6.1.2019

Unohda jalopuut: BMW Individual M850i Night Skyta somistaa avaruus – kirjaimellisesti

M850i Night Sky

Erikoisuudentavoittelussa kurkotettiin avaruuteen.

Että meteoriitista keskikonsoli? BMW Individual Manufaktur –personointiosasto kurotti vähän kauemmas kehittäessään 8-sarjaan perustuvaa yksittäiskappaletta M850i Night Sky.

BMW kertoo auton saaneen inspiraation avaruuden lumoavuudesta ja tähtikuvioista, jotka toistuvat auton keskikonsolissa, listoissa, niskatuissa ja jopa jarrulevyissä.

Auton keskikonsoliin on käytetty maahan pudonneesta meteoriitista kerättyä materiaalia. Sama toistuu käynnistyspainikkeessa, vaihteensiirtimessä ja iDrive-järjestelmän rullassa. Meteoriittipohjaista viimeistelyä käytetään myös ovilistoissa yhdessä valaistun logon kera. Ulkoa erikoispainoksen erottaa peilikoteloiden, etuhuutelin ja kylkien ilmanottoaukkojen pintakuviosta.

Auto esiteltiin teemaan sopivasti tammikuun 3–4. Asteroidin 2003 EH ohittaessa Maan. BMW kertoo asteroideista irtoavien sirpaleiden törmäävän maan ilmakehään, ja ajoittain pieniä palasia törmää maahan asti meteoriitteinä. Matka avaruuden loputtomuudesta BMW:n erikoismallin kojelautaan mahtaakin olla melkoinen urakehitys meteoroideille tai asteroideille.

M850i Night Sky

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kuvio avaruudesta

Meteoriittien käytössä on erikoisuuden lisäksi myös visuaalista etua: BMW:n mukaan esimerkiksi keskikonsolissa esiintyy Widmanstättenin kuvioksi kutsuttu ilmiö. Kuvio viittaa rautameteoriiteissa esiintyviin pitkiin nikkeli-rautakiteisiin, jotka muodostuvat metalliseosten jäähtyessä erittäin hitaasti – toisin sanoen tavalla, joka on mahdotonta toteuttaa Maassa.

Valmistaja kertoo BMW Individualin keskittyvän asiakkaidensa toiveiden toteuttamiseen. Maan ulkopuolisten toiveiden sijaan useimmiten kyseessä lienevät erikoiset värivalinnat, tikkaukset ja kuvioinnit.

M850i Night Sky

Jarrut kuin linnun luut

Toinen erikoisuus M850i Night Skyssa ovat auton jarrusatulat. BMW kertoo hyödyntäneensä alumiinisten satuloiden suunnittelussa 3D-tulostusta ja sen mahdollistamaa bionista suunnittelua. Jälkimmäisellä baijerilaiset tarkoittavat optimointia, jossa materiaalia käytetään vain siellä, missä sitä tarvitaan. Ei siis ihme, että tulokset muistuttavat luonnon omaa lujuuden ja keveyden huipentumaa, linnun luita.

Kaikkien muutosten tuloksena on taatusti erilainen 8-sarjan BMW. Ehkä tämä on baijerin vastaus siihen erityisyyden puutteeseen, jota 840d:n koeajossa murehdimme?

Teksti: Lauri Ahtiainen Lähde ja kuvat: BMW

Luetuimmat