2.3.2016

Koeajo: tyylikäs Kia Optima kangistuu talveen

Kia Optima

Talvi ei ole tyylikkään sedanin paras ystävä. Hyvää: ajoavustimet, muotoilu, sisäilme. Huonoa: voimalinjan yhteispeli, tarjolla vain kaksi moottoria, ohjaustuntuma.

Keskikokoisten sedanien kilpa kiristyy, jos se on Kiasta kiinni. Turvallisuutta kohentavien avustimien katras nostaa ansioita.

Ulkoa vain maltillisesti muuttuneella Kia Optima:lla on eväät menestyä, mutta hammasteltavaakin jää.

Kia Optima

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Annostelupulmia

Ärräpäitä pääsee, sillä etuvetoinen jää liikkeellelähdöissä liukkaissa risteyksissä jalkoihin annosteleepa kaasua kuinka hellävaroin tahansa.

Luistonestojärjestelmän, moottorinohjauksen ja automaattivaihteiston yhteispeli ei ota sujuakseen. Luistoneston puuttumiskynnystä voi kuvata sanalla outo.

Paukkupakkasilla on miellyttävää, että nahkaistuimet lämpiävät, joskin ripeämpääkin on koettu.

Tuulilasin saa kirkkaaksi tehopuhalluksella, mutta välivaihetta ei tahdo löytyä. Kun ilmavirta jakaantuu ylös ja alas, on tuulilasi kohta yläreunasta ja sivuilta taas huurussa, ja on turvauduttava tehopuhallukseen.

Kia Optima

Dieselmoottori saisi olla pontevampi. Väkevämpi olisi kaksilitrainen bensiinimoottori, jonka teho on 163 hevosvoimaa.

Turvavarustelu on kattava. Niitä ovat muun muassa automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä, etutörmäysvaroitin, kuolleenkulman valvonta, peruutettaessa toimiva risteävän liikenteen varoitus ja kääntyvät kaksoisksenonit ajovaloina.

Kamera tunnistaa nopeusrajoituskyltit. Kaistavahti paimentaa pysymään ajolinjalla ja kaistanvaihtoavustin tunnistaa viereisellä kaistalta takaa lähestyvät ajoneuvot.

Vaivattomuutta antaa automaattinen taskupysäköintiavustin, mukautuva vakionopeudensäädin, kaukovaloautomatiikka, ilmastoidut etuistuimet, sähkötoimiset etuistuimet, avaimeton järjestelmä ja hands free takaluukun avaus.

Herkkuja ovat panoraama-kattoikkuna, sisätilojen led-valaistus ja kahdeksantuumainen kosketusnäyttö.

Kia Optima

Rock jytisee

Auton rock jytisee ja blues kähisee vakuuttavasti kiitos Harman/Kardonin, yhdeksän kaiuttimen, subwooferin ja erillisvahvistimen.

Pysäköijä kiittää, että ulkopuolinen todellisuus käy selville ympäri auton näkevän kamerajärjestelmän avulla.Kia Optima

Akseliväliltään sitten edellismallin hieman kasvanut Optima on sopusuhtainen ilmestys. Sivulinja on sutjakka. 4,8-metrinen suo matkustajille fiksut sisätilat. Kuljettajan on helppo sovitella itsensä ratin taakse. Keskikokoinen mies saa ajoasennon mieleisekseen, kiitos sähkösäätöisen istuimen säätövarojen. Ajossa ohjaustuntuma saisi olla luontevampi.

Pääntilaa on takana kohtuuhyvin. Tunnelma ei ole tyköistuva, pikemminkin väljä. Hartioille on hyvin tilaa kahdelle, ja jalkatilat ovat hyvät.

Takakontissa on tilaa 510 litraa. Lastausaukko on ahdas.

Teksti: Marko Jokela Kuvat: Lauri Ahtiainen

Kia Optima 1.7 CRDi DCT A/T

Hinta alkaen

43 076 €

Moottori

Dieselmoottori 1 685 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, etuveto.

Teho

104 kW (141 hv), 4000 r/min

Vääntö

340 Nm (1750–2500 r/min)

Vääntö

340 Nm (1750–2500 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

11,0 s

Huippunopeus

203 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 4,4 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

116 g/km

Mitat

pituus 4855 mm, leveys 1860 mm, korkeus 1465 mm, akseliväli 2805 mm

Euro NCAP

5 tähteä

Takuu

7 vuotta / 150 000 km

Luetuimmat