17.9.2016 Ajoneuvot Uutta virtaa matkailuvaunurintamalle – Tässä on suomalaisvisio Groovy Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Unelias matkailuvaunumarkkina kaipaa lisää virtaa ja nuoria harrastajia. Olisiko suomalaisopiskelijoiden visioima kevyt ja monipuolinen Groovy olla uuden nousun vaudittaja? Matkailuvaunu ei ole nuorten mielestä kovin trendikäs, vaan pikemminkin puuduttava. Pitkän linjan karavaanaria väite kirpaisee, mutta tosiasioita ei kannata kierrellä. Maailma muuttuu. Ensikertalainen mieltää matkailuvaunun hankalaksi, raskaaksi ja kalliiksi. Ei ihme, että kokeilukynnys on korkea. Matkailuautot kahmivat markkinaosuutta -vaunuilta vuodesta toiseen. Ikuisena vaunumaana tunnettu Ruotsikin on taipunut saman kehityksen tielle. Vaunut väistyvät. Vaunuväen keski-ikä on korkea ja vaunut seisovat suuren osan vuodesta aloillaan. Matkailuautoilla sen sijaan kierretään maata ja kauempanakin, eli matkaillaan. Ja matkailu on aina in, nuorisostakin. Näistä lähtökohdista alkunsa sai ideasta esittelykelpoiseksi konseptiksi reilun puolen vuoden aikan kehitetty matkailuvaunukonsepti Groovy, joka avulla kehityssuunta voisi muuttua. Ensin tarvitaan kuitenkin lisää tuotekehitystä. Lisäksi pitäisi löytää uutuusvaunulle valmistaja, jonka vastuulle luovuttaa tuotanto. Nähtäväksi jää, onnistuuko moinen temppu. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Groovy nuorilta nuorille Tulevaisuuden matkailuvaunuksi nimetty Groovy sai alkunsa Hobby ja Fendt -merkkejä muun muassa Suomessa edustavan toimitusjohtaja Tom Sågbomin ideasta. – Mietin, olisiko mahdollista tehdä tälle asialle jotain? Kääntää kehitystä ja vielä Suomesta käsin? Lähtökohtana oli alusta alkaen nuoret suunnittelijat ja nuorten mieleen tehty matkailuvaunu, jonka avulla kokeilukynnys saadaan alas. Lahden ammattikorkeakoulun Muotoiluinstituutin ajoneuvomuotoilijat kiinnostuivat haasteesta vuoden alussa. Suunnittelun lähtökohtana oli se, että uutuuden on oltava helppo, hauska ja edullinen. Lisäksi toivelistalla oli soveltuvuus ympärivuotiseen käyttöön, vaivaton ylläpito ja alle 1 000 kilon paino. Kahdeksassa kuukaudessa on edetty ideasta esittelykelpoiseen konseptiin, jossa kehtaisi majoittua niin Hangon surffirannoilla kuin kesän festareillakin. Groovy ja tuotantokelpoinen Suunnitteluprojektin myötä syntyi Groovy, matkailuvaunu nuorempien mieleen. Idean ensiesittely päätettiin tehdä Lahti Caravan 2016 -messuilla. Tapahtuma on maan merkittävin alallaan. Suunnittelutehtävän kimppuun kävivät automuotoilua opiskelevat Waltter Holm, Henri Helvilä ja Mikael Kosonen. Groovy-konseptin suunnittelutiimi vasemmalta: vastuuopettaja Lee Walton, Waltter Holm, Henri Helvilä ja Mikael Kosonen. – Projekti eteni nopeasti. Luonnoksia piirrettiin ensin käsin, sitten mallia muovattiin digitaalisesti ja lopulta syntyi vahamalli, Muotoiluinstituutin ajoneuvosuunnittelun vastuuopettaja Lee Walton kertoo. Kahdeksan kuukauden aikana opiskelijat työstivät matkailuvaunua opitojen tavoitteiden mukaisesti. Tarvittiin kekseliäisyyttä, luovuutta ja tulevaisuuteen suuntaavaa näkemystä. Ideoita testattiin omassa kaveripiirissä, joten nuorisonäkökulma säilyi läpi suunnittelutyön. Groovy on kaikesta innovatiivistuudestaan tuotantoon soveltuvaksi suunniteltu, vakuuttaa suunnittelutiimi. Käyttötarkoituksia ei rajata ennalta Groovyn on tarkoitus palvella laajaa käyttäjäryhmää. Sille on ideoitu 50 käyttötarkoitusta kalastuksesta maastopyöräilyyn ja festarimajoittumiseen. Ja lisää voi keksiä, sillä konseptista haluttiin varsin muunneltava. Jokainen kustomoikoon mieleisekseen, tai ainakin melkein. Tarjolle on ideoitu kuivauskaappia, runsaita säilytystiloja, ulkokeittiötä ja erilaisia sänkyvaihtoehtoja. Kevyt vaunu soveltuu lähes mihin tahansa. Painonsa puolesta sitä kelpaisi muotoilutyötä ohjanneen opettaja Waltonin mukaan vetää vaikka sähköautolla. Jos Groovy saa tuulta alleen, on seuraavaksi insinöörien vuoro. Mietittävänä on miten lennokas idea viimeistellään ja viedään tuotantoon. Teksti: Antti Hentinen Kuvat: Antti Hentinen ja Groovy-hankkeen lehdistömateriaali Lue myös: Lahti Caravan 2016 käyntiin – 11 vinkkiä messuille Lahti Caravan 2016 – 300 ajoneuvoa yhdellä lipulla Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Esittely Koeistuttu: Volkswagen ID. Buzz GTX – neliveto ja pitkä akseliväli kiinnostavat sporttia enemmän Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 27.3.2024 Matkailu Satavuotias Fordin matkailuauto – osattiin sitä ennenkin 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta