13.9.2018 Ajoneuvot Uusi sähäkkä tyylicrossover DS 3 Crossback tarjolle myös sähköversiona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Citroënista erkaantunut trendimerkki DS jatkaa oman mallistonsa laajentamista crossovereilla. Ison DS 7 Crossbackin jälkeen vuorossa on pienempi DS 3 Crossback. 4,12 metriä pitkä, 1,79 metriä leveä ja 1,53 metriä korkea DS 3 Crossback on PSA-konsernin tyylibrändin seuraava täysin oma malli merkin erkaannuttua Citroënista. Kompakti crossover tuo tyylin lisäksi mallistoon täyssähköisen E-Tense-version. Uudelle kompaktiautojen CMP-alustalle suunniteltu DS 3 Crossback hyötyy uusista pohjarakenteista. Valmistajan mukaan pohjarakenne on 30 kilogrammaa edeltäjää kevyempi, minkä lisäksi se mahdollistaa sähkö- ja polttomoottoreiden saumattoman sovittamisen samaan automalliin ilman, että esimerkiksi tavaratilan koko kärsii. DS 3 Crossback E-Tense nähdään markkinoilla 2019 jälkimmäisellä puoliskolla. Sähkömoottorissa on puhtia 100 kW (136 hv) ja 260 newtonmetriä. Akuston kapasiteetti on 50 kWh, jolla saavutetaan 300 kilometrin toimintamatka (WLTP) ja akku voidaan parhaimmillaan pikaladata 80 prosentin varaukseen puolessa tunnissa. 0–100 km/h sujuu valmistajan mukaan 8,7 sekunnissa. Polttomoottorivaihtoehtoina on kolme PureTech-bensiiniä ja kaksi BlueHDi-dieseliä. Dieselin voimavaihtoehdot ovat tutut 100 ja 130 hevosvoimaa. PureTechissä vanhoja tuttuja ovat 100 ja 130 hevosvoimaa, mutta uutena yhdistelmänä nähdään PureTech 155 yhdessä kahdeksanvaihteisen EAT8-automaatin kanssa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tyyli edellä Luonnollisesti DS:n mielestä DS 3 Crossbackin tärkeimmät avut ovat sen muotoilussa. Kompaktien mittojen vastapainoksi crossover on saanut hiukan asennetta 18-tuumaisista vanteista. Keulalla vastassa on DS:n tuttu veistetty keulamaski ja DS 7 Crossbackia henkivä led-valokieli. DS Matrix Led Vision -aktiivivalot pyrkivät välttämään sokaisemista ja heijastamaan valoa sinne, missä sitä kaivataan. Muita mielenkiintoisia muotoiluyksityiskohtia ovat piilotetut tiivisteet ja ovenkahvat katoavat ovipinnan sisään silloin, kun niitä ei tarvita. Kattoa ei ole pilattu antennilla ja trendien mukaisesti auton ja katon saa eri väreissä. Tavalliseen DS 3:een viitataan B-pilarin kylkilinjassa näkyvällä hainevällä. DS:lle tuttuun tapaan luvassa on teemoja tai kosmeettisia varustetasoja ("inspiraatioita"), jotka tuovat erilaisia tyylikokonaisuuksia sisä- ja ulkopuolelle. DS 3 Crossbackin kohdalla luvassa on Montmartre, Bastille, Rivoli, Opera ja pariisilaisteemaa täydentävä Performance Line. Lisäksi julkistuksen yhteydessä nähdään rajoitettu La Première. Sisätiloissa luvassa on Nappa-nahkaa, Alcantaraa, erilaisia kankaita, ja kaikki erilaisin viimeistelyin. Vallitsevana teemana ovat salmiakkimaiset vinoneliöt, jotka määrittelevät kaikkea näppäimistä aina mittariston muotoon ja näyttöjen grafiikkaan. Reunimmaiset tuuletusventtiilit on siirretty oviin saakka, jotta kojelauta vaikuttaisi leveämmältä kompaktissa autossa. PSA-merkeistä tutun vaihdekepin ympärille ryhmitetyt kromikytkimet ovat saaneet DS 7 Crossbackin tavoin guilloche-kuvioinnin. Kojelaudan päällä majailevan viihdejärjestelmän näytön koko on 10,3-tuumaa. DS:n mukaan huomiota on kiinnitetty matkustusmukavuuteen myös istuinten muotoilussa, unohtamatta hierontatoimintoja, sähkösäätöjä ja lämmitystä. Valmistajalta ei puutu itseluottamusta myöskään ääni- ja värinäeritstyksen suhteen, kiitos paksumpien ovien ja lasien. Äänentoistosta vastaa jälleen Focal 12 kaiuttimen järjestelmällä. Diskanttikaiuttimet on piilotettu kylkievien kohtaan. Järjestelmän kokonaisteho on 515 wattia. Avustettuna autoilemaan Ja mitäpä olisi uusi automalli ilman kattavaa armeijaa ajoavustimia. DS Drive Assist seuraa nyt kaistaa kameran avulla samalla, kun auto tarkkailee tutkan avulla edellä kulkevan auton nopeutta. Järjestelmä voi myös pysähtyä ja se osaa seurata edellä ajavaa autoa myös ruuhkatilanteissa. Kaupunkimaasturin pysäköintiä helpottaa DS Drive Assist, joka mittaa parkkiruudun koon, kun DS 3 Crossback ajaa sen ohi alle 30 km/h nopeudella. Kuljettajan tarvitsee vain valita tasku- tai vinopysäköinti ja antaa auton hoitaa loput. DS Smart Access puolestaan antaa mahdollisuuden hyödyntää älypuhelinta DS 3 Crossbackin avaimena niin ovien kuin käynnistyksen suhteen. Yhdistävänä tekijänä on MyDS-älypuhelinsovellus, jonka avulla auton omistaja voi lainata digitaalista avaintaan jopa viidelle ulkopuoliselle pysyvästi tai rajoitetuksi ajaksi. Kuljettajan tehtäviä helpotetaan myös mittariston yläpuolella näkyvällä kookkaalla heijastusnäytöllä. Automaattinen hätäjarrutus toimii nopeusvälillä 5–140 km/h ja järjestelmä kykenee erottamaan myös pysähtyneet autot, polkupyöräilijät ja jalankulkijat. Syksyn pariisilaisin DS 3 Crossback valmistetaan Poissyn tehtaalla Pariisin metropolialueella. Yli 80 vuotta toiminnassa ollut autotehdas kertookin DS 3 Crossbackin olevan ylpeästi "Made in Paris". Vaikka DS ei sitä lehdistötiedotteessaan mainitsekaan, nähtäneen uutuus myös Pariisin kansainvälisessä autonäyttelyssä lokakuun alkupäivinä. Lähde ja kuvat: DS Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 22.4.2024 Koeajo Koeajo: Audi A3 – lisää premiumia olkaa hyvä! 21.4.2024 Lentokoneet Ilmailu: Kaksi vakavaa vaaratilannetta tammikuussa 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa - tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?