14.3.2016

Tuleva Impreza viitoittaa koko Subarun tulevaisuutta

Subaru Global Platform
Subaru Global Platform

Imprezassa ensimmäistä kertaa nähtävä Subaru Global Platform -pohjarakenne kertoo merkin aikeista tulevana vuosikymmenenä.

Subaru on esitellyt ensimmäisiä yksityiskohtia uudesta alustarakenteestaan, johon yhtiön tulevat mallit tulevat perustumaan ainakin vuoteen 2025 saakka. Ensimmäisenä uusi rakenne nähdään uudessa Imprezassa, joka esitellään New Yorkin autonäyttelyssä muutaman viikon kuluttua.

Subaru Impreza

Mielikuvituksekkaasti nimetty Subaru Global Platform on yksi Subarun kuudesta kulmakivestä merkin tunnettuvuuden parantamisessa. Teknisesti uusi alusta muodostaa yhden Subarun merkittävimmistä aseista, yhdessä bokserimoottoreiden, symmetrisen nelivedon ja EyeSight-sensorijärjestelmän kanssa.

– Subaru Global Platform kohottaa Subarun teknisesti uusiin korkeuksiin ja on seuraava askel Subarun asiakkaille tarjoamassa "Nautinnossa ja Mielenrauhassa", kommentoi Fuji Heavy Industriesin pääjohtaja Yasuyuki Yoshinaga.

Uusi perusrakenne nostaa alustan ja korin jäykkyyttä noin 70–100 prosenttia, joten yhdessä keskimäärin viisi millimetriä matalamman painopisteen kanssa sen pitäisi tarjota paremmat edellytykset jousituksen toiminnalle ja vakaalle ajettavuudelle. Esimerkiksi suoraan koriin kiinnitettävän takavakaajan pitäisi vähentää kallistelua noin puolella nykymalleihin nähden. Saavutettavan tarkan ohjattavuuden lisäksi vakaa kulku on Subarun mukaan tärkeässä asemassa tulevaisuuden robottiautoja ajatellen.

Subaru Global Platform

Paremman pohjarakenteen ja vahvempien saumojen pitäisi nostaa uuden rakenteen vääntöjäykkyyttä 70 prosenttia nykyisiin malleihin verrattuna. Samalla värinät ja resonoinnit jakautuvat paremmin pitkin auton rakennetta, vähentäen ohjauspyörästä ja auton lattiasta välittyviä värinöitä ja meteliä. Jäykemmän rakenteen pitäisi myös sitoa itseensä törmäysenergiaa 40 prosenttia Subarun aiempia malleja paremmin.

Mielenkiintoisesti Subaru mainitsee, että uuden pohjarakenteen mahdollistavan perinteisten polttomoottoriautojen lisäksi myös hybridit, pistokehybridit ja sähköautot sekä "muut vaihtoehtoiset energiamuodot".

Yhtiö kertoi hiljattain toimittaneensa vuodesta 1972 alkaen yhteensä 15 miljoonaa nelivetoista ajoneuvoa, joten oletettavasti Subarun uudetkin voimanlähteet jakavat voimansa kaikille neljälle renkaalle.

Lähde ja kuvat: Subaru

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat