6.6.2016 Ajoneuvot Koeajo: uusi ja vanha kohtaavat – Mitsubishi Outlander PHEV Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Mitsubishi Outlander sisältää sekä uutta että vanhaa. Hyvää: toimintamatka sähköllä, toimiva hybridivoimalinja. Huonoa: yleinen vanhahtavuus. Tätä kirjoitettaessa Mitsubishilla ei mene hyvin. Valmistaja tarpoo väärennettyjen kulutuslukemien suossa, josta sitä kiskotaan pinnalle Nissanin 1,9 miljardin euron voimin. Vastineeksi Nissan lunastaa 34 prosentin määräävän aseman Mitsubishista. Vielä on mahdotonta ennakoida kaupan vaikutuksia, mutta Nissan-Renaultin ja Mitsubishin yhteistyön voi odottaa tiivistyvän. Kenties japanilais-ranskalainen liittouma keksii käyttöä Mitsubishi Outlander PHEV:n hybridivoimalinjalle. Teknisesti se on melko erikoinen. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Yksi vaihde riittää Outlanderin neliveto on toteutettu etu- ja taka-akselien yhteyteen sijoitetuilla sähkömoottoreilla. Etuakselilla parina on kaksilitrainen bensiinimoottori, jonka perässä ei ole lainkaan perinteistä vaihteistoa. Hitaissa vauhdeissa Outlander PHEV etenee aina sähkömoottorilla. Energia virtaa akusta tai tarpeen tullen generaattoria pyörittävästä polttomoottorista. Vauhdin kasvaessa polttomoottori voidaan kytkeä etuakseliin, jolloin auto etenee kuin tavallinen auto suurella vaihteella. Tällöinkin menoa avustetaan sähkömoottorein. Perinteisen moniportaisen vaihdelaatikon poisjättäminen on kustannustehokasta, ja se voi vähentää kitkahäviöitä. Sähköllä pääsee kauas Outlander PHEV:llä voi ajaa myös pelkällä sähköllä. Ladattavaksi hybridiksi suuri 12 kilowattitunnin akku riittää vaivatta yli 30 kilometrin toimintamatkaan. Jos lataus onnistuu sekä kotona että työpaikalla, moni voi taittaa Outlanderilla päivittäiset rutiiniajot ilman polttomoottoria. Verkkovirrasta saatavalla 10 ampeerin virralla akku latautuu noin viidessä tunnissa. CHadeMO-pikalatauksella akku saavuttaa 80 prosentin varaustilan vain puolessa tunnissa. Sähköajo kannattaa, sillä tyhjällä akulla polttoaineen kulutus lähestyy kymmentä litraa sadalla. Voimalinja toimii kuitenkin varsin sulavasti. Retroa vai vanhanaikaisuutta? Mielenkiintoisen voimalinjan vastapainona Outlander tarjoaa 1990-luvulle vievän kokemuksen. Valitettavasti se tarkoittaa retromuodin sijaan puhdasta vanhanaikaisuutta. Uudistuksen jälkeenkin kojelauta on kulmikas ja painikkeet todella suuria. Radion yhteyteen rakennettu ajotietokone ja navigaattori muistuttaa vuosikymmenen takaisia järjestelmiä. Tuore kasvojenkohotus piristää ulkoilmettä. Ajovalot ovat sulavammat, ja niiden alta sumuvaloihin kulkeutuvat kromilistat keventävät olemusta. Mitsubishi on vaihtanut vuosituhannen vaihteen Lexuksista tutut kirkkaat takavalot vihdoinkin tavallisiin punaisiin. Valmistaja kertoo uutuuden olevan aiempaa hiljaisempi. Vailla suoraa vertailua voi vain todeta Outlander PHEV:n olevan melutasoltaan miellyttävä. Myyntitilastoissa Outlander PHEV on pärjännyt mainiosti, eikä ihme. Vaikka ominaisuuksissa olisi parannettavaa, auto tarjoaa hyvän vastineen 48 490 euron lähtöhinnalle. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Jari Saarentaus Mitsubishi Outlander PHEV Instyle NAVI Hinta alkaen 58 990 € Moottori Ladattava hybridi, bensiinimoottori 1 998 cm3, 4 sylinteriä, 88 kW (121 hv), neliveto. Kiihtyvyys 0–100 km/h 11,0 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 1,8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 42 g/km Mitat pituus 4695 mm, leveys 1800 mm, korkeus 1703 mm, akseliväli 2670 mm Muu tieto Sähkömoottorit 60+60 kW (82+82 hv) Euro NCAP 5 tähteä Takuu 5 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.4.2024 Moottoripyörät Maistiainen: Indian Scout 101 – huippuversio erottuu selvästi sisarmalleistaan 26.4.2024 Koeajo Koeajo: Mazda MX-30 R-EV on erikoinen sekoitus sähköä ja wankelia 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic – pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan - tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi - luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 26.4.2024 Tapahtumat Hymyilevän Motoristin Kevätpäivä 2024 järjestetään Lahdessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 20.4.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Opel Calibra Turbo ja aikamatka ysärille 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku