18.7.2016 Ajoneuvot Koeajo: uusi Volkswagen Tiguan – henkilöauto hyvässä vai pahassa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Volkswagen Tiguan on erittäin henkilöautomainen katumaasturi. Se on yhtä aikaa auton paras ja huonoin puoli. Hyvää: Ulkonäkö, henkilöautomaisuus, tilat. Huonoa: jousitusmukavuus 20-tuumaisilla vanteilla, voimalinjan toiminta. Volkswagen Tiguan vie ajatukset vuoden 2015 syksyyn. Uusi katumaasturi oli Volkswagenin tuorein tähtimalli, jonka suunnittelussa tuskin oli säästelty. Vain muutama viikko myöhemmin maailma muuttui. Viranomaiset syynäsivät dieseleitä, media riepotteli ja julkisesti nöyrtyvä valmistaja hautasi itsevarman Das Auto -tunnuslauseensa autojen autona. Dieselgateksi kutsutun vyyhdin alettua Volkswagenin uusiin malleihin suhtautuu ennakkoluuloisemmin: onko kriisin keskellä hutiloitu, jätetty merkkiä leimaava viimeistely kesken tai esitelty suorannainen raakile? Ohjaamo on laadukas ja selkeä, mutta fiilistä ei ole Golfia enempää. Tiguan toki esiteltiin ennen typpioksidikärähdystä, mutta suuri osa hiomisesta on tehty Volkswagenin nykytodellisuudessa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Wolfsburgin kasvatti Tiguanin perusteella Volkswagenin myrsky on eristetty tuotekehityksestä. Katumaasturi tuntuu juuri niin Volkswagenilta, kuin auto voi hyvässä ja pahassa tuntua. Uutuus vaihtaa ensimmäisen sukupolven pyöreyden tyylikkään särmikkäisiin linjoihin. Passatia muistuttavaa kromikeulaa on kasvatettu korkeammaksi. Se tuo autolle aivan oman ilmeensä Volkswagen-mallistossa. Kylkeä hallitsee tila-auto Touranista tuttu terävä pokkaus, joka kaartuu ehkä volkkareista tyylikkäimpiin takavaloihin. Terävä kylkipokkaus kaartuu mataliin ja tyylikkäisiin takavaloihin. Touran on innoittanut myös sisätiloja. Tiguanin takaistuimet liikkuvat tila-autojen tapaan pituussuunnassa. Selkänojan kaltevuussäätö auttaa löytämään hyvän kompromissin tavaratilan ja mukavuuden välillä. Reunapaikoilla istuville tarjoillaan etuistuimien selkänojista taittuvia pöytiä. Kuin henkilöauto Kuljettajan paikalta auton tunnistaa Tiguaniksi lähinnä istuinkorkeudesta. Materiaalit ja muodot muistuttavat Touranin ja Golfin yhdistelmää. Maastohenkisyydestä muistuttaa lähinnä ajotilakytkin ja kosketusnäytön takaa löytyvä Offroad-näyttö. Sen ilmaisemat korkeus-, eturenkaiden kulma- ja lämpötilatiedot eivät varsinaisesti nosta tunnelmaa. Säätyvät takaistuimet tuovat katumaasturiin ripauksen tila-autoa. Jos maastohenkeä ei löydä muotoilusta, ei sitä onneksi huomaa ajettavuudestakaan. Keveän ohjauksen ja kallistelemattoman kaarrekäytöksen ansiosta Tiguan tuntuu henkilöautolta. Näyttävä vai mukava? Katumaasturin ajo-ominaisuudet eivät kuitenkaan ole moitteettomat. Volkswagen Tiguanin alustaa vaivaa Passatista tuttu nypytys. Suuret töyssyt ylittyvät ongelmitta, mutta asfaltin epätasaisuus, saumat ja muut terävyydet kantautuvat kieltämättä komeista 20-tuumaisista vanteista takapuoleen asti. Estetiikan ja mukavuuden väliltä löytynee parempi kompromissi pari tuumaa pienemmillä vanteilla. Ulkonäön ehdoilla. Komeat 20-tuumaiset vanteet kieltämättä sopivat Tiguaniin, mutta takapuoli ei tykkää. Koeajoauton 150-hevosvoimainen dieselmoottori tarjoaa numeroarvoja verkkaisemman kumppanin 1673 kiloiselle autolle. Täyskiihdytyksissä aika alkaa käydä pitkäksi, ja taajamassa kaasua saa ajoittain annostella odotettua reippaammin. Välillä kaasua saa survoa kunnolla, jotta alaspäinvaihto siivittäisi Tiguanin laukkaan. Vaivattomuutta halajavien kannattanee koeajaa myös tehokkaampi 190 hevosvoimainen vaihtoehto, tai harkita omatoimista vaihtamista. Tiguanilla voi hinata 2500 kiloista jarrullista kärryä. Ylikokoisia vanteita ja oudon puhditonta moottoria lukuun ottamatta Tiguanista on vaikea löytää moitittavaa. Suurin kritiikki kohdistuukin kokonaisuuden tasapaksuuteen: komeaa ulkonäköä lukuun ottamatta uutuudessa ei juuri ole maastoautofiilistä. Nelivetoa, automaattivaihteistoa ja ilmavaa maavaraa etsivälle Tiguan on varteen otettava volkkarivaihtoehto, mutta fiilispohjalta sitä on vaikea valita. Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Volkswagen Tiguan Comfortline 2,0 TDI110 kW 4MOTION DSG Hinta alkaen 44 357 € Koeajetun auton hinta varusteineen 52 993 € Moottori 1968 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 110 kW (150 hv), 3500–4000 r/min Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Vääntö 340 Nm (1750–3000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,3 s Huippunopeus 200 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 5,7 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 147 g/km Mitat pituus 4486 mm, leveys 1839 mm, korkeus 1675 mm, akseliväli 2681 mm Tavaratila: 615 l Omamassa: 1673 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 2 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku