14.1.2017

Uuden Camryn aika – Toyotan suosikkimalli vaihtaa harmauden räväkkyyteen

Toyota Camry

Yhdysvaltojen suosituin henkilöauto Toyota Camry koki rajun tyylimuutoksen.

Amerikkalaisten amerikassa kasaama auto amerikkalaisia varten. Kun Toyotan lehdistötiedote uudesta Camrystä alkaa näillä sanoin, tulee mieleen väkisinkin viime syksyinen Yhdysvaltojen presidenttivaalikampanja.

Se politiikasta, Toyota Camry yhdistää Yhdysvallan kansalaisia paljon heidän tulevaa presidenttiään enemmän: Camry on jo vuosia ollut USA:n myydyin henkilöauto.

Menestys on pitkään perustunut erinomaiseen harmauteen. Camry suoriutunut auton töistä moitteettoman huomaamattomasti, kuin hovimestarina hieman taustalla pysyen. Nyt harmaavarpusen aika on ohi.

Toyota Camry

Nahkansa luonut Camry on valmistajan esitelmien mukaan täynnä emotionaalisesti latautunutta muotoilua.

Se on toyotankielinen tapa kertoa, miten aiemmin huomaamattoman varovaisesti muotoiltu auto on nyt täynnä rajuja pokkauksia ja menevää asennetta. Sisustakin on ensikuvissa paheellisuutta tihkuvaa punaista nahkaa.

Toyota Camry

Räväkkä ulkomuoto saa Toyotan mukaan tukea hauskasta ja jännittävästä ajettavuudesta. Ajodynamiikan kehitystä kelvosta kutkuttavaksi ajajanautoksi helpottaa uusi TNGA-perusrakenne – nämä väitteet ovat tietysti suoraan Toyotan lehdistötiedotteesta.

Moottori koeajoi väistyvän sukupolven Camryn loppuvuodesta 2016. Auto ei hurmannut urheilullisuudellaan, mutta vakuutti vaivattomuudellaan ja mainiolla mukavuudellaan. Se oli hyvä auto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Matalampi, leveämpi, urheilullisempi

Uutuuden ajettavuusparannuksia perustellaan matalammalla painopisteellä ja leventyneellä raidevälillä. Mataluus myös näkyy: hartialinja ja kattolinja ovat aiempaa alempana. Myös istuimia on laskettu tuuman verran alemmas, joten sisätilat eivät menevyydestä ole kärsineet – toivottavasti edellismallin takaistuimen erinomainen on säilytetty.

Toyota Camry

Camryä tarjotaan neljällä varustetasolla: LE, XLE, SE ja XSE, joista kaksi jälkimmäistä tarjoavat urheilullisemman ja menevämmän ulkonäön.

Camryn kojelaudan ilme on vaihtunut vahvoihin kaariin, jotka näyttävät kannattelevan suurta ja kiiltävää kymmentuumaista kosketusnäyttöä. Toyota kehuu uutuutensa laatuvaikutelmaa, muovit on vaihdettu pehmeisiin, kosketuksessa laadukkuutta huokuviin materiaaleihin.

Kehitetty moottoripaletti

Camryä vauhdittavat maan tapoihin sopivasti bensiinimoottorit. Huippumallissa on 3,5-litrainen V6. Perusmoottori on 2,5-litrainen rivinelonen, jota Toyota kutsuu nimellä Dynamic Force Engine.

Toyota Camry

Pitkäiskuinen korkeapuristeinen moottori on varustettu suorasuihkutuksella ja viimeisimmillä venttiilinohjausjärjestelmillä (VVT-iE). Toyota ylpeilee voimanlähteen saavuttavan 40 prosentin termisen hyötysuhteen. Pihin moottorin säästämiä bensiinejä ei haluta hävittää vaihteistossa, niinpä 8-portainen automaattivaihteisto toimii ilman momentinmuunninta vaihteilla 2–8. Camry Hybridissä sama nelosmoottori yhdistetään portaattomaan CVT-vaihteistoon ja toisen sukupolven hybridijärjestelmään. Numeroarvoja moottoreista tai kulutuksesta ei ole vielä paljastettu.

Kymmenessä tehtaassa ympäri maailman valmistetu Camry on yksi Toyotan merkittävimpiä malleja. Vuosien aikana autoa on tehty yli 18 miljoonaa kappaletta. Suomessa autoa on mytyy viimeksi kymmenisen vuotta sitten.

Teksti: Lauri Ahtiainen, kuvat: Toyota

Luetuimmat