22.9.2017

Työtä pelkäämätön Land Rover Discovery vastaan 110 tonnin maantiejuna

Land Rover Discovery vastaan 110 tonnin maantiejuna

158 rengasta ja 110 tonnia vastaan tavallinen nelivetomaasturi. Ainakaan Land Roveria ei voi syyttää haasteiden pelkäämisestä.

Autovalmistajien lempiharrastuksiin kuuluu uusien maastoautojen erinomaisuuden osoittaminen erilaisin vetohaastein. Tällä kertaa Land Rover Discovery kokeili voimiaan erityispitkän maantiejunan kanssa, heijastellen mallin ensiesiintymistä 1989 oikean junan kanssa.

Land Rover Discovery vastaan 110 tonnin maantiejuna

Australian Outback-aavikkoalueilla nähtävät komeat maantiejunat voivat olla jopa 53,5 metriä pitkiä ja koostua enintään neljästä perävaunusta. Land Roverin vetokokeessa oli kuitenkin poikkeusluvalla peräti seitsämän perävaunun ja vetoauton yhdistelmä, kokonaismassan ollessa peräti 110 tonnia. Vedettävässä yhdistelmässä oli yhteensä 158 rengasta.

Tällä kertaa vetoroolissa nähtiin tavallinen Land Rover Discovery Td6, jonka 3,0-litraisen turbodieselin strategiset mitat ovat 258 hevosvoimaa ja 600 newtonmetriä vääntöä. Myös vaihteistona oli Discoveryn tavallinen 8-pykäläinen automaatti. Itse vetäminen hoitui tehdasasenteisella vetokoukulla, kuinkas muutenkaan.

Land Rover Discovery vastaan 110 tonnin maantiejuna

Tieliikenteessä Land Rover Discoveryn suurin sallittu vetokapasiteetti on 3 500 kilogrammaa ja tavallisessa käytössä maasturiklassikko voi myös hyödyntää kattavaa peräkärryavustintaan. Maantiejunan kanssa Discovery tarvitsi kuitenkin hiukan apua jarrujen suhteen, joten mukana oli myös yhdistelmän normaali vetoauto. Normaalisti maantiejunan vetämiseen käytetäänkin 15-litraista dieselmoottoria, josta saadaan 529 hevosvoimaa ja 2 983 newtonmetriä vääntöä.

– Kun Land Rover ensin otti yhteyttä, en uskonut, että auto pystyisi siihen, joten olin yllättynyt miten helposti tavallinen Discovery veti 110 tonnin maantiejunaa. Oli myös vaikuttavaa, miten pehmeästi vaihteisto toimi tuollaisenkin kuorman kanssa. Tällaiset maantiejunat ovat tehokkainta maantien rahtiliikennettä planeetalla ja Discoveryn käyttäminen teki tästä kaikkein taloudellisimman, kommentoi G&S Transportin hallintojohtaja John Bilato.

– Vetoakapsiteetti on aina ollut tärkeä osa Discoveryn perimää ja maantiejunan raaka paino on vain osa tarinaa. Vetoauton ja seitsämän perävaunun vetämisessä vastassa on niin monen akselin vierintävastus, joten sen selvittäminen on iso juttu. Odotimme, että auto selviää testistä, mutta se selvisi haasteesta puhtain paperein, huippunopeuden ollessa 44 km/h 16 kilometrin vetomatkalla, ihasteli puolestaan Land Roverin vetämisspesialisti Quentin Spottiswoode.

Land Rover Discovery vastaan 110 tonnin maantiejuna

Lähde ja kuvat: Land Rover

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat