21.7.2018 Ajoneuvot Uusi tapa pestä auto – vaahtoa vaahdon perään Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vaahdotettavat esipesuaineet ovat jo vanha juttu ja toivottavasti kaikilla käytössä. Uusi tapa pestä auto lisää vaahdon määrää entisestään. Olemme jo aiemmin todenneet vahatun, tai muuten suojatun, auton ylläpitopesun olevan yleisin autonhoitoon liittyvä askare. Moottorin autonhoitojuttusarjasta löytyy oma artikkeli vahatun auton pesemisestä. Tällä kertaa esittelyssä on uusi tapa pestä auto lisäämällä vaahtokerroksia. Esittelyssä olevan tavan perimmäisenä ajatuksena on nopeuttaa autonpesurutiinia. Aika on suurimmalle osalle erittäin kallisarvoista, joten vinkit tulevat tarpeen. Uudelle kannattaa antaa mahdollisuus. Pesuaineseosta ei tehdä ämpäriin kuten tavallisessa käsinpesussa vaan pesuaine vaahdotetaan suoraan maalipinnalle, josta pesua jatketaan pesuvälineellä hellästi pintaa pyyhkimällä. Salaisuus on esipesuaineen lisäksi myös varsinaisen käsinpesuun käytettävän pesuaineen vaahdottaminen suoraan auton maalipinnalle. Ohjeistamme kuinka tätä menetelmää voi käyttää maalipinnalle mahdollisimman hellävaraisesti. Eihän tämä tapa kaikille harrastajille suinkaan uusi ole, mutta suurelle kansalle varmasti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Uusi tapa pestä auto Menetelmän käyttöön tarvitaan painepesuri sekä siihen sopiva pesuainevaahdotin. Ilman näitä välineitä artikkelin lukeminen on lähes turhaa. Toki itse pesuaineen vaahdotus onnistuu painepullosta esipesuaineen tavoin, mutta tällöin perinteinen käsinpesu lienee nopeampi ja helpompi menetelmä. Vaikka valmistaja neuvoisikin vaahdottamaan aineen pintaan ja pyyhkimään perään pesuvälineellä niin me toimimme toisin. Suoritamme ensin esipesun aivan normaalisti, jotta maalipinnalta saadaan poistettua mahdollisimman paljon likaa ennen siihen koskemista. Se on aivan yhtä tärkeää tällä menetelmällä kuin perinteisemminkin toimittaessa. Vaahto auttaa pesuainetta pysymään maalipinnalla riittävän pitkään käsinpesua ajatellen. Käsinpesuvaiheen kannalta on hyvä ymmärtää, että vaahto ei ole itseisarvo eikä siitä ole normaalissa käsinpesussa mitään hyötyä. Liukkaus, pesuteho ja vahaturvallisuus ovat käsinpesuun käytettävän pesuaineen mittareita. Tässä tapauksessa vaahdolla on kuitenkin tarkoitus. Vaahto auttaa pesuainetta pysymään maalipinnalla riittävän pitkään ja pitää samalla maalipinnan alla koko ajan kosteana. Näin pesuaine ei kuivu pintaan, vaikka koko auto kierretään kerralla. Kiirettä tosin pitää hieman auton koosta, väristä ja säästä riippuen. Sonax Profiline Actifoam Energy voidaan vaahdottaa maalipinnalle ja siitä voi myös valmistaa pesuaineseoksen ämpäriin. Käyttömahdollisuuksia on näin ollen useita. Sonax Profiline Actifoam Energy Tällä kertaa käytössä on uutuustuote Sonax Profiline Actifoam Energy, jonka saatavuus on kirjoitushetkellä vielä Sonaxin tuotteeksi verrattain heikkoa. Actifoam tullee kuitenkin saapumaan useisiin kauppoihin ja Sonaxin jälleenmyyjiltä sen perään voi kysellä jo nyt. Hieman samantapainen aine on myös Korrek Pro Vaahtopesu, mutta Sonax hoitaa itikoita lukuun ottamatta kesälian paremmin ja on halvempaa käyttää. Jälkimmäinen johtuu suuresti tuotteen laimennettavuudesta, sillä Actifoam Energy laimennetaan suhteessa 1:10 jo pesuainevaahdottimen pulloon. Sonax Actifoam Energyn kanssa riittää teoriassa yksi pesuaineämpäri, jossa pesuväline huuhdellaan. Pesuainevaahdotin, painepesuri ja pesuväline ovat myös välttämättömiä. Samaa ainetta käytettiin myös esipesuun kokonaisuuden helpottamiseksi ja nopeuttamiseksi. Ensiksi siis aine vaahdotetaan pintaan esipesuaineeksi, sen annetaan vaikuttaa ja sitten se huuhdellaan huolellisesti. Tämä on vasta alku. Uusi tapa pestä auto on se kun huuhtelun jälkeen pintaan vaahdotetaan toinen kerros samaa ainetta. Tällä kertaa lopputulos jää hieman vetisemmäksi, sillä pinta on jo valmiiksi kostea. Vaahto pyrkii valumaan kyljistä hieman turhankin nopeasti - ehkä esipesun jälkeen voisi odottaa hetken ajoneuvon kuivumista. Pesuvälineen jatkuva huuhtelu ämpärissä on aivan yhtä tärkeää kuin aina muutenkin autoa pestessä. Tässä kohti esiin astuvat ämpäri ja pesuväline. Ämpärin voi täyttää vain puhtaalla vedellä, sillä sen tarkoituksena on ainoastaan pesuvälineen huuhtelu. Pesukintaan tiheä huuhtelu on tämänkaltaisessa pesussa yhtä tärkeää kuin perinteisemmässä käsinpesussa – muuten likaa kuljetetaan ympäri maalipintaa samalla sitä vasten hangaten. Ämpäriin voi myös tehdä pesuaineliuoksen, kuten Sonax Actifoam Energyn kanssa ohjeistetaan. Tällöin pesuainetta tietenkin kuluu runsaammin, mutta se tuskin on pesuainevalmistajan harmi. Pesuvälineen liukuvuuden kannalta ratkaisu on ihanteellinen ja antaa siten vielä hieman lisää turvaa. Itse käsinpesu suoritetaan ylhäältä alaspäin, jolloin likaisimmat alueet jäävät viimeisiksi. Pesu suoritetaan ylhäältä alaspäin yksi alue kerrallaan aivan kuten yleensäkin. Pestessä huomaa Sonaxin allekirjoittanutta miellyttävän tuoksun, josta löytyy karkkia ja purukumia. Pientä karvasmantelin hajua on havaittavissa, mutta se peittyy käytössä onneksi muun alle. Käsinpesun jälkeen auto huuhdellaan. Kaikkien alueiden pesemisen jälkeen pesuaine huuhdellaan maalipinnalta huolellisesti. Tähän ei ole välttämätöntä enää käyttää painetta, mutta mitään haittaakaan siitä ei ole. Lopuksi pinta kuivataan. Pesun jälkeen auto on suositeltavaa kuivata paksulla, tuuhealla ja hellävaraisella mikrokuituliinalla. Vesipisarat jättävät auringossa kuivuessaan ikävät jäljet. Pesutulos on varsin tavallinen, joten jos tästä tavasta pitää niin se sopii ainakin kesällä perinteisemmän käsinpesun korvaajaksi. Talvella Sonax pitäisi vielä puntaroida uudestaan, mutta silloinkin itse menetelmä kyllä toimii. Pesutulos on aina pesuaineesta kiinni. Teksti ja kuvat: Henri Posa Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku