23.11.2017 Ajoneuvot Uusi A, uusi aikakausi: Moottori tutustuu uuden Mercedes-Benz A-sarjan sisätiloihin Ohjauspyöriä on tarjolla montaa sorttia, eikä kuvassa edes näy kaikkein edullisinta nahatonta versiota. Perusdesign on kaikissa sama, mutta ohjauspyörän muoto, materiaalit ja verhoilu vaihtelee. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Moottori tutustui salattujen ovien takana tulevan Mercedes-Benz A-sarjan sisustaan. Kun kännykän kamerat sinetöidään numeroidulla tarralla, tietää olevansa jännän äärellä. Maanantaina 20. marraskuuta Moottori pääsi tutustumaan seuraavan sukupolven Mercedes-Benz A-sarjaan lähietäisyydeltä. Mercedes-Benzin kotikaupungissa Stuttgartissa järjestetyssä tilaisuudessa ei vielä esitelty auton ulkokuorta: studiomaisessa hämärästi valaistussa tilassa komeili maskeerausteipillä kiedottu viisiovinen pystyperä. Teipin alta erottuvat aiempaa viirumaisemmat etuvalot ja pelkistetymmät kyljet: tulokas noudattaa Mercedes-Benzin uutta muotoilufilosofiaa, joka luottaa puhtaisiin muotoihin ja mittasuhteisiin. Uutuuden kerrotaan kasvaneen akseliväliä 30 millimetriä ja kokonaispituutta peräti 120 milliä. Leveyttä korilla on 10 milliä aiempaa enemmän, mutta uusittujen peilien ansiosta kokonaisleveyden kerrotaan kaventuneen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kohokohtana sisusta Se mitoista ja ulkokuoresta. Uuteen A-sarjaan tutustuminen aloitetaan sisältä. Mercedes-Benzin sisätilojen muotoiluvastaava Hartmut Sinkwitz esittelee luonnospiirroksia, joissa lähes tasaisen kojelaudan muotoja rikkovat vain turbiinimaiset ilmastoinnin suuttimet. Kojelaudan päällä leijailee leveä tablettimainen näyttö. Sinkwitz kertoo perusteeman pysyneen edeltäjänsä tapaan urheilullisuudessa, mutta nyt tunnelmaa halutaan täydentää paremmalla käyttökokemuksella, teknisyydellä, ripauksella modernia luksusta ja parempaa tilantuntua. Lopputulos näyttää ensivilkaisulla valokuvissa valotehosteita ja näyttöä vaille edeltäjänsä kaltaiselta, mutta luonnossa tunnelma on kaikkea muuta kuin entisellään. Maskeeratun prototyypin sisusta vaikuttaa täysin lopulliselta, joskin yksilö on varusteltu runsain herkuin. Pelkistystä ja suuria näyttöjä Ohjauspyörä on kuin suoraan uudistuneesta S-sarjasta, ja sen takaa paistaa kaksi suurta näyttöä: tässä versiossa molemmat ovat kymmentuumaisia, perusversio tulee toimeen kahdella seitsentuumaisella, ja välimuotona tarjotaan seitsemän ja kymmenen tuuman yhdistelmää. Ohjauspyöriä on tarjolla montaa sorttia, eikä kuvassa edes näy kaikkein edullisinta nahatonta versiota. Perusdesign on kaikissa sama, mutta ohjauspyörän muoto, materiaalit ja verhoilu vaihtelee. Näyttöpaneelin reunoilta linjat kaartuvat pehmeästi oviverhouksia kohti, vain E-sarjan Coupésta lainatut pyöreät turbiinimaiset ilmasuuttimet katkaisevat luonnolliset linjat. Samanlaiset suuttimet hallitsevat kojelaudan keskialuetta heti näytön alapuolella. Niiden alta löytyvät litteät pianomaiset kytkimet ilmastoinnin säädöllä. Käynnistyspainike sijaitsee ilmasuuttimien ja ohjauspyörän välissä: sijainti on ehtaa BMW:tä, samoin painikkeen viereen tuotu start-stop -järjestelmän poiskytkentämahdollisuus. Kosketuslevy hallitsee Keskikonsoli on pelkistetty. Automaattivaihteisessa prototyypissä etuosa tarjoaa runsaat lokerot tavaroille, vaihteensiirto tapahtuu Mercdes-Benzille tyypilliseen tapaan oikeasta viiksestä. Taaempana konsolista löytyy rannetuki ja suuri kosketuslevy: kompaktiluokan autot luopuvat Comand-järjestelmän rullasta. Käytettävyys selviää myöhemmin, sillä uusi käyttöliittymä paljastetaan vasta alkuvuonna 2018 CES-messuilla. Saa nähdä, onko uusi järjestelmä varustettu myös kosketusnäytöllä? Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tunnelmaa valaistuksella Näyttöjen ja ilmasuuttimien ohella päähuomiota kerää tunnelmavalaistus. Mercedes-Benz kertoo 64 eri värin joukosta löytyvän 10 eri mielialaa. Valaistus yhdistää suoraa listojen välistä ja tuuletussuuttimien keskeltä paistavaa valoa pehmeämpään epäsuoraan valoon, joka on toteutettu valaisemalla listojen tai näyttöjen taustoja. Osa pitänee tunnelmavalaistusta kenties turhana kikkailuna, mutta omaan makuun prototyyppiauton sisätiloihin teknistä olemusta luonut valaistus sopii mainiosti. Ilmettä moneen makuun Sisätilojen ilme jakautuu tyylipakettien mukaan. Tarjolla on lähtötaso, Style, Progressive ja AMG Line. Kaksi ensimmäistä saavat tulla toimeen ilman kojelaudan ja ovien koristelistoja. Hartmut Sinkwitzin näyttämien esimerkkiyhdistelmien perusteella sisäilme vaihtelee rajusti erilaisten yhdistelmien ansiosta: pelkistetymmät väri- ja materiaaliyhdistelmät korostavat yksinkertaista ilmettä, mikä tuo näytöt ja ilmasuuttimet selkeämmin esiin. Erityisesti muutama vaaleampi väriyhdistelmä vaikuttaa mielenkiintoiselta. Valitettavasti esityksen ja prototyyppiauton kuvaaminen kiellettiin, joten voimme esitellä vain Mercedes-Benzin toimittamia kuvia lopputuloksesta. Mercedes-Benz esitteli tulevan A-sarjan väri-, ohjaupyörä-, ja verhoiluvaihtomahdollisuuksia. Ehostettua tilantuntua Pirteämmän ja mielenkiintoisemman ilmeen ohella valmistaja kertoo panostaneensa tiloihin ja tilantuntuun. Pilarit ovat aiempaa kapeammat ja peilejä siirretty taaksepäin. Se tuo Volkswagen-konsernin autoista tutun aukon peilien ja pilarien väliin, joka pienentää katvetta huomattavasti. Myös B-pilari on aiempaa ohuempi ja hivenen taaempana, joten näkyvyys sivuille on kohentunut. Muutoksiin on ollut tarvetta, sillä huono näkyvyys ulos on ollut tehtaan mukaan yksi väistyvän A-sarjan suurimpia moitteita asiakkaiden keskuudessa. Kritiikkiä on satanut myös kapeaan tavaratilan lastausaukkoon. Nyt viirumaisia takavaloja on levitetty korista takaluukun puolelle, joten lastausaukkoa ei ole enää muotoiltu takavalojen ehdoilla. Tehdas kertookin luukun leventyneen parhaimmillaan jopa 200 milliä! Käyttöliittymä luottaa nyt kosketuslevyyn. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Käytettävyys etusijalla Mercdedes-Benz kertoo tavaratilassa pääpainon olleen käytettävyydessä, ei äärimmäisessä litratilavuudessa. Huomattavasti kasvaneen peräylityksen ansiosta ruuma on silmin nähden aiempaa suurempi, ja sen kerrotaan nielevän muun muassa golf-bägit. Lisävarusteena selkänojan voi nyt asettaa pystympään lastausasentoon. Muuten lupaavan alkuvaikutelman ainoa moitemahdollisuus koskee takatiloja: tilaa on sinänsä mainiosti, mutta istuin on laskettu hyvin matalalle lähelle auton lattiaa, joka yhdessä niukan varvastilan kanssa pakottaa polvet koukkuun. Tällöin reidet irtoavat tasaisesta istuimesta, ja valtaosa ruumiin painosta kertyy pakaroille. Tehtaan edustajat kertoivat auton olevan vielä prototyyppi, jossa saatetaan tehdä hienosäätöä istuinten pehmusteille, mutta pääsyy ratkaisuun johtuu lastenistuinten vaatimuksista. Niin tai näin – moni kilpailija ja jopa pikkuauto suoriutuu paremmin. Keskikonsoli paljastaa 230 voltin vaihtovirtapistokkeen ja USB-C -latauspistokkeita. Julkaisuhetkellä A-sarjan värivalikoima painottuu harmaasävyihin: niitä on peräti kahdeksan, joista kaksi mattavärejä. Piristystä katukuvaan tuovat kirkkaan punainen ja keltainen sävy. Ensivuoden uutuuksia Mercedes-Benzin uuden A-sarjan virallinen julkistus tapahtuu ensivuoden puolella. Silloin selvinnee, miltä perusvarusteltu sisusta näyttää ja tuntuu: kuinka paljon kiehtovaa teknisyyden tunnetta menetetään, jos auton varusteista poistetaan suurimmat näytöt ja näyttävä tunnelmavalaistus? Toivottavasti huomattavan vähän, sillä A-sarjan sisusta tarjoaa perustan tuleville CLA-, B- ja GLA-sarjoille. Uutta A:ta tai jotakin muuta malliversiota tullaan valmistamaan Valmet Automotiven tehtailla Uudessakaupungissa, joten nyt esiteltyjen sisätilojen kiehtovuus koskettaa myös Suomea. Istuimia on kolmea tyyppiä: kankainen perusistuin, säädettävällä istuinosalla varustettu Comfort-istuin ja kiinteästä selkänojasta tunnistettava urheiluistuin. Nahalla ja Dinamica-keinonahalla verhottuihin Comfort- ja Sport -istuimiin on nyt tarjolla jäähdytys, Comfortin saa myös hierontatoiminnolla. Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Mercedes-Benz Lue lisää Kaikki artikkelit 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?