BMW M5

Ajoneuvot Esittely Uutinen 21.8.2017

Uusi BMW M5: sporttinen neliveto ja tasan 600 hevosvoimaa

Uusi BMW M5 shokeeraa tehojen sijaan vetävien renkaiden määrällä: M xDrive tuo nelivedon klassikkomalliin.

Aiemman kansikuvavuodon jälkeen BMW ja Electronic Arts käyttivät Gamescom-pelimessuja hyödykseen esitelläkseen uuden BMW M5:n Need For Speed: Paybackin yhteydessä.

BMW M5

Kuudennen sukupolven BMW M5 tuo tuttuun yhtälöön uusia elementtejä. Tehoa saadaan 4,4-litraisesta tuplaturbo V8:sta tuttuun tapaan hiukan aiempaa enemmän, eli tehot alkavat 600 hevosvoimasta edellisen mallin viimeisten versioiden tavoin. Todellista uutta on kuitenkin M xDrive -neliveto, joka tuo teholle roimasti enemmän kontrollia. Taka-akselilta löytyy BMW:n sporttimalleista tuttu aktiivinen M-tasauspyörästö.

Moottoria on virkistetty merkittävästi edeltäjään verrattuna, joten uusien turboahdinten, uudistetun imuilman jäähdytyksen ja kasvatetun bensiinin ruiskutuspaineen ansiosta luvassa on enemmän, varsinkin vääntöä. Huippuvääntö 750 newtonmetriä on käytettävissä jo 1 800 r/min lukemasta alkaen aina 5 600 r/min kierroslukemaan saakka, punarajan ollessa lukemassa 6 800 r/min. Moottorin terveyttä varten öljypumppu on nykyisin tietoinen karttatiedosta, jotta voitelu pelaa jopa moottoriradoilla. Vaihteistona on 8-vaihteinen M Steptronic -automaattivaihteisto.

BMW M5

G30-sukupolven 5-sarjaan perustuva M5 lupailee selvittävänsä 0–100 km/h kiihdytyksen 3,4 sekunnissa ja 0–200 km/h 11,1 sekunnissa. M Driver’s Package -varustepaketilla normaalin 250 km/h huippunopeusrajoittimen saa nostettua 305 km/h lukemaan.

Tärkein yksittäinen uutuus on kuitenkin M xDriveksi nimetty nelivetojärjestelmä. Monilevykytkimeen perustuva järjestelmä tuo BMW:n mukaan segmentin ”tunteisiin vastaavimman” nelivedon, joka voi tuoda etuakselia mukaan voimanjakoon muun muassa huonossa säässä. BMW:n mukaan järjestelmä kuitenkin suosii voimakkaasti taka-akselia. Nelivetojärjestelmässä on kolme ajotilaa: 4WD, 4WD Sport ja 2WD. Yhdessä ajonvakautuksen tilojen kanssa kuljettaja voikin valita niistä halutun yhdistelmän.BMW M5

Esimerkiksi M Dynamic Mode yhdessä nelivedon 4WD Sport -tilan myötä sallii M5:n edetä pitkissä hallituissa luistoissa. DSC Off yhdessä puhtaasti takavetoisen 2WD -tilan kanssa puolestaan palauttaa M5:n takavetojuurilleen. Lisää valittavaa löytyy toki säädettävistä VDC-iskunvaimentimista sekä M Servotonic -ohjaustehostuksesta. Myös mureasti soivaa neliputkista sporttiputkistoa voi ohjailla kuljettajan paikalta.

BMW M5

BMW mainitsee auton olevan luontaisesti Nürburgringin Norschleifella kehitetty, joten auton koria on muovattu dynaamisuuden tarpeisiin. Erityisesti huomiota on kiinnitetty keulan jäähdytysaukkoihin, joilla huolehditaan lukuisten jäähdyttimien ja jarrujen viileydestä. Jarrut ovat vakiovarusteisesti M-komposiittilevyt sinisin jarrusatulat ja lisävarusteena ovat saatavissa 23 kilogrammaa keveämmät keraamiset M-jarrut kullanvärisin satuloin.

BMW:n mukaan uuden M5:n toimitukset alkavat keväällä 2018. Ensimmäisten toimitettujen autojen joukossa on 400 kappaleen M5 First Edition, joka kuorruttaa auton mattapintaiseen Frozen Dark Red Metallic -ulkoväriin lempeään 19 500 euron lisähintaan. Tilauskirjat aukeavat syyskuussa, hintojen alkaessa Saksassa 117 900 eurosta.

BMW M5 esiteltiin Saksan Kölnin Gamescom-messuilla osana Need For Speed Payback -videopeliä, jonka yhteydessä autosta näytettiin myös traileri:

Lähde ja kuvat: BMW

Jaa artikkeli

Valmistajalta: BMW

Kaikki koeajot

Uusimmat