
Ajoneuvot | Koeajo | 1.11.2016
Tyylikäs ranskalainen – Citroën C3
PureTech 110 S&S EAT6 Shine
Tyylikäs ja pehmeä ranskalainen tulee Slovakiasta. Citroën C3 on aiempaa matalampi, mutta tilaa on järjestetty lisää. Hyvää: pirteä muotoilu, tavaratila, automaattivaihteisto. Huonoa: etuistuimet, näkyvyys eteen.
Uusi, kolmannen sukupolven Citroën C3 on harvinaisen piristävän näköinen pikkuauto. Siinä on paljon yhtäläisyyksiä kaksi vuotta sitten esiteltyyn Citroën C4 Cactukseen, mutta jotenkin C3 vaikuttaa tasapainoisemmalta.
Ehdoton C4 Cactus -tunnusmerkki olivat pieniltä kolhuilta suojaavat Airbump-ilmatyynyt kyljissä, ja ne saa myös C3:een, tosin vain kalleimmassa Shine-varustelussa.
Uusi Citroën C3 on peräti viisi senttiä matalampi kuin toisen polven C3. Istuimetkin on sijoitettu neljä senttiä aiempaa alemmas, millä on autonvalmistajan mukaan parannettu painojakaumaa ja aerodynamiikkaa.
Pienemmällä ilmanvastuksella saavutetaan myös pienempi polttoaineenkulutus.
Kun autossa istutaan alhaalla, eteen ei tahdo nähdä kovin hyvin varsinkaan, kun tuulilasin alareuna on etäällä. Tuulilasi on nyt perinteistä mallia, eikä se enää ulotu katon etureunan yli, kuten edellisessä C3:ssa.
Myös etupilarit aiheuttavat katvealueita, mutta onneksi ulkopeilit on irrotettu niistä siten, että näkyvyys etuviistoon on siedettävä.
Mukavan maineessa
Ranskalaiset autot on aina tunnettu mukavuudestaan. Myös C3:een sitä on selvästi haettu etenkin istuinratkaisuilla.
Sohvamaista etupenkkiä C4 Cactuksen tapaan pikkusisaressa ei ole, mutta tunnelma on yhtä löllyvä. Pehmeydellä voi olla sijansa olohuoneessa, mutta auton kuljettamisessa napakkuus olisi parempi ominaisuus.
Aiempaa kookkaampi
Auto on kasvanut sekä pituutta että leveyttä. Citroënin mukaan etumatkustajien hartiatila on kasvanut kaksi senttiä ja takamatkustajien jalkatila vielä hieman enemmän.
Citroën laskee, että kojelaudan alareunan nostamisen kautta etuistuimet saadaan lähemmäs kojelautaa ja siten takana matkustaville lisää tilaa.
Ongelmana on kuitenkin se, että lattia etumatkustajan jalkatilassa nousee ylöspäin, eikä jalkoja saa siihen mukavasti, ellei vedä etuistuinta taakse.
Jos etuistuin taas on takana, takana matkustavien jalkatila hupenee olemattomiin.
Auton äänieristystä on parannettu, mutta kovamuoviset materiaalit antavat tunteen, että jostakin on säästetty. Esimerkiksi ulkopeilien säätönuppi vaikuttaa huteralta.
Ohjaus on sähköisesti tehostettu, mutta se sopii autoon hyvin. Alusta on tehty tasapainoiseksi.
Korkeareunainen tavaratila vetää 300 litraa, joten se on kokoluokassa reilu. Takaistuimet kaatamalla saa lisää tilaa, mutta laajennus ei ole tasainen.
Turbon voimat riittävät
Kokeilimme autoa sekä turbolla höystetyllä 110-hevosvoimaisella että vapaasti hengittävällä 82-heppaisella bensiinimoottorilla. Molemmat ovat kolmisylinterisiä ja 1,2-litraisia.
Turbomyllyn parina meillä oli kuusiportainen automaattivaihteisto, ja se olikin oivallinen pari. Moottorin voimat ja vääntö riittävät hyvin mäkisessäkin maastossa, ja automaatti hoitaa vaihtamisen sulavasti.
Kyseessä on todellakin ”aito” Aisinin automaatti eikä halvemmalla kasattu robottivaihteisto, joka on tyypillinen pikkuautoluokassa. Ero on kuin yöllä ja päivällä, eikä nykivästä soutuvenetunnelmasta ole tietoakaan.
Kesympi 82-hevosvoimainen moottori on voimaton, eikä sen laiska kiihtyvyys tahdo riittää turvallisiin ohituksiin.
Tallentava videokamera
Nykyaikaisuutta C3:een tuo muun muassa vakiovarusteena saatava kaistavahti. Sen sijaan kosketusnäytön, sähköllä toimivat takaikkunat ja sadetunnistimen saa vasta kalleimmassa varustelussa.
Uutta ajettelua on täysin integroitu, automaattisesti tallentava videokamera, ConnectedCAM, jonka video- ja still-kuvia voi jakaa myös sosiaalisessa mediassa. Ihan oikeaa hyötyä siitä voi olla kolari- ja vahinkotapauksissa.
Valmistajalta: Citroën
-
Koeajo: trendikäs ja tavallaan tilava – Citroën C5 Aircross Koeajo
-
Koeajo: Citroën Jumpy 4×4 ja Peugeot Expert 4×4 – vihdoinkin nelivetoa Suomeen Koeajo
-
Maistiainen: Citroën C5 Aircross – sitruunainen SUV Koeajo
-
Koeajo: tila-auto perheauton hinnalla – Citroën Berlingo Koeajo
-
Rättisitikan seitsenkymppisille kokoontui yli 80 autokuntaa: auto yhdistää ihmisiä Klassikko
-
Maistiainen: Nelivetoa Peugeot Expertiin ja Citroën Jumpyyn Koeajo
-
PSA-pakut iskussa: Vuoden pakettiautoksi Berlingo, Combo ja Partner Uutinen
-
Citroën-pomo Meyer tulevasta: ”Haastamme edelleen muotosääntöjä” Uutinen
-
Maistiainen: mukavasti muhkuillen – Citroën Berlingo (Size M) Uutinen
-
Futuristiset matkapahoinvointilasit: Seetroën – tietysti Citroënilta Uutinen
-
Ranskalainen juoni: Citroën vihjailee raikkaasta uudesta sedanista Uutinen
-
Citroën C5 Aircross: menestyykö tilaihme Kiinan lisäksi meillä? Uutinen
-
Koeajo: ota rennosti – Citroën C4 Cactus Koeajo
-
Koeajo: elastisempi elämäntapa – Citroën C4 Cactus Koeajo
-
Maistiainen: uusi Citroën C4 Cactus – vieläkin pehmeämmät piikit Koeajo
-
Citroën keksii sedanin uudelleen – ”emme halua pelkkiä katumaastureita” Uutinen
-
Todellinen perheauto – uusi Citroën Berlingo raikastaa arkipäivää Geneve 2018
-
Muistatko tämän: Citroënin Activa tarjosi alustojen aatelia jo 30 vuotta sitten Klassikko
-
Citroënin klassikkohuutokauppa – tulossa kevätmuuttaja myös Suomeen! Klassikko
-
Rakkaudesta lajiin: Sébastien Loeb nähdään vielä kolmessa WRC-rallissa Moottoriurheilu
-
Koeajo: muhkeampaa mukavuutta – Citroën C3 Aircross Koeajo
-
Koeajo: kuutio kaikille – Citroën Spacetourer Koeajo
-
Viisi tähteä vakiintuu: Euro NCAP -törmäystestissä seitsemän uutuutta Uutinen
-
Tiedätkö mistä Citroën sai erikoisen nimensä? Uutinen
-
Katumaasturit mallioppilaina, kärjessä Volvo – 8 uutta Euro NCAP -tulosta Uutinen
-
Erikoisuudesta päätähdeksi: Citroën C4 Cactus keskittyy mukavuuteen Uutinen
-
Koeajo: Citroën C3 Aircross – Kubismista katumaasturismiin Koeajo
-
Maistiainen: Citroën C3 Aircross – tilavasti tyylikäs Esittely
-
Päivän kuva: Citroënin salaiset kammiot Klassikko
-
Citroën-pomo Jackson: C5 palaa mallistoon 2020 Uutinen
-
PSA tarkentaa autonomiasuunnitelmiaan: taso 3 vuonna 2020 Uutinen
-
Citroën C3 Aircross – Tilaa ja tyyliä kompaktisti Uutinen
-
Ranskan vaalitulos positiivinen myös autovalmistajien kannalta Uutinen
-
Humanistinen katumaasturi – Citroën C5 Aircross Uutinen
-
Sympaattinen sähkömöhkö – Citroën E-Berlingo Multispace Uutinen
-
Uusimmat katumaasturit ja pikkuautot Euro NCAP -törmäystestissä Uutinen
-
Koeajo: mukavan sympaattinen Citroën C3 Koeajo
-
Citroën Connected Cam: näin toimii autoon integroitu kojelautakamera Koeajo
-
Koeajo: pehmeämmät huulet – Citroën Grand C4 Picasso Koeajo
-
Rallisitruunan uudet kujeet – tällainen on Citroën C3 WRC Uutinen
-
Citroën C3 näyttää hyvältä, mukavuutta haettu liikaakin? Koeajo
-
DS:n jälkeen entistä rennompi Citroën – Uusi C3 muotokielen kärkenä Uutinen
-
Citroën C3 – ihanaa pirteyttä arkipäivään Uutinen
-
Raikas Citroën C3 tavoittelee nuorempia ostajia Uutinen
-
Tonniluokan taloudellisin – Citroën Jumpy Koeajo
-
Täysin uusi Citroën C3 – enemmän kuin ripaus kaktusta Uutinen
-
Espanjalainen saari vaihtaa fossiilit virtaan, biitsille vain sähköllä Uutinen
-
Maistiainen: Citroën Jumpy – sivistynyt työkone Uutinen
-
Suomen tyylikkäin autoletka – Citroën DS Suomessa 60 vuotta! Uutinen
-
DS4 Crossback – erikoinen ranskalainen Koeajo
-
DS 3 ensiesittelyssä Helsingin Stockmannilla Uutinen
-
Mukavampaa pikkubusseilua Citroën SpaceTourerilla Uutinen
-
Citroën DS3 virkistäytyy ja urheilullistuu Uutinen
-
Citroënilta sähköistä avohoitoa rantakuumeeseen Uutinen
-
Tulossa: Citroënin ja Peugeotin uudet muodot Uutinen
-
Koeajossa: uusi automerkki DS5 Koeajo
-
Citroën C4 Cactus Koeajo
-
Citroën C4 Cactus Koeajo
-
Citroën C5 Koeajo
-
Citroën C1 Koeajo
-
Citroën DS3 Koeajo
-
Citroën C4 Picasso Koeajo
-
Citroën C3 Koeajo
-
Citroën C4 Grand Picasso Koeajo
Kaikki koeajot
- Adria
- Alfa Romeo
- Aprilia
- Audi
- Bentley
- BMW
- Can-Am
- Caterham
- Chevrolet
- Citroën
- Cupra
- Dacia
- DS
- Ducati
- ERA
- Ferrari
- Fiat
- Ford
- Harley-Davidson
- Honda
- Husqvarna
- Hymer
- Hyundai
- Isuzu
- Iveco
- Jaguar
- Jeep
- Kawasaki
- Kia
- Koenigsegg
- KTM
- Lamborghini
- Land Rover
- Lexus
- Lotus
- MAN
- Maserati
- Mazda
- Mercedes-Benz
- Mini
- Mitsubishi
- Moto Guzzi
- MV Agusta
- Nissan
- Opel
- Peugeot
- Polaris
- Porsche
- Renault
- Rolls-Royce
- Seat
- Škoda
- Smart
- Solifer
- SsangYong
- Subaru
- Sunlight
- Suzuki
- Tesla
- Toyota
- Triumph
- TruckMasters
- Victory
- Volkswagen
- Volvo
- Yamaha
- Zero
Keskustelu