Ajoneuvot | Uutinen | 1.3.2017

Uusimmat katumaasturit ja pikkuautot Euro NCAP -törmäystestissä

Helmikuun Euro NCAP -testiä hallitsivat maasturit ja pikkuautot.

Jaa artikkeli

Helmikuun Euro NCAP -törmäystestikierros jakautuu maastoautoihin ja pikkuautoihin. Land Rover Discoveryn ja Audi Q5:n sekä Citorën C3:n, Fiat 500:n ja Ford Ka+:n väliin mahtuu sopivana välimuotona Toyotan radikaali crossover C-HR.

Audi Q5

Audin uuden katumaasturin tulos on odotetusti täydet viisi tähteä. Audi Q5 sai aikuisten keulatörmäyksen suojaksi 93 prosenttia. Kehujen keskeltä ainoat soraäänet löytyvät kokokeulatörmäyksessä kohonneista rintakehän ja takamatkustajan niskan suojasta. Lapsimatkustajien suoja oli 86 prosenttia, ainoat moitteet koskivat kymmenvuotiaan niskan kohonnutta kuormitusta. Jalankulkijoiden suojan arvosanaksi Audi sai 73 prosenttia. Törmäyksessä puskurin alue kuormitti testinuken jalkoja, mutta törmäyksiä ennalta ehkäisevä hätäjarrutustoiminto jalankulkijatunnistuksella pelasi moitteetta. Aktiivisesta turvavarustelusta Audi sai 58 prosenttia pisteistä, lisävarusteista kaistavahtia ei huomioitu arvostelussa.

Citroën C3

Euro NCAP Citroën C3

Citroën C3 osakeulatörmäyksen jälkeen.

Citroënin sympaattinen pikkuauto sai neljä tähteä. Aikuismatkustajien suoja ylsi 88 prosenttiin. Audin tapaan ainoat Citroënin saamat soraäänet liittyivät kokokeulatörmäyksessä kohonneeseen rintakehän kuormitukseen, ja samaa asiaa moitittiin C3:ssa myös vaativassa tolppatörmäyksessä. Lapsimatkustajien suoja sai 83 prosentin arvosanan, kiitosten keskeltä löytyi moitteita vain kymmenvuotiaan niskan ja kuusivuotiaan rintakehän kuormituksesta. Citroën C3:n jalankulkijaturvallisuutta moitittiin jäykistä A-pilareista ja tuulilasin ympärystästä, mutta lantion ja jalkojen suoja sai täydet pisteet. Arvosana 59 prosenttia. C3:n aktiivinen turvavarustelu kattaa vakiovarusteisen kaistavahdin, mutta aktiivisen turvavarustelun ja keulatörmäyksen arvosanaa rankaisee hätäjarrutusjärjestelmän puuttuminen.

Fiat 500 2017

Fiatin tutuksi tullut 500-pikkuauto testattiin uudelleen mallipäivityksen vuoksi. Nyt annettu kolmen tähden arvosana pätee valmistenumerosta J696837 eteenpäin. Nyt saatua tulosta ei voi verrata vuoden 2007 tulokseen, jossa Fiat 500 sai aikuismatkustajien suojasta viisi tähteä, lapsimatkustajien suojasta kolme ja jalankulkijoista kaksi tähteä. Kymmenen vuoden aikana Euro NCAP -törmäystestiohjelma on tiukentunut ja monipuolistunut, eli uusi kolmen tähden Fiat 500 on vanhaa turvallisempi matalammasta tähtiluokituksesta huolimatta.

Fiatin aikuismatkustajien suoja ylsi 66 prosenttiin. Kokokeulantörmäyksessä kuljettajan pään hidastuvuus ylitti kriittiset rajat, joten tulos jäi nollille muuten hyvästä suorituksesta huolimatta. Sama vaivasi takamatkustajaa, pään hidastuvuus ylitti kriittiset rajat, ja lisäksi testinukke luiskahti lantiovyön ali. Sivutörmäyksistä Fiat 500 selvisi hienosti. Lapsimatkustajien suojasta Fiat sai 49 prosenttia. Tulosta rasitti kymmenvuotiaan pään hallitsematon liike ja kuusivuotiaan niskan kuormitus etutörmäyksessä, sivutörmäyksessä taas kuormittui kymmenvuotiaan rintakehä. Euro NCAP moitti Fiatin poiskytkettävän turvatyynyn merkintöjä ja joidenkin turvaistuinten kiinnitystä. Sama linja jatkui jalankulkijatörmäyksessä, jossa tulos jäi 53 prosenttiin. Konepellin tarjoamaa suojaa moitittiin ja lantioon kohdistui vaihtelevaa kuormitusta, mutta jalat saivat hyvän suojan. Fiatin törmäystulosta ja aktiivisen turvavarustelun pisteytystä rasitti automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän puuttuminen. Aktiivisen turvavarustelun arvosana jäi 27 prosenttiin.

Ford Ka+

Euro NCAP Ford Ka+

Ford Ka+ jäi kolmeen tähteen. Aikuismatkustajien arvosana oli 73 prosenttia. Fordia moitittiin kojelaudan rakenteiden aiheuttamasta loukkaantumisriskistä. Kuljettajan ja matkustajan rintakehän kuormitus kohosi osakeulatörmäyksessä ja kokokeulatörmäyksessä. Takamatkustajan rintakehän ja pään hidastuvuuksia arvosteltiin, mutta sivu- ja tolppatörmäyksestä Ka+ selvisi hienosti. Lapsimatkustajien suoja ylsi 61 prosenttiin. Fordia moitittiin kymmen- ja kuusivuotiaan rintakehän ja niskan kohonneesta kuormituksesta ja kymmenvuotiaan turvavyön luiskahduksesta pois olkapäältä. Kaikkia turvaistuimia ei saatu kiinnitettyä. Jalankulkijaturvallisuus ylsi 57 prosenttiin, moitteet kohdistuivat jäykkiin A-pilareihin ja konepellin etuosaan. Aktiivisesta turvavarustelusta Ford sai vain 29 prosenttia. Turvavyömuistutin tarjotaan vain etuistuimille, eikä autoon ole saatavilla kaistavahtia tai automaattista hätäjarrutusjärjestelmää.

Land Rover Discovery

Euro NCAP Land Rover Discovery

Land Rover Discovery osakeulatörmäyksen jälkeen.

Land Rover Discovery sai täydet viisi tähteä. Aikuismatkustajien suoja ylsi 90 prosenttiin. Ainoat moitteet keulatörmäyksissä liittyivät takamatkustajan rintakehän kuormitukseen ja kuljettajan turvatyynyn vajavaiseen täyttymiseen, minkä johdosta kuljettajan pää osui ohjauspyörään. Sivutörmäyksessä tulosta rasitti kuljettajan oven aukeaminen. Lapsimatkustajien suoja ylsi 80 prosenttiin. Kymmenvuotiaan niskan kuormitusta ja kuusivuotiaan rintakehän kuormitusta moitittiin, mutta muuten tulos oli hyvä. Jalankulkijoiden suojaksi suuri maasturi sai 75 prosenttia. Erityisesti jalankulkijoiden jalat saivat hyvän suojan puskurista, mutta konepellin etureuna aiheutti kohonnutta kuormitusta. Land Roverin automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä suoriutui hyvin sekä jalankulkijoiden tunnistuksesta että peräänajon ehkäisemisestä. Myös kaistavahti on vakiovaruste, joten aktiivisen turvavarustelun arvosana nousi 73 prosenttiin.

Toyota C-HR

Euro NCAP Toyota C-HR

Toyotan villisti muotoiltu crossover C-HR sai täydet viisi tähteä. Aikuismatkustajien suoja sai hienot 95 prosenttia. Lapsimatkustajien suojasta C-HR sai 77 prosenttia, sillä niskan kuormitus kymmenvuotiaalla ja rintakehän kuormitus kuusivuotiaalla kohosivat. Sivutörmäyssuojasta auto sai täydet pisteet. Toyotan jalankulkijoille tarjoama suoja ylsi 76 prosenttiin, kiitos hyvin toimineen automaattisen hätäjarrutusjärjestelmän jalankulkijatunnistuksen. Törmäyksen sattuessa Toyotan konepellin tarjoama suoja vaihtelee hyvästä keskinkertaiseen, lantion suoja vaihtelee hyvästä huonoon. Toytotan aktiivinen turvavarustelu ylsi 78 prosenttiin, sillä hyvin toimineen hätäjarrutusjärjestelmän lisäksi autossa on kaistavahti.

Lähde ja kuvat: Euro NCAP

Jaa artikkeli

Keskustelu