Nissan X-Trail

Ajoneuvot Koeajo 29.11.2016

Koeajo: uuden dieselmoottorin voimin – Nissan X-Trail 2.0

Nissan X-Trail saa uuden kaksilitraisen dieselmoottorin. Se tuo mukanaan myös uuden voimalinjayhdistelmän: nelivedon ja automaattivaihteiston. Hyvää: moottori, varusteiden räätälöitävyys, turva-avustimet. Huonoa: persoonaton muotoilu, ohjaustuntuma, äänieristys.

Katumaasturi Nissan X-Trail saa konehuoneeseen uutta puhtia. Väkevässä dieseliä litkivässä voimanlähteessä on tehoa 177 hevosvoimaa ja vääntöä 380 newtonmetriä.

Uuden moottorin voimin Nissanin mallikatras monipuolistuu ja tiivistyy, ja on vähän pakkokin: muutoin kenttä jäisi vapaaehtoisesti kilpailijoille. Ja niitä suositussa autoluokassa riittää.

Nissanin X-Trail on auto, joka karsastaa selkeätä luokittelua, se kun on maastoauton ja katu-uskottavan crossoverin yhdistelmä.

Keulan ja sen etusäleikön V-muoto kertoo jo kaukaa, kuka on tulossa – ellei sekoita tulijaa pikkuveli-Qashqaihin.

Auto on ulkomuodoiltaan pyöreähkö ja olemukseltaan jotenkin persoonaton.

Nissan X-Trail

Uusi voimalinja

Uusi dieselmoottori tuo mukanaan tarjolle myös uuden voimalinjayhdistelmän X-Trailiin: automaattivaihteiston ja nelivedon. Oli jo aikakin, huokaa moni, etenkin kun nelivetodieselautomaatti on ollut tarjolla Suomessa ikisuosittuun Nissan Qashqaihin.

Dieseliin tykästyneille kerrottakoon, että keulille on tarjolla toki edelleen myös tuttu 1,6-lirainen dieselmoottori, jossa on tehoa 130 hevosvoimaa.

Uusi Euro6-luokiteltu dieselmoottori on varsin vähäruokainen. Keskikulutus on malliversiosta riippuen 5,6–6,0 litraa dieseliä sadalla kilometrillä, joka tarkoittaa hiilidioksidipäästöinä 148–158 grammaa kilometrillä.

Nissan X-Trail

Raapii neljästä kulmasta

Nelivetoisena autossa on joko kuusilovinen manuaalivaihteisto tai portaaton CVT-automaattivaihteisto.

Nelivetoisen koeajoauton CVT-vaihteisto toimii ennakko-odotuksia jouhevammin, joskin välillä hieman aprikoiden. Moottorin kierrosluku nousee kiihdytyksissä, mutta vauhdin laantuessa moottori jää ajoittain kiertämään turhan korkealle ennen rauhoittumistaan.

Ohjaustuntuma jättää toivomisen varaa. Ohjaus ei ole kovin täsmällinen, eikä se palauta jäntevästi, joten ajolinjaa saa tämän tästä korjailla.

Rengasäänet ja kuminat kantavat sisälle asti, vauhdin noustessa häiritsevästi.

Nelivetoisen X-Trailin kuski voi valita ajetaanko kulutusta vähentäen kaksivetoisesti vai Auto-asetuksella, jolloin auto valitsee tarvittavan vetotavan kulloisenkin pidon ja ajoalustan perusteella. Kuski voi myös lukita nelivedon käyttöön, kun ajo-olosuhteet käyvät haastaviksi.

Etuvetoisena X-Trail on aina automaattivaihteinen.

Nissan X-Trail

Kestääkö lompakko?

Älykkäitä turva-avustimia on tarjolla kattava katras – jos lompakko kestää.

Turvaa ja mukavuutta tuovia avustimina ovat muun muassa kuolleen kulman varoitin, älykäs hätäjarrutus, kuskin virevalvonta, liikennemerkkien tunnistus, kaukovaloautomatiikka, kaistavaroitin ja pysäköintiavustin.

Karavaanareille kerrottakoon, että automaattivaihteisena vetokykyä luvataan 1 650 kiloa, manuaalivaihteisena 2 000 kiloa.

Saksassa koeajetun auton hinta Suomessa uudella dieselmoottorilla ei ole vielä tiedossa. Auto tulee tarjolle keväällä 2017.

Riittävät tilat

Matkustamon tilat ovat autoluokalle tyypilliset: eivät niin väljät kuin muhkeista ulkomuodoista voisi päätellä, mutta riittävät kuitenkin. X-Trailin saa joko viisi tai seitsenpaikkaisena. Takaistuimet selkänojat kaatuvat 60:40-jaolla, ja liikkuvat kiskoilla myös eteenpäin, mikä helpottaa mahdolliselle kolmannelle istuinriville kipuamista.

Tavaratilaa on 550 litraa (seitsenpaikkaisena 445 litraa).

Nissan X-Trail

Neljättä odotellessa

Valmistaja kertoo kolmannen sukupolven X-Trailille kuuluvan hyvää, sillä mallin myynti on kasvanut tänä vuonna merkittävästi, eikä uuden moottorin tulo tarjolle ainakaan hidasta vauhtia. Vuonna 2013 esitelty malli on kuitenkin sen ikäinen, että moni vartoo jo sitä, koska tarjolle tulee kokonaan uusi neljäs sukupolvi.

Jaa artikkeli

Valmistajalta: Nissan

Kaikki koeajot

Uusimmat