7.6.2018

Vaikka väkisin vihaiseksi: Audi Q8 on muotoa myöten täynnä itseään

Audi Q8

Audin uusi lippulaivamaasturi ei häpeä edes itseään.

Näkisipä kristallipallosta kuinka tähän aikakauteen suhtaudutaan parin vuosikymmenen päästä. Ympäristötietoisuus kasvaa vauhdilla. Autojen päästöistä keskustellaan äänekkäästi. Sähköautot ovat näkyvä puheenaihe. Ja luksusmerkit puskevat markkinoille toinen toistaan möhkömpiä keskisormia kehitystä vastaan.

Anteeksi, neliovisen luksuscoupén eleganssistahan tässä olikin kyse, ainakin jos valmistajaa on uskominen.

Audin mukaan Q8 yhdistää tyylin ja suuren katumaasturin käytännöllisyyden, joten auton pitäisi tarjota kaikkea verkottumisesta rankkaan offroad-käyttöön.

Audi Q8

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Arvovaltaa ja urquattroa

Audi ei malta olla korostamatta tiedotteessaan uutuuden ”urheilullista dynaamisuutta ja arvovaltaa”. 4,99 metrisenä ja 1,71 metriä korkeana Audi Q8 on leveämpi, lyhyempi ja matalampi kuin sisarmalli Q7, jonka yläpuolelle tulokas tietysti nelirenkaisessa hierarkiassa asettuu.

Audi Q8

Keulaa hallitsee ehkäpä merkin nykyhistorian rajuin maski. Keltaisen kuvitusauton harmaareunainen kidus näyttää kuin hammasraudoin irvistävältä Homer Simpsonilta, mutta tämä tuskin oli saksalaisilla humoristeilla mielessä.

Valmistaja itse painottaa ulkonäössä itsevarmuutta, tiedä sitten, onko korstettu yliyrittäminen sen merkki. Alkuperäistä Audi Quattro -urheilucoupeakin pitäisi 22-tuumaisia vanteita ympäröivien muotojen seasta löytyä. ”Vahvat ääriviivat ja atleettisesti tiukat pinnat ilmaisevat voiman tunteesta, hienostuneisuudesta ja erityisestä jatkuvan nelivedon dynaamisuudesta”, kertoo suora lainaus Audin tiedotteesta.

Audi Q8

Teknisyyttä ulkonäköön tuovat täysledivalot, lisävarusteisena matriisityyppiset. Audin mukaan kolmiulotteiset päiväajovalot sekä takavalot henkivät digitaalisuutta. Perää hallitsee auton levyinen valoraita, jonka alle jäävä musta paneeli muistuttaa yksinkertaisemman ajan tyylikkyydestä, jota alkuperäinen Audi Quattro edusti.

Perusta Q7:sta tuttu

Valmistaja kertoo jatkuvan nelivedon (40/60 etu/taka) ja 254 millimetrin maavaran riittävän silloinkin, kun asvaltti loppuu. Lisävarusteena auton voi varustaa 90 millisen maavaransäädön sallivilla ilmajousilla ja säätyvillä iskunvaimentimilla, ja nelipyöräohjauksenkin autoon toki saa.

Audi Q8

Q8 jakaa Q7:sta, Porsche Cayennestä, Bentley Bentaygasta, Lamborghini Uruksesta ja Volkswagen Touaregista tutun perusrakenteen, joten visuaalisesti vaativan kuoren alla piilee odotettavasti hyvin kyvykäs kulkuneuvo.

Kolkuttavaan omatuntoon ja sukulaisten syyttäviin katseisiin voi hakea lohtua 48-voltin kevythybridijärjestelmästä. Kaikkien moottorivaihtoehtojen kanssa käytettävä järjestelmä tarkoittaa litiumioniakkua ja 12 kilowatin laturia. Järjestelmä kykenee rullaamaan pitkiä matkoja vailla moottoria, mutta vetoapua sähköstä ei saa.

Audi Q8

Audi Q8:n sisätiloja hallitsee uudessa A8:ssa esitelty kahden kosketusnäytön tietoviihdejärjestelmä. Myös mittaristo jatkaa Audin digilinjaa 12,3-tuuman näytöllä. Luonnollisesti autoon saa myös laajan joukon avustinjärjestelmiä ja muita lippulaivamallilta odotettavia uutuuksia. Audi Q8:n voi myös automaattisesti ajattaa talliin katseilta piiloon.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Audi

Luetuimmat