31.10.2017

Erikoisherkku vain 350 nopeimmalle – MV Agusta Brutale 800 Dragster RC

Italialaisvalmistaja MV Agusta on esitellyt RC-erikoismallin 800-kuutioisesta Dragsteristaan. Valmistusmäärä on rajoitettu 350 kappaleeseen.

Dragster RC:n kisahenkinen väritys on MV Agustan tehtaan kilpailuosaston, Reparto Corsen, käsialaa. Vaikutteita on haettu F4 RC -kilpurista, jolla tehdas kilpailee World Superbiken MM-sarjassa.

Numero 37 viittaa MV Agustan saavuttamien valmistajien maailmanmestaruuksien määrään ratamoottoripyöräilyn MM-sarjassa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luokkansa tehokkain erikoisuus

Brutale 800 Dragster RC on valmistajan mukaan luokkansa tehokkain moottoripyörä.

Dragster tosin on sen verran erikoinen malli, että suoranaista kilpailijaa tai luokkaa sille on vaikea määritellä. Sen 800-kuutioinen rivikolmosmoottori potkii parhaimmillaan 140 hevosvoimaa, jolla vain 168-kiloinen Dragster liikahtaa iloisesti.

Alhaiseen painoon on yhtenä tekijänä moottorin keveys, ilmoittaahan italialaisvalmistaja moottorin painoksi vain 52 kiloa.

Pyörän keveyttä on viimeistelty muun muassa käyttämällä hiilikuitua etulokasuojan ja ilmanohjainten materiaalina.

RC-malliin MV Agusta kertoo muokanneensa moottorin elektroniikkaa hienosäätämällä tehokarttojen kaasunvastetta sekä nopeuttamalla vaihdeavustimen eli quickshifterin avulla tapahtuvaa vaihteiden vaihtoa. Quickshifter mahdollistaa vaihteiden vaihdon sekä ylös- että alaspäin ilman kytkintä.

Luistonesto on kahdeksanasentoinen. Yksi Agustan hienous on, että yksi ajomoodeista on kuljettajan räätälöitävissä muun muassa kaasunvasteen, maksimikierrosluvun sekä moottorijarrutuksen määrän suhteen.

MV Agusta Brutale 800 Dragster RC – melu kuriin

Ulkoisten muutosten lisäksi Agusta on paininut tosissaan muokatakseen moottoria niin, että se alittaa uusien Euro4-määräysten päästö- ja melurajat.

Erityisesti meluasiaan on panostettu monitahoisesti, sillä pakoäänien lisäksi on jouduttu tekemään lukuisia muutoksia myös moottorin sisäisten mekaanisten äänien saamiseksi kuriin.

Näihin muutoksiin kuuluvat muun muassa uusi tasapainoakseli, öljy- ja vesipumpun muutokset sekä vaihteiston muutokset.

Samalla venttiiliohjurien materiaalia on muutettu paremman kestävyyden saavuttamiseksi.

Brutale 800 Dragster RC:n etujousitus tulee Marzocchilta ja takajousitus Sachsilta. Molemmissa on esijännityksen sekä puristus- ja paluuvaimennusten säädöt.

Etujarruina on laadukas yhdistelmä, johon kuuluu 320-milliset tuplalevyt Brembon Monobloc M32-radiaalisatuloilla.

37 tai 38, miten vaan

MV Agustan valitseman numeron 37 tilalla katteissa voisi yhtä hyvin olla numero 38, sillä 37 merkkimaailmanmestaruuden ohella MV Agustalla on voitettu 38 kuljettajien maailmanmestaruutta ratamoottoripyöräilyssä.

Merkkimestaruuksista 16 on tullut suurimmassa 500-kuutioisten luokassa, yhdeksän mestaruutta kolmepuolikkaissa, viisi mestaruutta 250-kuutioisissa ja seitsemän mestaruutta satapiikeissä.

MV Agustalla kilpailleista kuljettajista menestyksekkäin on ollut italialainen Giacomo Agostini, joka kaikkiaan 15 maailmanmestaruudestaan voitti italialaismerkillä 13 titteliä.

MV Agusta Brutale 800 Dragster RC

Moottori: kolmisylinterinen rivimoottori, nestejäähdytys
Iskutilavuus: 798 cc
Puristussuhde: 13,3:1
Teho: 140 hv (103 kW) / 13 100 r/min
Vääntö: 86 Nm / 10 100 r/min
Paino: 168 kg
Ilmoitettu huippunopeus: 245 km/h

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: MV Agusta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat