1.9.2015

Tulossa: Kompakti ranskalainen GTi

Peugeot lupaa: 308 GTi tuo pidäkkeetöntä voimaa kompaktiluokkaan.

Frankfurtin autonäyttelyssä esiteltävä 308 GTi by Peugeot Sport tulee tarjolle 270-hevosvoimaisena versiona. Lehdistökoeajot starttaavat syksyn aikana ja ensimmäiset autot saapuvat Suomeen ennen vuodenvaihdetta.

Valmistajan mukaan passelista teho–paino-suhteesta (4,46 kiloa hevosvoimaa kohti) huolimatta 308 GTi täyttää Euro 6 -päästönormit, ja keskikulutus jää maltillisessa ajossa 6 litraan/100 km. Tämä vastaa 139 gramman hiilidioksidipäästöjä kilometrillä. Start&Stop-mikrohybriditeknologia on vakiovaruste.

– Kehittäessämme 308 GTi by Peugeot Sportia otimme huomioon kaikki auton ominaisuudet: painon, alustan ja jarrujen tehon, moottorin suorituskyvyn sekä istuinmukavuuden”, Peugeot Sportin toimitusjohtaja Bruno Famin kertoo.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tarkka ajossa

308 GTi by Peugeot Sportia kehitettäessä autolle asetettiin selkeät tavoitteet. 308 GTi käyttäytyy täsmällisesti ja johdonmukaisesti kaikissa ajotilanteissa. Etujousitus on toteutettu McPherson-joustintuin. Takana käytetään yhdystukiakselistoa, jonka sisään on asennettu kallistuksenvakain.

Kaarreajoa helpottaa voimakkaasti negatiivinen pyörän sivukallistuma. Jousitus ja iskunvaimennus ovat jäykemmät ja vahvemmat kuin 308:n perusmallissa.

Ohjaustuntuma on erittäin tarkka, jotta kuljettaja voi joka hetkiä aistia auton jokaisen pyörän liikkeet mahdollisimman täsmällisesti. Ajamisen iloa lisää 308 GTi:n pienikokoinen ohjauspyörä. ESP-ajovakauden hallintajärjestelmä on viritetty urheilullisesti sallimaan normaalia suurempi luisto. ESP:n voi myös kytkeä kokonaan pois toiminnasta.

Tavoitteena muotovalio

308 GTi by Peugeot Sport tuo valmistajan mukaan omaan kokoluokkaansa yhdistelmän ranskalaista tyylikkyyttä ja hienostunutta yksinkertaisuutta. Keulan ilmettä korostavat led-ajovalot ja -suuntavilkut sekä kiiltävän musta jäähdyttimen säleikkö. Puskurin alle on sijoitettu kaksi etuspoileria, jotka parantavat myös auton aerodynaamista suorituskykyä.

Auton ilmanvastusta kuvaava SCx-arvo on 0.69. Kiiltävänmustasta takapuskurista pistävät esiin kaksoispakoputken päät. Näyttävät GTi-signeeraukset etulokasuojissa ja takana viimeistelevät auton ilmeen.

Peugeotin pelkistetty ja ergonominen i-Cockpit on osa GTi-kokonaisuutta. Punaiset tikkaukset kojelaudassa, verhoilussa, ovissa ja matoissa sekä alumiiniset polkimet ja vaihteenvalitsimen pää korostavat auton poikkeuksellisia ominaisuuksia.

Varusteena on myös Driver Sport Pack -varustepaketti, joka nostaa kuljettajan pulssia entisestään. Keskikonsolin Sport-nappi muuttaa mittariston päävärin valkoisesta punaiseksi ja tarjoaa kuljettajan käyttöön moottorin tuottamat teho- ja vääntölukemat sekä auton kiihtyvyysarvot. Sport-toiminto muuttaa myös moottorin käyntiääntä ja kaasupolkimen asetuksia. Kirsikkana kakussa on valmistajan mukaan Sport-toiminto, joka antaa käyttöön myös räyhäkämmät pakoäänet.

Nähtäväksi jää

Toistaiseksi tarjolla ei ole vielä näppituntumaa tai ajokokemusta uutuudesta, mutta kovin pitkään niitä ei tarvitse odottaa. Uusi Peugeot 308 GTi esitellään ensi kerran syyskuun alussa Frankfurtin Autonäyttelyssä ja sarjatuotanto alkaa pian sen jälkeen. Suomeen ensimmäiset autot ehtivät juuri ennen vuodenvaihdetta.

Lähde ja kuvat Peugeot

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat