6.2.2018

Valkoisen helvetin tulos: Nokian Hakkapeliitta R3 on pyöreä paketti kotimaista talvirengasosaamista

Nokian Hakkapeliitta R3

Uuteen nastattomaan Nokian Hakkapeliitta R3 –talvirenkaaseen tutustuttiin vertailemalla sitä nastarenkaisiin sekä Keski-Euroopan kitkarenkaisiin.

Edessä aukeaa kenties yli kilometrin mittainen suora. Olemme Nokian Renkaiden talvitestikeskuksessa, jota yhtiö itse nimittää Valkoiseksi helvetiksi. Meille vieraille se on enemmänkin 700 hehtaaria valkoista paratiisia: pelkkiä jää- ja lumiratoja. Alueella on yhteensä yli 30 testirataa, millä renkaat saadaan erilaisiin ääritilanteisiin.

Nokian Hakkapeliitta R3

Alueen nimi pitänee paikkansa, jos asiaa katsoo paikallisten näkökulmasta. Talvirenkaiden kehitys on rankkaa työtä. Ilman pitkiä päiviä konemaisesti ajettavia rengaskokeita tai lukemattomia tunteja vankkaan kokemukseen perustuvaa tuntumatestaamista ei talvirengasmarkkinoilla menestystä synny. Marras-toukokuun välillä täällä testataan 20 000 rengasta ja ajetaan yli 40 000 testikilometriä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Lappi on vertaansa vailla

Moottori on saapunut Ivalon seudulle tutustumaan uuteen nastattomaan Hakkapeliitta R3 -talvirenkaaseen. Pitkällä testisuoralla on edessä pujottelua ja jarrutuskoe kiillotetulla jäällä, karhennetulla jäällä ja kovalla lumipinnalla.

Ennen käsittelyrataa renkaalla on jo ajettu Saariselän seesteisissä maisemissa vähemmän seesteisillä Audi RS 5:lla. Erikoisauton alla on vaikea tehdä merkittäviä havaintoja, mieleen jää lähinnä merkinnät ”jösses, että Audin 4,2-litrainen vaparikasi on yhä upea moottori” ja ”Lapissa pitäisi käydä useammin”.

Nokian Hakkapeliitta R3

Valkoisessa helvetissä renkaista saa paljon enemmän irti. Nokian Renkaat on ratkaissut rengasjulkaisuja ikuisesti vaivaavan ongelman – aiheesta on hyvin vaikea kirjoittaa ilman vertauskohtaa – tarjoamalla kolme identtistä Volkswagen Golfia, joissa alla ovat uusien Hakkapeliitta R3 -kitkarenkaiden lisäksi Hakkapeliitta 9 -nastarenkaat ja WR D4 -kitkat keskieurooppalaisille markkinoille.

Mustasta ja pyöreästä haluttavaksi tuotteeksi

Uusi Hakkapeliitta R3 on nimensä mukaisesti seuraaja Hakkapeliitta R2 -kitkarenkaalle.

Valmistajan mukaan uutuus on edeltäjänsä tasolla hallittavuudessa märällä asvaltilla sekä mukavuudessa ja melutasossa. Lumipidossa ja talviolojen ajettavuudessa rengas on parantunut hieman, mutta märkäjarrutuksessa ja erityisesti vierintävastuksessa, kuivahallittavuudessa ja jääpidossa on tapahtunut merkittävää kehitystä.

Nokian Renkaat hallitsee markkinoinnin: mustina ja pyöreinä renkaat ovat huippukuiva aihe, mutta mielenkiinto kasvaa huomattavasti, kun uutuusrenkaan suorituskyvyn takaa Arctic Sense Grip Concept. Urheiluvälineiden tapaan nimetty teknologia kokoaa alleen renkaan tärkeimmät ominaisuudet: leveän ja jäykän keskiuran ympärille rakentuva rengaskuvio, lamellien kolmiulotteinen muotoilu ja kumiseoksessa käytettävät jäähän pureutuvat kovat mikropartikkelit nimeltä Cryo Crystal 3.

Nokian Hakkapeliitta R3

Myönnetään pois, kyllä talvirenkaat muuttuvat seksikkäämmiksi, kun pelkän mustan ja pyöreän sijaan ostaa Cryo Crystaleita.

Talvirenkaiden suorituskyky riippuu merkittävästi hyvin pienistä ja jopa näkymättömistä yksityiskohdista. Pintakuvioon kätketyt detailit auttavat ehkäisemään vesiliirtoa siirtämällä vettä tai parantavat kiihdytyspitoa raapimalla lunta sivuun.

Näkymättömin tekijä on tietysti kumiseos ja sen alle kätkeytyvä renkaan runko. Esimerkiksi Hakkapeliitta R3:n märkäpitoa ja vierintävastusta on parannettu käyttämällä seoksessa paljon piioksidia eli silikaa. Silikan käyttämisellä on kääntöpuolensa: materiaali on paitsi kallista, se toimii myös hioma-aineena, mikä aiheuttaa rengastehtaan tuotantolaitteiden kulumista.

Kolme talvirengasta, yksi rata

Nokian Hakkapeliitta R3

Mutta palataan testiradalle. Aloitan keskieurooppalaisella kitkarenkaalla, joiden sopimattomuudesta Suomen talveen niin kovasti varoitellaan. WR D4 -renkain Golf etenee kiillotetulla jäällä hallittavasti, mutta reagoi ohjausliikkeisiin viiveellä ja epätarkkuudella. Jarrutuskokeessa lukkiutumaton jarrujärjestelmä raksuttaa, vaikka talvikenkä on vasta lähestymässä jarrupoljinta. Liukkauden tuntu on vahvasti läsnä, mutta kyllä Golfin kyyti silti hidastuu. Karhealla jäällä tilanne paranee: vauhdit ovat yhä maltillisia, mutta Volkswagenin keula reagoi ohjausliikkeisiin tarkemmin. Lumella käytös on jo varsin normaalin talvirenkaan tuntuista. Ilman vertailukohtaa olisi vaikea sanoa, ovatko auton alla keskinkertaiset pohjoismaiset kitkarenkaat vaiko Keski-Euroopan mallit. Kyllä näillä pärjäisi, jos ei ikinä joutuisi arvaamattomaan tilanteeseen.

Nokian Hakkapeliitta R3

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Yllättävän iso ero

Seuraavan Volkswagenin alla pyörivät uudet Hakkapeliitta R3:t. Kiillotetulla jääpinnalla eron Keski- ja Pohjois-Euroopan kitkarenkaassa huomaa heti tarkempana reagointina ohjaukseen, ja hidastuvuudessakin on selvä ero. Edelleen ajaminen vaatii ennakointia ja rauhallisia otteita, mutta pidemmänkään matkan taittaminen näissä olosuhteissa ei söisi hermoja.

Karhealla jäällä Hakkapeliitta R3 pääsee jo mukavuusalueelleen, ajamiseen tulee ryhtiä. Kovalla lumella kitkat ovat parhaimmillaan: Golfin kaikki neljä pyörää tekevät töitä auton pujotellessa keiloja.

Nokian Hakkapeliitta R3

Viimeisenä vuorossa ovat Hakkapeliitta 9 -nastarenkaat. Luonnollisesti kiillotetulla jäällä nastojen vaikutus on suuri, mutta liukasta on näilläkin. Takapuolituntuma sanoo, että nastalliset Hakkapeliitta 9:t ovat kiillotetulla jäällä samanlainen hyppy, kuin Hakkapeliitta R3:t ovat Keski-Euroopan WR D4 -kitkarenkaista. Karhennetulla jäällä erot jäävät jo pieniksi. Nastat ovat edelleen liukkaalla jäällä voittamattomat, mutta nastattomien renkaiden kehityksen myötä nastaylivoima ei ole enää valtavan suuri.

Jopa 21-tuumaisina

Nokian Hakkapeliitta R3 ja katumaastureille tarkoitettu sisarversio Hakkapeliitta R3 SUV saapuvat markkinoille yhteensä 131 koossa. Hakkapeliitta R3 on tarjolla 14–21 tuumaisina (175/65 R14 – 245/35 R 21) ja aramid-kuituisilla sivupinnoilla vahvistettu R3 SUV 16–21-tuumaisina (215/70 R16–315/40 R21). Koko rengasvalikoima on saatavilla syksystä 2018 alkaen.

Nokian Hakkapeliitta R3

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Nokian Renkaat ja Lauri Ahtiainen

Luetuimmat