinimi, Demon. Samalla 6,2-litrainen Hemi sai lisää höökää, sillä ahdin, männät, kanget, venttiilikoneisto ja polttoaineen suihkutusjärjestelmä uusittiin, jotta moottori jaksaisi enemmän. Lopputuloksena on jo järjettömät 840 hevosvoimaa ja 1 044 newtonmetriä vääntöä.

Dodge Challenger SRT Demon

Juttu jatkuu mainoksen jälkeen

Eikä tässä vielä kaikki! Dodge on varustanut Challenger SRT Demonin koko armeijalla ominaisuuksia, jotka yltävät tuotantoautojen ennätyksiin. Vai miltä kuulostaa ennätys esimerkiksi konepellin ilmaskuupin koossa (291 cm²) tai kiihtyvyyden voimassa (1,8 g)? Järjettömien tehojen lisäksi Demonissa on karsittu painoa muun muassa poistamalla muut istuimet (joskin ne voi lisätä takaisin yhdellä taalalla per istuin), karsimalla parkkitutka, vaihtamalla vanteet ja pyöränpultit, luopumalla ohjausakselin sähkösäädöstä… Toisaalta yhtälöön on lyöty lisää rautaa vastaamaan riittävästä jäähdytyksestä ja siitä, että voimalinja pystyy ja kestää maksimaaliset lähdöt.

Dodge Challenger SRT Demon

Mielenkiintoista Demonissa on sen järjettömän moottorin lisäksi mahdollisuus varustaa auto Nitto NT05R ’drag radial’ kiihdytysrenkailla, jälleen ensimmäisenä tuotantoautona. Tiukan paikan tullen keulan painoa voidaan vähentää vielä vaihtamalla autoon kapeat eturenkaat. Kun kaikki nupit ovat kaakossa ja lukuisat järjestelmät transbrakesta alkaen pääsevät näyttämään kyntensä, on lopputuloksena 0–97 km/h 2,3 sekunnissa. Varttimaili taittuu 9,65 sekunnissa loppunopeudella 225,3 km/h.

Ehkä shokeeravinta Dodge Challenger SRT Demonissa on vielä eräs sen ennätyksistä tuotantoautojen maailmassa. Guinnessin varmistamassa maailmanennätyksessä Demon nosti eturenkaansa ilmaan peräti 89 senttimetrin matkalla täyttä häkää lähdettäessä.

Keuliva tuotantoauto katukäyttöön 68 440 eurolla. God bless America.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu