8.1.2019

Uusi 8,4-tuumainen kosketusnäyttö, ja tietysti 640-hevosvomainen V10: Lamborghini Huracán EVO

Lamborghini Huracan Evo

Edes superautot eivät ole aikaa vahvempia: uusittu tietoviihdejärjestelmä parempine liitettävyysominaisuuksineen on nyt kohokohta myös Lamborghinissa.

Nelipyöräohjaus, hiotumpaa aerodynamiikkaa ja ennakoivaa ajonhallintaa. Siinä Lamborghini Huracán Evo tärkeimmät uudistukset – niin, ja onhan autossa nyt Huracán Performante -mallista lainattu 640-hevosvoimainen versio V10-moottorista.

Ennakoiva ajonhallintajärjestelmä on lamborghiniksi Lamborghini Dinamica Veicolo Integrata, eli vähemmän romanttisesti LDVI. Yksi ohjainyksikkö hallitsee ajonvakautuksen toimintaa, magnetoreologisten iskunvaimentimien säätöjä, nelipyöräohjausta ja nelivedon hallintaa.

Aiemminkin Huracániin saatavilla ollut muuttuva ohjausvälitys on nyt laajentunut täydeksi nelipyöräohjaukseksi, minkä kerrotaan parantavan ketteryyttä kaupungissa ja vakautta vauhdissa ja jarrutuksissa.

Lamborghini Huracan Evo

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Askel kuljettajan edellä

Lamborgini kertoo LDVI:n kykenevän ennakoimaan kuljettajan aikeet ohjausliikkeiden, jarru- ja kaasupolkimien käytön sekä valitun vaihteen perusteella. Myös Animaksi nimetyn ajotilakytkimen valinta, lamborghiniksi Strada, Sport ja Corsa, vaikuttaa tietysti auton käytökseen.

Perinteisin numeroarvon uudistuneen Huracánin suorituskyky on tietysti vaikuttava, kuten nykypäivän superautolta voi odottaa: 5,2-litrainen V10 kehittää mainitut 640 hevosvoimaa komealla 8000 kierroksella minuutissa. 1 422 kilon omamassan ansiosta seisova satanen taittuu 2,9 sekunnissa ja kaksisataa kilometriä tunnissa saavutetaan 9,0 sekuntiin. Huippunopeudeksi valmistaja kertoo 325 kilometriä tunnissa.

Lamborghinin mukaan mallipäivitys tuo myös uutta aerodynamiikkaa. Uusittu etupuskuri antaa matalamman ilmeen, mutta parantaa myös aerodynamaista tehokkuutta etuhuuleen rakennetun siiven ansiosta. Kyljestä vuosimallin 2019 erottaa vanteista ja uusista ilmanottoaukoista. Perää hallitsevat kilpa-Huracáneista tuttu läpinäkyvä konepeitto, ja kaksoispakoputket on nyt sijoitettu ylemmäs takapuskurissa. Aeorodynaaminen hiominen ulottuu auton pohjaan saakka, joten valmistajan mukaan auto ”parantaa ensimmäiseen Huracán-sukupolveen verrattuna maaefektiä ja aerodynaamista tehokkuutta yli viisi kertaa paremmaksi”.

Lamborghini Huracan Evo

Ja suurempi kosketusnäyttö

Vuonna 2019 villi ja vapaa V10-moottori ei toki enää riitä. Italialaisen superauton vetovoimaisuudessa auttaa myös uusi 8,4-tuumainen kosketusnäyttö, joka tukee monisormikosketusta. Ilmastoinnin hallinnan lisäksi järjestelmä osaa Apple CarPlay-älypuhelinpeilauksen. Ehkä merkin luonteeseen sopivammin näytöltä pääsee myös analysoimaan auton telemetriajärjestelmää.

Ensimmäiset Lamborghini Huracán Evo -mallit toimitetaan keväällä 2019.

Teksti: Lauri Ahtiainen, lähde ja kuvat: Lamborghini

Luetuimmat