28.11.2016 Ajoneuvot Uudistunut sisar – Seat Leon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Uudistuneen Seat Leon:n muodot ovat terävöityneet ja konepellin alle tulee uusi vaihtoehto. Hyvää: turvallisuusjärjestelmät, muotoilu, laaja moottorivalikoima. Huonoa: istuimet. Onhan se tavallaan sääli. Aina kun automaailmassa puhutaan Seat Leonista, jo seuraavassa lauseessa mainitaan Volkswagen Golf. Ne ovat erottamattomat. Seat Leon on uudistunut hyvään suuntaan. Tosin pikkusievästi, sillä suurin muutos on monien Seat Atecassa esiteltyjen kuljettajaa avustavien järjestelmien siirtäminen myös perheauto Leoniin. Muut muutokset ovat pikkukikkailua ulkoasussa ja sisätiloissa sekä voimanlähteissä. Alkuvuonna Suomeen ehtivä uutuus on saatavana kolmiovisena, viisiovisena ja farkkuna. Cupra-versio tulee myöhemmin. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Terävöitetyt muodot Ulkonäkö on makuasia, mutta neljä vuotta sitten esitelty Seat Leon on tyylikäs. Niinpä muotoja tyydyttiin uudistuksessa lähinnä terävöittämään. Sisällä uudistuspolitiikka on samoilla linjoilla. Uusi, 8-tuumainen kosketusnäyttö kiinnittää autoon kipuajan katseen ensimmäisenä. Kosketusnäytöstä löytyy paljon toimintoja, mutta se on looginen käyttää. Leonin varustelluimpiin versioihin saa kuljettajan tueksi ison nipun erilaisia järjestelmiä. Kaistanpitoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja ruuhka-avustin vievät harppauksen kohti itseohjautuvuutta. Auto osaa ohjata, kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti, mutta vaatii kuljettajan heti mukaan ohjauspuuhiin, jos irrottaa kädet useiksi sekunneiksi ohjauspyörästä. Leon tunnistaa liikennemerkit, avustaa pysäköinnissä ja hätätilanteissa jarruttaa itsenäisesti. Avustavat järjestelmät toimivat koeajossa hyvin. Raha kuitenkin sanelee kuluttajien valintoja, joten vasta malliversioiden ja hintojen vahvistaminen antaa viitteitä siitä, kuinka järjestelmät alkavat yleistyä. Uusi moottori Täysin uutena moottorina mallistoon tuleva 1,6-litrainen TDI-diesel antaa mutkateillä ja moottoritienopeuksissa sitkeän vaikutelman. Vääntöä riittää. Ohituskiihtyvyys ei ole valioliigan tasoa, muttei myöskään mutasarjasta. Viisilovista manuaalivaihteistoa joutuu vispaamaan sen verran ahkerasti, että helppoa arkiajoa hakevan kannattaa valita tämän moottorin kanssa vaihteistoksi kaksoiskytkinautomaatti. Moottorin taloudellisuudessa ei ole valittamista: neljän litran kulutus ja 105 gramman hiilidioksidipäästöt ovat kumarruksen arvoisia lukuja. Dieselmoottoreita on tarjolla teholuokissa 90–184 hevosvoimaa, bensiinimoottoreiden luvut ovat 90–184 hevosvoimaa. Vaihteistoissakin on mistä valita: 5- tai 6- vaihteinen manuaali tai 6- tai 7-vaihteinen automaatti. Nelivetokin mallistossa on. Ajoasento hakusessa Miinuksen Seat Leon saa myös istuimista. Normaalimittaisella, vähän yli 180-senttisellä kuljettajalla on turhan kova löytää edes kelvollinen ajoasento – hyvästä puhumattakaan. Vastaavan plussan ansaitsevat ajomoodit. Ero esimerkiksi comfort- ja sport-asetuksien välillä tuntuu. Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistaja Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 27.3.2024 Moottoripyörät KTM haukkasi itselleen päätösvallan MV Agustasta 27.3.2024 Uutinen Kainuulle messevä tunnustus luontomatkailualueena 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Uutinen Operaatio Pajunkissa starttaa jo 54. kerran – Autoliitto varoittaa routakuopista ja kevätauringosta 26.3.2024 Moottoripyörät Husqvarna Svartpilen 801 – malliston suurin ja tehokkain nakupyörä 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta