18.8.2018 Ajoneuvot Valtteri Bottas: ”Suomen Grand Prix olisi älyttömän hieno juttu” Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tämän hetken nopeimmassa F1-tallissa ajava suomalaiskuski nauttii kesälomasta kotimaisemissaan. Valtteri Bottas Duathlon -kisan jälkeen katse kääntyy kohti syksyn GP-ratoja – fanien ohella myös mies itse janoaa voittoa enemmän kuin koskaan. Maailmantähdillä on eronsa. Samaan aikaan kun Kimi Räikkönen esiintyy elämänkertakirjansa julkistamistilaisuudessa Helsingin keskustassa ja lööpit huutavat teoksen ympärillä hulluna, Suomen toinen formula 1 -kuljettaja valmistautuu Nastolan Pajulahdessa sunnuntaina järjestettävään Valtteri Bottas Duathlon -urheilutapahtumaansa. Siinä missä Kimi oli edellispäivänä tyypillinen oma itsensä, etäisen harvapuheinen mutta silti hyvin kuuluisuudestaan tietoinen, Valtteri Bottas antaa heti median eteen saapuessaan huomattavasti helpommin lähestyttävän vaikutelman. Vaikka F1-kuskin kalenteri on ladattu täyteen tapahtumia, olemus on kiireettömän kohtelias, ilme ystävällinen ja hymy herkässä. Nyt on kyseessä hänen oma tilaisuutensa, joten Mercedeksen F1-tiimin vetimetkin on voitu jättää vaatekaappiin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Duathloniinkin tosissaan Ei Bottaskaan silti mikään tavallinen tallaaja ole, kaukana siitä. Tänä viikonloppuna hänen – ja samaan duathlon-kisaan osallistuvan Mika Häkkisen – perässä Nastolaan saapuvat suomalaismedioiden ohella muun muassa CNN, BBC ja F1 Racing -lehti. Jälleen kerran: meikäläisiltä tuntuu helposti unohtuvan, miten kuuluisista urheilijoista onkaan kyse. Duathloniin, joka koostuu viiden kilometrin juoksusta, 20 kilometrin maastopyöräilystä ja vielä siihen päälle kolmen kilometrin juoksusta, Bottas lähtee yllättävänkin tosissaan. Viime vuonna hän ylsi sijalle 11, ja nyt olisi tarkoitus petrata. – Oma valmistautuminen on mennyt kyllä hyvin. Aina kun on ollut mahdollista, olen harjoitellut duathlonia silmällä pitäen ja koettanut panostaa pyöräilyyn vähän enemmän, kun se oli viime vuonna heikompi osuus, Bottas juttelee avoimesti. Varsinainen ammatti asettuu kuitenkin aina paalupaikalle. – Totta kai tämän vuoden F1-kisakalenteri on ollut kiireisin ikinä, ja kun siihen lisätään kaikki edustuskeikat päälle, niin treenaaminen on välillä jäänyt vähän vähemmälle. Asiat pitää kuitenkin priorisoida ja varmistaa, että olen F1-kisoissa terveenä. Loma tehnyt hyvää F1-sirkus on heinä–elokuussa viettänyt kuukauden taukoa hektisen alkukauden jälkeen. Bottakselle kesäloma kotikonnuilla Nastolassa on ollut tervetullut. – Tänään tulee täyteen kaksi viikkoa, kun ei ole ollut yhtään ohjelmaa mihinkään suuntaan. Olen ollut Suomessa ja 90 prosenttia ajasta mökillä, ja kisaputken on pystynyt hyvin katkaisemaan, Bottas iloitsee. Ennen kesätaukoa formula ykkösissä vedettiin Euroopan-turnee varsinaisella pikakelauksella: kuuden viikon aikana viisi kilpailua. – Se oli aika kova setti. Kun on sellainen vauhti päällä, ei välttämättä huomaa, että tarvitsee taukoa. Kun sitten pääsee lepäämään, niin se tekee kyllä hyvää. Syksyllä uusi kausi Bottas ajaa nyt toista kauttaan Mercedes-tallissa, joka on voittanut sekä kuljettajien että valmistajien maailmanmestaruudet neljänä edellisvuonna peräkkäin. Suomalaisen suorituskyky on viime kaudesta kehittynyt selvästi. Taival on silti ollut takkuinen – kirvelevimpänä on jäänyt mieleen Azerbaizanissa ajetun Bakun GP:n rengasrikko kaksi kierrosta ennen maalia, mikä varasti johtoasemassa olleen Bottaksen varmalta näyttäneen kauden avausvoiton. Niinpä Bottas on tällä hetkellä MM-pisteissä neljäntenä, reilun matkan päässä sarjaa johtavasta tallikaveri Lewis Hamiltonista. Väliin mahtuvat vielä molemmat Ferrari-kuljettajat, Sebastian Vettel sekä maanmies Räikkönen. – Nyt on takana tuloksellisesti rankka ensimmäinen puolisko, ja aika paljon oli vastoinkäymisiä. Odotan innolla toista puoliskoa, johon lähdetään avoimin mielin ja turhia miettimättä. Jatketaan sitä työtä mitä on tähänkin asti tehty, ja uskon, että kyllä sieltä vielä hyvä tulee. Eli tästä alkaa ikään kuin henkisesti uusi kausi? – Kyllä, näin voisi ajatella. Myöskään Räikkönen ei ole vielä tällä kaudella saavuttanut yhtään ykköstilaa. Kun Bottakselle heittää, että nyt tarvitaan sitä suomalaisvoittoa ihan oikeasti, vastaus tulee viiveettä. – Olen siitä ihan samaa mieltä, hän huikkaa – edelleen hymyn siivittämänä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Suomen GP mielessä Haastattelujen lomassa Bottas siirtyy ulos aurinkoiseen ilmaan valokuvien ottamista varten. Olemme siis Valtterin kotipaikassa Nastolassa, kauniin järvimaiseman äärellä. Tästä on vain reilut 30 kilometriä parhaillaan rakenteilla olevaan Kymiring-moottoriurheilukeskukseen. Kymiring täyttää valmistuessaan paitsi MotoGP-, myös F1-standardit muun muassa turvallisuusluokitusten osalta, ja esimerkiksi takasuoralla on enemmän mittaa kuin monilla maailmanluokan radoilla nykyään. Julkisuudessa onkin väläytelty, että formula ykköset nykyään omistava Liberty Media olisi halukas järjestämään F1-kisan Suomessa. Esimerkiksi rahoituksen osalta asia olisi nyt aiempaa mutkattomampi. Huipputiimissä ajava Valtteri Bottas on luonnollisesti yksi vaikutusvaltaisimmista suomalaisen moottoriurheilun lähettiläistä maailmalla. Kun asia tulee puheeksi, aiotko ajaa Suomen GP:tä omalta osaltasi eteenpäin, vaikka et olekaan tuossa bisneksessä varsinaisesti mukana? Saattaisit kuitenkin itsekin ehtiä ajourasi aikana osallistumaan kotikilpailuun… – Aika usein kysytään mikä olisi sellainen maa, missä haluaisin kisata. Minulle se on totta kai Suomi. Olen ihan varma, että täällä olisi katsomot aivan täynnä, onhan Suomessa niin paljon moottoriurheilufaneja. Olisihan se tietysti ihan älyttömän hienoa. Bottas toki tiedostaa, että ihan tuosta vain ei Suomen Grand Prix toteudu, vaikka kaikki prosessissa sujuisi kuten pitääkin. – Totta kai se on vielä aika kaukana. Siihen on kuitenkin nyt mahdollisuudet ja jos jotenkin pystyn siinä auttamaan, niin totta kai teen niin. Päättäjillekin voin mielelläni mennä sanomaan, että hei, miten olisi Suomen GP? Teksti: Jussi Saarinen Kuvat: Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 29.3.2024 Uutinen World Car of the Year 2024 on Kia EV9 – myös Hyundai Ioniq 5 jälleen palkinnonsyrjässä kiinni ja Toyota Priukselle muotoilupalkinto Ferrarin nenän edestä 28.3.2024 Uutinen Vaarana on tiestön korjaustarpeen hallitsematon kasvu 28.3.2024 Moottoriurheilu Nimi muistiin! – 19-vuotias Pedro Acosta paalutti nimensä MotoGP-historiaan 27.3.2024 Moottoriurheilu Nyt on erikoista sekoilua! – Rallin MM-sarjan pisteytysjärjestelmään odotetaan muutosta jopa kesken kautta 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 28.3.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Cadillac Escalade 25 vuotta - sivujuonteesta statussymboliksi 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta