9.11.2016

Uusi uskottava retropyörä: Triumph Street Scrambler

Triumph Street Scrambler

Triumph laajentaa retromallivalikoimaansa tuomalla markkinoille 900-kuutioisen Street Twinin tekniikkaan perustuvan Street Scramblerin.

Moottoripyörävalmistajat jatkavat yhä kiihtyvällä tahdilla uusien retromallien tuomista markkinoille. Erityisesti brittiläinen Triumph ottaa tästä boomista kaiken hyödyn irti, onhan sillä pitkä historia takanaan ja siten uskottavuutta retropyöräasiakkaiden silmissä.

Kuten uuden Triumph Street Scramblerin nimestäkin jo voi päätellä, perustuu se viime vuonna esitellyn Street Twinin tekniikkaan. Street Twinin kaksisylinterinen 900-kuutioinen rivimoottori on matalaviritteinen. Maltillisen 55 hevosvoiman huipputehon vastapainoksi vääntöä on muhkeat 80 newtonmetriä. Triumph ei ole ilmoittanut, että Street Scrambleriin moottoria olisi muokattu, joten lukemat lienevät samat.

Ulkonäöstä on muokattu klassisen yksinkertainen. Jopa nestejäähdytteinen moottori on naamioitu näyttämään perinteiseltä ilmajäähdytteiseltä. Nestejäähdytys kuitenkin auttaa alentamaan polttoaineen kulutusta sekä päästöjä, eli uudet Euro4-päästörajat on helpompi alittaa. Triumph ilmoittaa polttoaineen kulutuksen olevan 36 prosenttia alhaisempi kuin edellisen sukupolven ilmajäähdytteisessä moottorissa.

Takapäässä on perinteiset kaksoisiskunvaimentimet, ja edessä retrotunnelmaa tuovat perinteisen teleskooppihaarukan liukuputkien suojaksi asennetut haitarikumit. Yläkautta kulkeva harjatusta rosterista valmistettu kaksoisäänenvaimennin kuuluu tähän tyylisuuntaan kuin nenä päähän. Pyörän vasemmalla puolella retrohenkisyyttä korostaa kylkipaneeliin on asennettu numerolaatta. Karun ilmeen viimeistelevät pinnavanteet sekä runsas mustan värin käyttö. Mustaksi on maalattu mm. moottori, runko, takahaarukka, etuteleskooppi sekä ajovalo ja pohjapanssari.

Triumph Street Scrambler

Ajoasento on rennon pysty ja leveä ohjaustanko takaa kevyen ohjattavuuden. Yksinkertaisesti ulkonäöstään huolimatta Street Scramblerin mittaristo pitää sisällään monipuoliset ominaisuudet. Perusnäyttöjen lisäksi se kertoo mm. kierrosluvun, käytössä olevan vaihteen, huoltotarpeen, jäljellä olevan ajomatkan ennen tankkausta, hetkellisen ja keskikulutuksen sekä luistoneston asetukset. Sekä jarrujen ABS-toiminto että luistonestojärjestelmä ovat kytkettävissä pois päältä.

Asfalttiteiden ulkopuolelle suuntautuvia retkiä silmällä pitäen joustomatkoja on Street Twiniin verrattuna kasvatettu. Siitä huolimatta istuinkorkeus on saatu pidetty suhteellisen matalana. Eturenkaan koko on kasvatettu 19-tuumaiseksi ja pinnavanteilla pyörivät astetta karkeammat Metzeler Tourance -renkaat. Ketjuveto on oikea toisiovetoratkaisu Scrambleriin.

Triumph Street Scrambler

Triumph tarjoaa uutuusmalliin yli 150 lisävarustetta, jolla pyörän voi personoida omien mieltymystensä mukaiseksi. Tarjolla on myös muutossarja, jolla tehon voi rajoittaa A2-ajokorttiluokan mukaiseen 35 kilowattiin. Öljynvaihtoväli on todella pitkä, peräti 16 000 kilometriä. Tarjolla on kolme värivaihtoehtoa: musta, khakinvihreä sekä punaisen ja hopean yhdistelmä.

Teksti: Janne Huhtala, kuvat: Triumph

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat