6.2.2018 Ajoneuvot Valkoisen helvetin tulos: Nokian Hakkapeliitta R3 on pyöreä paketti kotimaista talvirengasosaamista Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uuteen nastattomaan Nokian Hakkapeliitta R3 –talvirenkaaseen tutustuttiin vertailemalla sitä nastarenkaisiin sekä Keski-Euroopan kitkarenkaisiin. Edessä aukeaa kenties yli kilometrin mittainen suora. Olemme Nokian Renkaiden talvitestikeskuksessa, jota yhtiö itse nimittää Valkoiseksi helvetiksi. Meille vieraille se on enemmänkin 700 hehtaaria valkoista paratiisia: pelkkiä jää- ja lumiratoja. Alueella on yhteensä yli 30 testirataa, millä renkaat saadaan erilaisiin ääritilanteisiin. Alueen nimi pitänee paikkansa, jos asiaa katsoo paikallisten näkökulmasta. Talvirenkaiden kehitys on rankkaa työtä. Ilman pitkiä päiviä konemaisesti ajettavia rengaskokeita tai lukemattomia tunteja vankkaan kokemukseen perustuvaa tuntumatestaamista ei talvirengasmarkkinoilla menestystä synny. Marras-toukokuun välillä täällä testataan 20 000 rengasta ja ajetaan yli 40 000 testikilometriä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lappi on vertaansa vailla Moottori on saapunut Ivalon seudulle tutustumaan uuteen nastattomaan Hakkapeliitta R3 -talvirenkaaseen. Pitkällä testisuoralla on edessä pujottelua ja jarrutuskoe kiillotetulla jäällä, karhennetulla jäällä ja kovalla lumipinnalla. Ennen käsittelyrataa renkaalla on jo ajettu Saariselän seesteisissä maisemissa vähemmän seesteisillä Audi RS 5:lla. Erikoisauton alla on vaikea tehdä merkittäviä havaintoja, mieleen jää lähinnä merkinnät ”jösses, että Audin 4,2-litrainen vaparikasi on yhä upea moottori” ja ”Lapissa pitäisi käydä useammin”. Valkoisessa helvetissä renkaista saa paljon enemmän irti. Nokian Renkaat on ratkaissut rengasjulkaisuja ikuisesti vaivaavan ongelman – aiheesta on hyvin vaikea kirjoittaa ilman vertauskohtaa – tarjoamalla kolme identtistä Volkswagen Golfia, joissa alla ovat uusien Hakkapeliitta R3 -kitkarenkaiden lisäksi Hakkapeliitta 9 -nastarenkaat ja WR D4 -kitkat keskieurooppalaisille markkinoille. Mustasta ja pyöreästä haluttavaksi tuotteeksi Uusi Hakkapeliitta R3 on nimensä mukaisesti seuraaja Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaalle. Valmistajan mukaan uutuus on edeltäjänsä tasolla hallittavuudessa märällä asvaltilla sekä mukavuudessa ja melutasossa. Lumipidossa ja talviolojen ajettavuudessa rengas on parantunut hieman, mutta märkäjarrutuksessa ja erityisesti vierintävastuksessa, kuivahallittavuudessa ja jääpidossa on tapahtunut merkittävää kehitystä. Nokian Renkaat hallitsee markkinoinnin: mustina ja pyöreinä renkaat ovat huippukuiva aihe, mutta mielenkiinto kasvaa huomattavasti, kun uutuusrenkaan suorituskyvyn takaa Arctic Sense Grip Concept. Urheiluvälineiden tapaan nimetty teknologia kokoaa alleen renkaan tärkeimmät ominaisuudet: leveän ja jäykän keskiuran ympärille rakentuva rengaskuvio, lamellien kolmiulotteinen muotoilu ja kumiseoksessa käytettävät jäähän pureutuvat kovat mikropartikkelit nimeltä Cryo Crystal 3. Myönnetään pois, kyllä talvirenkaat muuttuvat seksikkäämmiksi, kun pelkän mustan ja pyöreän sijaan ostaa Cryo Crystaleita. Talvirenkaiden suorituskyky riippuu merkittävästi hyvin pienistä ja jopa näkymättömistä yksityiskohdista. Pintakuvioon kätketyt detailit auttavat ehkäisemään vesiliirtoa siirtämällä vettä tai parantavat kiihdytyspitoa raapimalla lunta sivuun. Näkymättömin tekijä on tietysti kumiseos ja sen alle kätkeytyvä renkaan runko. Esimerkiksi Hakkapeliitta R3:n märkäpitoa ja vierintävastusta on parannettu käyttämällä seoksessa paljon piioksidia eli silikaa. Silikan käyttämisellä on kääntöpuolensa: materiaali on paitsi kallista, se toimii myös hioma-aineena, mikä aiheuttaa rengastehtaan tuotantolaitteiden kulumista. Kolme talvirengasta, yksi rata Mutta palataan testiradalle. Aloitan keskieurooppalaisella kitkarenkaalla, joiden sopimattomuudesta Suomen talveen niin kovasti varoitellaan. WR D4 -renkain Golf etenee kiillotetulla jäällä hallittavasti, mutta reagoi ohjausliikkeisiin viiveellä ja epätarkkuudella. Jarrutuskokeessa lukkiutumaton jarrujärjestelmä raksuttaa, vaikka talvikenkä on vasta lähestymässä jarrupoljinta. Liukkauden tuntu on vahvasti läsnä, mutta kyllä Golfin kyyti silti hidastuu. Karhealla jäällä tilanne paranee: vauhdit ovat yhä maltillisia, mutta Volkswagenin keula reagoi ohjausliikkeisiin tarkemmin. Lumella käytös on jo varsin normaalin talvirenkaan tuntuista. Ilman vertailukohtaa olisi vaikea sanoa, ovatko auton alla keskinkertaiset pohjoismaiset kitkarenkaat vaiko Keski-Euroopan mallit. Kyllä näillä pärjäisi, jos ei ikinä joutuisi arvaamattomaan tilanteeseen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yllättävän iso ero Seuraavan Volkswagenin alla pyörivät uudet Hakkapeliitta R3:t. Kiillotetulla jääpinnalla eron Keski- ja Pohjois-Euroopan kitkarenkaassa huomaa heti tarkempana reagointina ohjaukseen, ja hidastuvuudessakin on selvä ero. Edelleen ajaminen vaatii ennakointia ja rauhallisia otteita, mutta pidemmänkään matkan taittaminen näissä olosuhteissa ei söisi hermoja. Karhealla jäällä Hakkapeliitta R3 pääsee jo mukavuusalueelleen, ajamiseen tulee ryhtiä. Kovalla lumella kitkat ovat parhaimmillaan: Golfin kaikki neljä pyörää tekevät töitä auton pujotellessa keiloja. Viimeisenä vuorossa ovat Hakkapeliitta 9 -nastarenkaat. Luonnollisesti kiillotetulla jäällä nastojen vaikutus on suuri, mutta liukasta on näilläkin. Takapuolituntuma sanoo, että nastalliset Hakkapeliitta 9:t ovat kiillotetulla jäällä samanlainen hyppy, kuin Hakkapeliitta R3:t ovat Keski-Euroopan WR D4 -kitkarenkaista. Karhennetulla jäällä erot jäävät jo pieniksi. Nastat ovat edelleen liukkaalla jäällä voittamattomat, mutta nastattomien renkaiden kehityksen myötä nastaylivoima ei ole enää valtavan suuri. Jopa 21-tuumaisina Nokian Hakkapeliitta R3 ja katumaastureille tarkoitettu sisarversio Hakkapeliitta R3 SUV saapuvat markkinoille yhteensä 131 koossa. Hakkapeliitta R3 on tarjolla 14–21 tuumaisina (175/65 R14 – 245/35 R 21) ja aramid-kuituisilla sivupinnoilla vahvistettu R3 SUV 16–21-tuumaisina (215/70 R16–315/40 R21). Koko rengasvalikoima on saatavilla syksystä 2018 alkaen. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Nokian Renkaat ja Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta