19.8.2015 Ajoneuvot Uusi Audi A4 marssittaa esiin apukuljettajien kavalkadin Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uusi A4 on edeltäjäänsä pidempi, leveämpi, älykkäämpi ja terävämmin muotoiltu Valmistajan mukaan 90 prosenttia autosta on uutta. Audi A4 osoittaa myös, että yhä isompi auto voi päästä alle sadan gramman hiilidioksipäästöihin. Uusi A4 päästelee pienimmillään 95 g/km. Merkittävintä kuitenkin on se avustusjärjestelmien kokonaisuus, mitä uusi malli kätkee sisäänsä. Täysin digitaalinen virtuaalinen mittaristo näyttää hienolta, mutta on myös erittäin havainnollinen ja selkeä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Täysi tusina Uudesta Audi A4:stä löytyy peräti 12 järjestelmää, joista jokainen auttaa kuljettajaa onnistumaan autoilussaan: Pre Sense basic -järjestelmä, joka sisältää törmäyksenestoavustimen ja kääntymisavustimen Active Lane assist – aktiivinen kaistallapysymisvahti Side assist – kaistanvaihtoapu Head-up display -tuulilasinäyttö Nopeusrajoitintunnistin Park Assist -pysäköintiavustin ja 360 asteen ympäristökameratoiminnot mukautuva vakionopeudensäädin Stop&Go- ja ruuhka-ajo-ominaisuudella ennakoiva tehokkuusavustin polttoaineenkulutuksen optimoimiseksi poistumisvaroitin poikittaisliikenteestä varoittava avustin liikennemerkkien tunnistin pimeän kulman varoitin Lähes kaikki näistä ovat tuttuja Audin ja muidenkin merkkien aikaisemmista malleista. Jokainen järjestelmä kuitenkin kehittyy kokemusten myötä, joten uusi automalli pystyy tarjoamaan taas tämän hetken edistyneintä osaamista näidenkin järjestelmien osalta. Huomio kiinnittyy tällä kertaa erityisesti poistumisvaroittimeen. Sillä tarkoitetaan ovipaneelin reunaan syttyviä varoitusvaloja, jos esimerkiksi pyöräilijä on lähestymässä, kun avaat oven. Erityisesti kaupunkien keskustoissa liikkuvalle autoilijalle erittäin hyödyllinen järjestelmä, josta myös kevytliikenne voi iloita. Pissapojan täyttöaukko on sijoitettu aivan uuteen paikkaan: tuulilasin alakulmaan. Harkitut linjat A4 on Suomessa Audin tärkein malli. Korimalleina Avant ja Sedan kilpailevat tasapäisesti keskenään. Avantin osuus on 51 prosenttia ja Sedanin 49. Neliveto löytyy lähes joka toisesta A4:sta. Näin tärkeän mallin uudistaminen ei ole yksinkertaista. Asiakkaat ovat pitäneet aikaisemmasta mallista, joten varsinaisia tarpeita uudistukseen varsinkaan ulkonäön puolesta ei ole. Jotain on kuitenkin tehtävä, jotta uusi näyttää uudelta ainakin asiaan vihkiytyneiden silmissä. Audin muotoilijat korostivat ensi näkemällä terävää kylkilinjaa, joka kulkee etukulmasta takakontin kulmaan. Akustiikka ja aerodynamiikka on huomioitu jopa sivupeileissä, joiden sisäpinnalla on viivoitukselta näyttävä muotoilu, joka suunnittelijoiden mukaan nimenomaan optimoi äänimaailmaa ja ilmanvastusta. Alusta on uusi. Pituutta ja leveyttä on lisää. Isommat mitat on käytetty hyödyksi pään, olkapäiden ja jalkojen tiloissa, jotka kaikki ovat entistä väljemmät. Tavaratilan ystävät voivat iloita Avantin 15 litralla suurentuneesta tavaratilasta. Hiilidoksidipäästöjä uudesta A4:stä tulee 21 prosenttia edeltäjäänsä vähemmän, mutta tehoa on silti jopa 20 prosenttia enemmän. Uusi Audi A4 kykenee kameroillaan seuraamaan tapahtumia ympäri auton. Kameroiden silmä ulottuu jopa 100 metriä auton taakse. Seitsemän uutta moottoria Kaikki tarjolle tulevat moottorit ovat uusia. TFSI-bensiinimoottoreita on kolme ja TDI-dieseleitä neljä. Tehoa moottoreissa on lisää, mutta polttoaineenkulutus on vähentynyt. Uuden Audi A4 Sedan 2,0 TDI ultra 110 kW (150 hv) -mallin polttoaineenkulutus on vain 3,7 l / 100 km ja CO2-päästöt 95 g/km, uuden Audi A4 Avant 2,0 TDI ultran vastaavat lukemat puolestaan 3,8 l / 100 km ja 99 g/km. Myös bensiinimoottoreissa päästään aiempaa pienempiin päästöihin täysin uusien nelisylinteristen TFSI-moottorien ansiosta: uusi 2,0 TFSI ultra 140 kW (190 hv) päästää 109 g/km A4 Sedan ultra -mallina ja 114 g/km A4 Avant ultra -mallina. Moottorimalliston huipulla on kaksi kuusisylinteristä 3,0 V6 TDI -moottoria. Takaluukku oppii tarvittaessa muistamaan sallimasi suurimman avautumiskorkeuden. Vaihteistovaihtoehtoina ovat kuusivaihteinen manuaalivaihteisto, seitsemänvaihteinen S tronic -automaattivaihteisto sekä kahdeksanvaihteinen tiptronic-automaattivaihteisto. Suurempitehoisten moottorien yhteydessä on myös jatkuvatoiminen quattro-neliveto. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Asiakkaille vuodenvaihteessa Media pääsee uuden A4:n rattiin ensimmäisen kerran syyskuun lopulla, jolloin tarjoutuu mahdollisuus ajaa uudella Sedanilla. Suomeen asiakkaille ensimmäiset autot tulevat joulu-tammikuussa. Hinnat eivät vielä ole tiedossa. Teksti: Eila Parviainen, kuvat: Audi Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku