Uusi Audi TT RS – viidellä sylinterillä voimakkaammin
Audin uusi TT RS on saanut jälleen lisää löylyä, mutta säilyttänyt samalla mielenkiintoisen viisisylinterisen moottorinsa.
Volkswagen-ryhmän kuvitteellinen joulupöytä on varmasti vaivaannuttava paikka. Vain joitain tunteja Porsche 718 Caymanin jälkeen estraadin valtaa Audi TT RS, eikä Audin uutukainen aio jäädä kamppailussa toiseksi.
Viisisylinterinen 2,5-litrainen turboahdettu TFSI-moottori kehittää uudistettuna versiona 400 hevosvoimaa (60 enemmän kuin edeltäjänsä), kiitos kevyempien rakenteiden ja pienemmän moottorin sisäisen kitkan. 480 newtonmetrin huippuvääntö saadaan laajalla kierrosalueella 1 700 – 5 850 1/min. Tuttuun tapaan viisisylinterinen voimanlähde hurmaa myös tunnistettavalla ääniraidallaan.
TT RS on saatavissa sekä kovakattoisena coupéna että kangaskattoisena roadsterina. Quattro-nelivedon ja seitsämänvaihteisen S tronic -kaksoiskytkinvaihteiston avulla TiTyyt kiihtyvät 0–100 km/h katosta riippuen 3,7 sekunnissa ja 3,9 sekunnissa, roadsterin jäädessä hiukan jälkeen. Huippunopeutena on rajoitettu 250 km/h, jonka voi pyynnöstä saada korotettua 280 kilometriin tunnissa. Ainakin suoralla suoritusarvojen pitäisi aiheuttaa hermostunutta hikoilua 718 Cayman S:lle.
Kevyiden rakenteiden turvin Audi lupaa TiTööRSin olevan myös terävä ajettava, kiitos myös suoran ohjauksen. Urheillujousituksen pariksi on asennettu säädettävät iskunvaimentimet ja lisävarustelistalta löytyvät hiilikuitukeraamiset jarrut vakiovarusteisten teräslevyjen tilalle.
Led-valot ovat vakiovaruste edessä ja takana, mutta lisävarustelistalta löytyvät älykkäästi mukautuvat Matrix Led -ajovalot ja Oled-tekniikkaan perustuvat ”kolmeulotteiset” takavalot. Muuten TT RS:n erottaa sisaruksistaan terävämmillä helmoilla, spoilerilla sekä jyhkeämmällä keulamaskilla. Tavallisia versioita suurempia pakoputkia on siunaantunut kaksin kappalein.
Sisällä TT:n tuttu ohjaamo on saanut RS-käsittelyn. Huomioimisen arvoinen on uusi ohjauspyörä, jolla voi hallita lähes kaikkia auton toimintoja irrottamatta käsiä ratista. Jopa moottorin voi käynnistää ohjauspyörästä. Samalla Audin kiitetty virtuaaliohjaamo on saanut sekin uuden RS-näkymän, jossa mittaristo näyttää g-voimien lisäksi muun muassa renkaiden ilmanpaineet.
Eurooppaan uusi Audi TT RS saapuu syksyllä. Hinnoittelultaan Audin uutuus liikkunee samoissa vesissä Porsche 718 Cayman S:n kanssa.
Lähde ja kuvat: Audi