Uudistunut Volkswagen e-Golf – Nyt toiset 100 kilometriä
Golf-malliston uudistusten yhteydessä sähköisen e-Golfin toimintamatka parantui 50%.
Volkswagenin uudistuneen Golf-malliston osana myös katraan täysisähköinen, e-Golf, sai uudet kujeet. Sukunäköä tuovat uudistuneet puskurit, valot, kojelauta ja keskikonsoli. Ehkä tärkein näistä on uusi 9,3-tuumainen Discover Pro -kosketusnäyttöjärjestelmä, joka tuo eleohjauksen myös sähkögreenille. Lisäksi tarjolla on 12,3 tuuman Active Info Display -digimittaristo. Mukana ovat myös muut Golfin uudet järjestelmät, kuten ruuhka-avustin jalankulkijatunnistuksella ja hätäjarrutustoiminnolla.
Facelift antaa samalla e-Golfille hyvän mahdollisuuden voimalinjan kehittämiseen. Tärkein uutuus on akuston kapasiteetin kasvattaminen 24,2 kWh:sta 35,8 kWh:iin. Lisäksi sähkömoottoria on piristetty 15 kW yhteensä 100 kilowattiin (136 hv) ja maksimivääntö on kasvanut 20 Nm verran 290 Nm:iin. Uuden e-Golfin pitäisi NEDC-syklin mukaisesti kulkea 300 kilometriä, eli Volkswagen lupaa autolle ”jopa 200 kilometriä tai enemmän” toimintamatkaa, ajotavasta ja ilmastoinnista riippuen. Samalla uusi kiihtyvyysarvo on 9,6 sekuntia 0–100 km/h ja huippunopeuskin on riittävät 150 km/h.
Akku voidaan ladata 80 prosenttiin saakka tunnissa CCS-pikalatauspistokkeella. Kotitöpselistä ladattaessa täysi akku saavutetaan hiukan alle kuudessa tunnissa. Lisäksi e-Golf tarjoaa e-Remote online -palveluita, eli akun latauksen ja ilmastoinnin tilan voi tarkistaa älypuhelinsovelluksella.
Wolfsburgin lisäksi uuden Volkswagen e-Golfin valmistus alkaa huhtikuussa 2017 Dresdenin läpinäkyvässä tehtaassa, joka aiemmin tunnettiin yhtiön huippumalli Phaetonin kotipaikkana. Dresdenin tehtaasta pyritään luomaan Volkswagenin sähköisen liikkuvuuden keskus ja jatkossa e-up!, e-Golf, Golf GTE tai Passat GTE -mallin ostaja voi käydä noutamasssa autonsa myös Dresdenistä.
Suomeen ensimmäiset uudet e-Golfit saapuvat alkukesästä 2017, joten hinnat vahvistunevat ennen sitä.
Lähde ja kuvat: Volkswagen