28.11.2016

Uudistunut sisar – Seat Leon

Seat Leon

Uudistuneen Seat Leon:n muodot ovat terävöityneet ja konepellin alle tulee uusi vaihtoehto. Hyvää: turvallisuusjärjestelmät, muotoilu, laaja moottorivalikoima. Huonoa: istuimet.

Onhan se tavallaan sääli. Aina kun automaailmassa puhutaan Seat Leonista, jo seuraavassa lauseessa mainitaan Volkswagen Golf. Ne ovat erottamattomat.

Seat Leon

Seat Leon on uudistunut hyvään suuntaan. Tosin pikkusievästi, sillä suurin muutos on monien Seat Atecassa esiteltyjen kuljettajaa avustavien järjestelmien siirtäminen myös perheauto Leoniin. Muut muutokset ovat pikkukikkailua ulkoasussa ja sisätiloissa sekä voimanlähteissä.

Alkuvuonna Suomeen ehtivä uutuus on saatavana kolmiovisena, viisiovisena ja farkkuna. Cupra-versio tulee myöhemmin.

Seat Leon

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Terävöitetyt muodot

Ulkonäkö on makuasia, mutta neljä vuotta sitten esitelty Seat Leon on tyylikäs. Niinpä muotoja tyydyttiin uudistuksessa lähinnä terävöittämään.

Sisällä uudistuspolitiikka on samoilla linjoilla. Uusi, 8-tuumainen kosketusnäyttö kiinnittää autoon kipuajan katseen ensimmäisenä. Kosketusnäytöstä löytyy paljon toimintoja, mutta se on looginen käyttää.

Seat Leon

Leonin varustelluimpiin versioihin saa kuljettajan tueksi ison nipun erilaisia järjestelmiä. Kaistanpitoavustin, mukautuva vakionopeudensäädin ja ruuhka-avustin vievät harppauksen kohti itseohjautuvuutta. Auto osaa ohjata, kiihdyttää ja jarruttaa automaattisesti, mutta vaatii kuljettajan heti mukaan ohjauspuuhiin, jos irrottaa kädet useiksi sekunneiksi ohjauspyörästä.

Seat Leon

Leon tunnistaa liikennemerkit, avustaa pysäköinnissä ja hätätilanteissa jarruttaa itsenäisesti.

Avustavat järjestelmät toimivat koeajossa hyvin. Raha kuitenkin sanelee kuluttajien valintoja, joten vasta malliversioiden ja hintojen vahvistaminen antaa viitteitä siitä, kuinka järjestelmät alkavat yleistyä.

Seat Leon

Uusi moottori

Täysin uutena moottorina mallistoon tuleva 1,6-litrainen TDI-diesel antaa mutkateillä ja moottoritienopeuksissa sitkeän vaikutelman. Vääntöä riittää. Ohituskiihtyvyys ei ole valioliigan tasoa, muttei myöskään mutasarjasta.

Seat Leon

Viisilovista manuaalivaihteistoa joutuu vispaamaan sen verran ahkerasti, että helppoa arkiajoa hakevan kannattaa valita tämän moottorin kanssa vaihteistoksi kaksoiskytkinautomaatti. Moottorin taloudellisuudessa ei ole valittamista: neljän litran kulutus ja 105 gramman hiilidioksidipäästöt ovat kumarruksen arvoisia lukuja.

Dieselmoottoreita on tarjolla teholuokissa 90–184 hevosvoimaa, bensiinimoottoreiden luvut ovat 90–184 hevosvoimaa. Vaihteistoissakin on mistä valita: 5- tai 6- vaihteinen manuaali tai 6- tai 7-vaihteinen automaatti. Nelivetokin mallistossa on.

Ajoasento hakusessa

Miinuksen Seat Leon saa myös istuimista. Normaalimittaisella, vähän yli 180-senttisellä kuljettajalla on turhan kova löytää edes kelvollinen ajoasento – hyvästä puhumattakaan.

Vastaavan plussan ansaitsevat ajomoodit. Ero esimerkiksi comfort- ja sport-asetuksien välillä tuntuu.

Teksti: Timo Nieminen Kuvat: Timo Nieminen ja valmistaja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat