13.10.2017 Ajoneuvot Tuulilasi vertaili katumaasturien renkaita – kitkarengastesti nosti tutut merkit kärkeen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Nastarenkaiden jälkeen lehtitestissä on kitkarenkaiden vuoro. Kahdeksan renkaan joukkoon ei mahtunut yhtään luokattoman huonoa vaihtoehtoa. Kitkarengastesti jatkaa Tuulilasi-lehden rengastestien sarjaa. Lehti julkaisi edellisessä numerossa 12/2017 mielenkiintoisen SUV-luokan nastarenkaiden vertailun katumaasturikansan iloksi. Sitä täydentämään Tuulilasi julkaisi äskettäin myös kitkarenkaiden vertailun. Rengaskoko on molemmissa vertailuissa sama 215/65 R16. Testattavana oli kahdeksan kitkarengasta. Testirenkaat 215/65 R16 (aakkosjärjestyksessä) Bridgestone Blizzak DM-V2 400 e Continental ContiVikingContact 6 550 e Kumho I’Zen KW-31 400 e Michelin X-ICE Xi3 500 e Nankang Ice Activa ICE-1 300 e Nexen Winguard Ice 350 e Nokian Hakkapeliitta R2 550 e Vredestein Nord-Track 2 400 e Kaikki kahdeksan rengasvaihtoehtoa testattiin kattavasti jäällä, lumella, märällä ja kuivalla asfaltilla. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 14 tekijää muodostavat kokonaisuuden Kaikkiaan arvostelu koostuu 14 eri kohdasta. Eri arvostelukohteita painotettiin niiden tärkeyden mukaan. Jäällä mitatuilla kokeilla on suurin painoarvo. Jäisellä pinnalla mitattiin neljä eri ominaisuutta: Kiihtyvyys jäällä (painoarvo 10 %), jarrutus jäällä (10 %), ajettavuus jäällä (15 %) ja sivuttaispito jäällä (5 %). Lumisella pinnalla mitattiin myös neljä eri ominaisuutta: Kiihtyvyys lumella (7,5%), jarrutus lumella (7,5%), ajettavuus lumella (10%) ja mäkikoe lumella (5%). Sulan kelin ominaisuuksia vertailtiin sekä märällä että kuivalla asfaltilla: Märällä asfaltilla mitattiin jarrutusmatka (5%) ja ajettavuus (5%). Myös kuivalla asfaltilla mitattiin jarrutusmatka (5%) ja arvosteltiin ajettavuus (5%). Lisäksi mitattiin vierinvastus, mikä vaikuttaa polttoainetalouteen. Kulutus (5%). Lisäksi renkaiden mukavuus ja melutaso arvioitiin (5%). Parhaat menestyvät myös sulalla Parhaiden ja heikompien erot korostuvat jäällä ja lumella, mutta melkoisia eroja löytyy myös sulan kelin ominaisuuksissa märällä ja kuivalla asfaltilla. Talviolosuhteissa hyvin menestyvät renkaat pärjäsivät kokonaisuutena parhaiten myös sulalla kelillä. Paremmuusjärjestys ratkesi painotetun kokonaisarvosanan perusteella, joka koostui yhden desimaalin tarkkuudella annetuista osakokeiden kouluarvosanoista välillä 4–10. Continental ja Nokian ottivat voiton tasapistein arvosanalla 8,7. Bridgestone otti pronssia arvosanalla 8,6 Michelinin ollessa neljäs tiukassa tuntumassa arvosanalla 8,5. Kumho ja Nexen nappasivat viidennen sijan tasapistein 8,0. Nankang oli seitsemäs (7,9) ja Vredestein jäi jumboksi (7,8). Kuten arvosanoista näkyy, tässä vertailussa ei ollut yhtään luokattoman huonoa rengasta. Sija Rengas Arvosana 1. Continental ContiVikingContact 6 8,7 2. Nokian Hakkapeliitta R2 8,7 3. Bridgestone Blizzak DM-V2 8,6 4. Michelin X-ICE Xi3 8,5 5. Kumho I’Zen KW-31 8,0 6. Nexen Winguard Ice 8,0 7. Nankang Ice Activa ICE-1 7,9 8. Vredestein Nord-Track 2 7,8 Tuulilasi-lehden rengastestaajan Pasi Piirosen kommentti antaa ajattelemisen aihetta: "Jää on nastattomalle talvirenkaalle ongelmallinen ajoalusta. Kitkarenkaiden terävin kärki kykenee jo haastamaan nastarenkaat olosuhteissa, joissa ilmankosteus, lämpötila ja jään rakenne kohtaavat optimaalisesti. Kiilloittunut, peilikirkas ja märkä jää ovat nastattomille talvirenkaille edelleen myrkkyä. Kitkarenkaiden ominaisuudet vaihtelevat erilaisilla jääpinnoilla huomattavasti enemmän kuin nastarenkaiden. Tämä asettaa nastattomia talvirenkaita harkitsevalle kuluttajalle tiettyjä vaatimuksia. Rauhallinen, ennakoiva ja renkaidensa ominaisuuksien rajallisuuden tiedostava kuljettaja tulee toimeen ilman nastoja vaativillakin keleillä. Testin tulos on selvä: kaikkein edullisimpien renkaiden sijasta kannattaa panostaa tutumpiin laatumerkkeihin. Ainakin jos turvallisuus kiinnostaa.” SUV –kitkarenkaiden testi on luettavissa kokonaisuudessaan Tuulilasin numerossa 13/2017. Timo Turkula Lue lisää Kaikki artikkelit 19.4.2024 Sähköpyörät Sähköpyörän käyttötesti: Canyon Grizl:On -sähköpyörä sopii erinomaisesti kovempaan menoon! 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Testit Rengastesti: pitoa pakuun – testasimme pakettiautojen kesärenkaat 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 16.4.2024 Uutinen Dacia Duster alkaen 24399 euroa – eikä muitakaan hintoja tarvitse muistaa kuin kaksi 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?