6.5.2019

Vahingossa syntynyt klassikko? – Chevrolet Corvette 1955

Classic Motorshow_Chevrolet Corvette 1955

Corvette tunnetaan lasikuitukoristaan. Mutta kuinka moni tietää, että lasikuituun päädyttiin pakon edessä, aikataulusyistä.

Lahden Classic Motorshow´ssa näyttelyhallissa erottui jo kauas todellinen kaunotar, korokkeelle nostettu vuoden 1955 Chevrolet Corvette.

Jalustalla se oli syystäkin, sillä viimeistelyltään auto oli upea ja valkoinen väritys punaisella sisustuksella oli häikäisevä. Sitä paitsi kyseessä on sama väriyhdistelmä, joka oli tarjolla ainoana vaihtoehtona Corveten lanseerausvuonna 1953.

Classic Motorshow_Chevrolet Corvette 1955

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Esittely huonoon markkinarakoon

Yhdysvaltojen suuret autovalmistajat eivät 1950-luvun alussa suhtautuneet kovin vakavasti urheiluautoihin, sillä tilastojen valossa niiden suosio ei ollut kummoinen.

Vuonna 1952 rekisteröidyistä uusista autoista vain 0,27 prosenttia oli urheiluautoja. Ja niistä rekisteröidyistäkin kaksi kolmesta oli MG-merkkisiä.

Siksi pidettiinkin suurena yllätyksenä ja mullistuksena, kun Chevrolet esitteli Corveten ensimmäistä kertaa yleisölle vuoden 1953 tammikuussa General Motorsin Motorama Show´ssa New Yorkissa.

Vastaanotto oli niin positiivinen, että sarjatuotanto päätettiin aloittaa jo saman vuoden kesäkuussa. Tähän nopeaan aikatauluun liittyy samalla yksi Corveten tunnetuimmista tunnusmerkeistä.

Alunperin siihen oli tarkoitus tehdä muiden mallien tavoin perinteinen peltikori, mutta uusia muotteja ei ehditty riittävän nopeasti valmistaa, joten päädyttiin helpompaan lasikuitukoriratkaisuun. Se on tähän päivään asti ollut yksi Corveten tunnetuimmista piirteistä, vääräleuat nimittävätkin sitä tupperware-Chevroletiksi.

Classic Motorshow_Chevrolet Corvette 1955

Opelista Corveteksi

Corveten suunnittelu alkoi vuonna 1951. Tai on väärin tässä yhteydessä puhua Corvetesta, sillä sen projektinimi siinä vaiheessa oli ”Opel”. Lopullisen mallinimen suunnittelu annettiin tehtäväksi mainostoimistolle, joka keksi nimen korvetti-sotalaivatyypin mukaan.

Lanseerausvuonna 1953 moottorina oli neljälitrainen suora kuutonen. Ainoana värivaihtoehtona oli valkoinen punaisella sisustuksella. Seuraavana vuonna kysyntä hiipui vaikka tarjolle tuli useampia värivaihtoehtoja.

Vuodeksi 1955 kysyntää pyrittiin elvyttämään tarjoamalla moottoriksi puoli litraa suurempaa ja 195-hevosvoimaista V8-moottoria. Siitä huolimatta kuvien mukaista vuoden 1955 Corvettea valmistettiin vain 693 kappaletta.

Classic Motorshow_Chevrolet Corvette 1955

Ei liene huono arvaus, että Corveten valmistuksen jatkaminen on näiden tuotantomäärien valossa ollut vaakalaudalla.

Vasta vuonna 1963 tarjolle tuli kovakattoinen malli. Sitä ennen sitä valmistettiin pelkästään avoautona, johon tosin oli saatavilla irrotettava hardtop-katto.

Matka urheiluautojen klassikoksi oli vielä sen jälkeen pitkä. Nykyisin tuotannossa oleva malli on kuudetta sukupolvea.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Luetuimmat