Ajoneuvot | Uutinen | 14.1.2016

Uusi Mercedes-Benz E-sarja on entistä lähempää sukua ässämersulle

Uuden Mercedes-Benz E-sarjan sisätilat ovat aiempaa loistokkaammat ja innovatiivisemmat.

Jaa artikkeli

Mercedes-Benzin E-sarja on jo seitsenvuotias, joten on uuden mallin aika. Pääsimme tutustumaan auton sisätiloihin valmistajan kotikonnuilla Stuttgartissa jo ennen Detroitin autonäyttelyssä tapahtunutta ensiesittelyä.

Mercedes-Benz_E-sarja_2016_W213_1

Jo ensisilmäys paljastaa, että E-sarja on entistä lähempää sukua S-sarjalaiselle. Sisustusmateriaalit ovat aiempaa loistokkaampia, ja kojelaudan yleisilme muistuttaa isoveljestä aina neljää pyöreää tuuletussuutinta myöten. Kuljettajan näkymää hallitsee mittariston ja monitoiminäytön sisältävä kokonaisuus leveän lipan alla – jälleen kerran ässän tyyliin.

Mercedes-Benz_E-sarja_2016_W213_7

Perusmallissa käytetään tavallista mittaristoa ja pienempää keskinäyttöä. Loistokkaammassa vaihtoehdossa keskinäyttö on suurempi ja mittaristo täysdigitaalinen kolmine erilaisine teemoineen (Classic, Sport ja Progressive). Näyttöjen ulkoasua ja toimintoja voi muokata mielensä mukaan.

Uudet rattisäätimet

Näyttöjä hallinnoidaan aivan uudenlaisilla säätimillä. Valikkojen ylös-, alas- ja sivuille-liikkeet hoituvat pyyhkäisemällä kosketuslevyjä ohjauspyörän puolissa. Vasemmanpuoleisella kosketuslevyllä säädetään mittaristoa ja oikeanpuoleisella keskinäyttöä. Toiminnon hyväksyntää sekä valikoissa paluuta varten puolissa on yhä oikeat nappulat.

Mercedes-Benz_E-sarja_2016_W213_5

Kosketuslevyjen etuna on valmistajan mukaan se, että valikoissa liikkuminen sujuu nopeammin, ja kuski voi hoitaa kaikki näyttöihin liittyvät säädöt irrottamatta käsiä ratista. Kokeilun perusteella peukalot oppivat uudet liikkeet nopeasti, mutta säätimien sujuva käyttö tuntuisi silti vaativan totuttelua – aivan kuten aikanaan siirryttäessä näppäinpuhelimista kosketusnäytöllisiin luureihin.

Ja jos uudet säätimet kokee alussa hankaliksi, valikoita voi käyttää myös uusimman C-sarjan tyyliin keskikonsolin säätöpyörällä ja käsialan tunnistavalla kosketuslevyllä tai puheohjauksella.

Reilusti tilaa

Koeistuminen paljasti, että uudet etuistuimet tarjoavat erinomaisen tuen, ja pitkänkin kuskin takana on reilusti polvitilaa. Pääntilat täyttävät taksivaatimukset myös kattoikkunan kanssa. Takamatkustajien turvallisuutta lisäävät kolarissa ilmalla täyttyvät turvavyöt.

Mercedes-Benz_E-sarja_2016_W213_4

Muitakin innovaatioita ohjaamossa riittää. Esimerkiksi älypuhelinta – jolla on E-sarjassa aiempaa laajempaa käyttöä – voi ladata langattomasti keskikonsolin lokerossa. Saatavilla on myös tuulilasiin heijastettava HUD-näyttö.

Mercedes-Benz_E-sarja_2016_W213_2

Suomeen uusi Mercedes-Benzin E saapuu maalis–huhtikuussa sedanina. Aloitusmalleina ovat bensiinimoottorinen E 200 ja dieselkäyttöinen E 220d. Syksyllä valikoima laajenee farmarilla ja seuraavana vuonna coupélla sekä avomallilla. Myös moottoripalettiin on luvassa useita täydennyksiä.

Jaa artikkeli

Keskustelu

Lisäkuvat

automerkiltä: Mercedes-Benz