16.9.2015

Tulossa: BMW:n upea 7-sarja, ladattavat hybridit ja M6 GT3

BMW:n ladattavien hybridien mallisto laajenee 225xe:llä ja 330e:llä.

BMW:n malliston päätähti on ehdottomasti uusi 7-sarja. Edustusauton muodot vaikuttavat aiempaa onnistuneemmilta: uudet linjat korostavat auton pituutta ja leveyttä, mikä tuo tervettä ryhtiä ulkonäköön.

Suomen verotuksen kannalta erittäin merkittävä lisä BMW-mallistoon olivat uudet ladattavat 225xe ja 330e -hybridit, jotka laajentavat aiemmin esitellyn X5 xDrive40e:n aloittamaa mallistoa.

Nelivetoisen 225xe:n voimanlähde perustuu i8-superautossa esiteltyyn ideaan, jossa etu- ja taka-akseleiden välillä ei ole mekaanista yhteyttä. 225xe:ssä polttomoottori on auton keulalla etupyöriä vauhdittamassa. Takapyöriä pyörittää i3-sähköauton muokattu sähkömoottori.

225xe kykenee kulkemaan 124 kilometriä tunnissa sähkön voimin. Toimintamatkaksi BMW ilmoittaa 40 kilometriä.

BMW 330e on tila-autoa perinteisempi lähestymistapa ladattavaan BMW-hybridiin. Nimensä mukaisesti 330e ei ole mikään tuhnu: satasen nopeus saavutetaan reilussa kuudessa sekunnissa, sillä sähkö- ja polttomoottorin yhteisteho on 248 hevosvoimaa.

330e:n sähköistä toimintamatkaa tai kulutuslukeamia ei ole vielä vahvistettu. Tavaratilan kooksi on ilmoitettu 360litraa, joten akkuteknologia vie osansa monikäyttöisyydestä.

Vastapainoa hybridimalleille tuo uusi M6 GT3 -kilpa-auto. Auto korvaa aiemman Z4 GT3:n BMW:n kilpurivalikoimassa. Auton 4,4-litraisen tuplaturbo-V8 -moottorin 585 hevosvoiman huipputeho on vain hieman katulaillista M6-mallia suurempi. Painossa ero on valtava: M6 GT3:n luvataan painavan vain 1 300 kilogrammaa.

BMW juhlisti kilpa-auton julkaisua esittelemällä katulaillisen M6 Competition Packagen, jonka 600 hevosvoimaan nouseva huipputeho peittoaa jopa tuoreen kilpa-auton voimavarat.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat