14.11.2017 Ajoneuvot Uuden aikakauden ensimmäinen – KTM 790 Duke Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Yksisylinterisiin ja V2-moottoreihin tähän asti luottanut KTM esitteli ensimmäisen kaksisylinterisellä rivimoottorilla varustetun mallinsa, 790 Duken. KTM täydentää yksisylinterisen 690 Duken ja V2-moottorisen 1290 Super Duke R:n välissä olevaa aukkoa mallistossaan kokonaan uudella moottorikonstruktiolla, sillä 790 Dukea vauhdittaa itävaltalaisvalmistajan ensimmäinen kaksisylinterinen rivimoottori. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Kovat kilpailijat vastassa Uusi 790 Duke paikkaa sopivasti 105 hevosvoiman tehollaan 73-hevosvoimaisen 690 Duken ja 177-hevosvoimaisen 1290 Super Duke R:n välistä tilaa. Pahimmiksi kilpailijoiksi voidaan nimetä Triumph Street Triple 765-kuutioisella moottorilla sekä hieman moottoriltaan suuremmat Yamaha MT-09 ja Kawasaki Z900. Innokkaimmat odottivat KTM:n esittelevän 790 Duken jo vuosi sitten Milanon moottoripyöränäyttelyssä, mutta silloin esillä oli vasta prototyyppi, joka tosin oli ainakin ulkoisesti hyvin tuotantovalmiin näköinen. Nyt odotus palkittiin ja itävaltalaispyörä yllätti positiivisesti moottorinsa teho- ja vääntölukemilla. Yli sadan hevosvoiman huipputeho ja alle 170 kilon kuivapaino tarkoittavat hyvää suorituskykyä ja kevyttä käsiteltävyyttä. Yksi uuden Duken ehdottomia valtteja on runsas varustus kuljettajaa avustavaa tekniikkaa. Keskikokoisten nakupyörien kilpaillussa luokassa TFT-mittaristo, kaarre-ABS-jarrut, kahteen suuntaan toimiva shifteri, luistonesto, launch control -lähtöavustin ja neljä ajomoodia ovat yhdistelmä, jota kilpailijoilla ei ole esittää. Ja KTM tarjoaa nämä kaikki vakiovarusteina ilman lisähintaa. Koska nähdään 790 Duke R? KTM:n tapoihin kuuluu esitellä perusmallien rinnalle vieläkin räväkämmät R-versiot, ja sellaiselle on tässäkin tapauksessa jätetty selvästi tilaa. Kattavan elektroniikkapaketin vastapainoksi jousitus on hyvin peruskauraa, joten täysin säädettävällä WP:n jousituksella ja Brembon huippujarruilla varustettu 790 Duke R on varmastikin odotettavissa vuoden tai kahden viiveellä. KTM:n messuosastolla nähtiin samaan moottoriin perustuva 790 Adventure R Concept, jolla haluttiin muistuttaa uuden moottorin ympärille vähitellen esiteltävästä kokonaisesta mallisarjasta. Kevyitä adventure-pyöriä ei markkinoilla olekaan ruuhkaksi asti, sillä oikeastaan vain SWM:n yksisylinterinen SuperDual voidaan lukea kuuluvaksi tähän luokkaan. Milanossa Yamaha esitteli konseptimallina uuden kaksisylinterisen Ténéré 700:n, ja mielenkiintoista onkin ehtiikö KTM vai Yamaha ensin esitellä oman tuotantomallinsa. Kysyntää varmasti riittää molemmille. KTM 790 Duke Moottori: kaksisylinterinen rivimoottori Iskutilavuus: 799 cc Teho: 105 hv / 9500 r/min Vääntö: 86 Nm / 8000 r/min Vaihteisto: 6 vaihdetta, ketjuveto Runko: ristikkorakenteinen kromi-molybdeeni-putkirunko Akseliväli: 1475 mm Istuinkorkeus: 825 mm Kuivapaino: 169 kg Tankin tilavuus: 14 litraa Teksti: Janne Huhtala Kuvat: KTM Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Uutinen Polestar 4 kävi ensivisiitillä Suomessa – tältä näyttää auto ilman takalasia 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 22.4.2024 Moottoripyörät Dakar-aavikkorallin harjoittelu vaatii sekä ajo- että suunnistustaitoa 22.4.2024 Moottoripyörät Tiesitkö, että amerikkalaiset Indian-moottoripyörät suunnitellaan Ruotsissa? 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku