Ajoneuvot | Esittely | Pariisi 2018 | 7.10.2018

Uusi Lexus ES – hiukan vielä Camryäkin komeampi

Euroopassa vihdoin nähtävä Lexus ES korvaa aiemman GS:n ja viitoittaa isojen sedanien luokkaa Toyota Camryn yläpuolella.

Jaa artikkeli

Katumaasturivouhotuksen keskellä tuntuu erikoiselta, että Toyota hyökkää isojen sedanien segmenttiin niin Camryllä kuin uudella Lexus ES:llä. Samankaltaisuuksista huolimatta Lexus muistuttaa enemmän yhdysvaltalaista Toyota Avalonia. Samalla ES korvaa Euroopassa hiukan nahkeasti vastaanotetun GS:n. Samalla malli on osa merkin strategiaa kasvattaa Euroopan myyntiä kolmanneksella vuodesta 2017 vuoteen 2020.

Lexus ES

Camryn tavoin uusi Lexus ES perustuu Toyotan GA-K -pohjarakenteeseen. Akselivälissä Lexus tosin kirii jo 45 mm lisää pituutta Toyotaan verrattuna, joten kyseessä on jälleen pykälän verran isompi auto varsinkin takapenkillä mitattuna. Lexus ja Toyota eroavat toisistaan myös esimerkiksi verhoilun, alustan komponenttien ja äänieristyksen kaltaisissa yksityiskohdissa. Valmistajan mukaan modulaarinen yhteisrakenne auttaa korin vääntöjäykkyyden ja keveyden suhteen.

Lexus ES

– ES on aina ollut elegantti premium-sedan. Tämän sukupolven malliin olemme lisänneet rohkeita elementtejä, jotka haastavat asiakkaiden perinteisiä odotuksia, toteaa Yasuo Kajino, ensimmäistä kertaa Euroopassa nähtävän ES:n pääsuunnittelija.

ES 300h tuo tarjolle, jälleen Camryn tavoin, 2,5-litraisen nelisylinterisen bensiinimoottorin Toyotan ja Lexuksen hybridijärjestelmän yhteydessä. NiMH-korkeajänniteakku on sijoitettu takaistuimen alle, kiitos aiempaa kompaktimman koon. Järjestelmän kokonaisteho on 218 hevosvoimaa ja Lexus ES:n WLTP-syklin alustavat hiilidioksidit alkavat 120 grammasta kilometriä kohti.

Sisätiloissa auto on aito nykymallin Lexus, joten pienillä apuviiksillä koristeltu mittaristo on lainattu LC:n esittelemästä tyylikirjasta. Voimakkaasti veistetyt muodot rytmittävät etuistuinten tiloja, takatilojen keskittyessä yksinkertaisuuteen ja riittäviin jalkatiloihin. Kaartuva kattolinja saattaa rajoittaa takaistuinten käytettävyyttä koripallojoukkueen kuljettamisessa, mutta keskimittaisille tilaa on reilusti.

Lexus ES

Lexus ES:n hinnat paljastuvat lähiaikoina, mutta muuttolintujen kuiskuttelemien huhujen mukaan ES:n hinnat alkavat osapuilleen siitä, missä Camryn mallisto saavuttaa ylärajansa. Suomessa Lexus ES nähdään ensi vuoden alussa.

Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu