Ajoneuvot | Esittely | Tekniikka | Uutinen | 25.12.2018

Tuhannen tarinan uutuus: Porsche 911 päivittää lähes kaiken

Harvan automallin uudistaminen on samanlaista tasapainoilua perinteiden ja uudistusten välillä kuin Porsche 911:n kanssa. Tehdas on kuitenkin pakannut 992-mallipolven täyteen uusinta uutta.

Jaa artikkeli

Porsche 911 on muodostunut suorastaan instituutioksi urheiluautojen maailmassa. 1963 esitelty automalli on ollut yhtäjaksoisesti tuotannossa koko historiansa ajan ja innokkaan fanikunnan ansiosta valmistaja on joutunut olemaan poikkeuksellisen tarkkana uudistusten suhteen. Vaikka ero 1960-luvun autojen ja nykymallien välillä on tekniikan yleisen kehittymisen myötä melkoinen, on tehdas pitänyt huolta silhuetin lisäksi perusarvoista: moottorina on edelleen taakse sijoitettu kuusisylinterinen bokserimoottori.

Vuonna 2012 esitelty väistyvä 911-mallipolvi tunnetaan sisäisellä mallikoodilla 991. Vuosien aikana Porsche ennätti käydä läpi kaikki eri malliversiot aina perusmallin Carrerasta rajuun GT2 RS:ään ja muutamaan erikoismalliin.

Porsche 911 992

Nyt tehdas kuitenkin esitteli täysin uuden Porsche 911:n Los Angelesin autonäyttelyn yhteydessä. Kahdeksannen mallipolven sisäinen koodinimi on 992 ja uudistusten lista on ensivilkaisulla maltillinen: lisää mukavuutta, enemmän älyä, sadetilaan soveltuva Wet-ajotila ja muhkeammat mitat. Ensimmäisinä esiteltiin takavetoinen Carrera S ja nelivetoinen Carrera 4 S, muiden malliversioiden seuratessa myöhemmin.

Jotain muutakin on kuitenkin tapahtunut. Uudistusten määrästä kertonee sekin, että Porsche järjesti uuden 911:n uudistuksista peräti kaksipäiväisen workshopin Hockenheimringillä ja valmistajan kotona Stuttgartin Zuffenhausenissa. Voidaankin sanoa, että 992 on suorastaan tuhannen tarinan uutuus.

#1: Wet-ajotila

Ensimmäisenä uudistusten listalta nousee esiin Wet-ajotila ja siihen liittyvät anturit, sillä kyse on koko autoalalla ainutlaatuisesta varusteesta. Uuden Porsche 911:n etulokasuojiin sijoitetut akustiset anturit kuuntelevat kelin ropinaa lokasuojissa ja pyrkivät arvioimaan milloin sää on muuttunut huolestuttavan kosteaksi.

Insinöörien mukaan ongelmana oli kouluttaa sensorit erottamaan esimerkiksi hiekan rapina vesimassojen kohinasta. Itse anturit ovat noin kahden euron kolikon kokoiset lätkät lokasuojissa. Samalla järjestelmä osaa reagoida juuri märkään tienpintaan eikä se ole riippuvainen tuulilasiin tippuvista sadepisaroista. Toiminto on vakiovaruste kaikissa 992-mallipolven autoissa.

Porsche 911 992

Sadesensori lokasuojan sisäpuolelta.

Sateen havaitessaan sensorit ehdottavat kuljettajalle, että olisiko tämä oikea hetki kytkeä märkään säähän tarkoitettu Wet-ajotila käyttöön ja rauhoittamaan ajotapaa. Samalla auto valmistelee PSM-ajonvakautuksen ja PTM-luistonestojärjestelmän liukkaisiin oloihin.

Erillisellä ajotilalla Porsche pyrkii vastaamaan omiin tavoitteisiinsa ajoneuvoturvallisuuden suhteen: onnettomuustilastojen kehitys on miellyttänyt muilta osin, mutta huonon sään ajettavuuteen halutaan panostaa. Kyseessä on idea, jota Porsche Advanced Development -osasto kaavaili jo 1990-luvun puolivälissä Prometheus-tieturvallisuustutkimushankkeessa. Samalla erillinen Wet-ajotila antaa mahdollisuuden kohdistaa muut ajotilat tarkemmin hyvän kelin mahdollisuuksiin.

Porsche 911 992

Sensori itsessään ei paljon auton massassa tunnu, mutta aivan edullisesta järjestelmästä ei Porschen mukaan ole kyse.

Wet-ajotilassa Porsche 911 kytkee ajonvakautuksen ja luistoneston korotettuun valmiustilaan, herkentää ABS-jarrujen puuttumiskynnystä ja kaasupolkimen kaasuvaste muuttuu tasaisemmaksi. Samalla takaspoileri kohoaa jo 90 km/h nopeudessa parhaan downforcen asentoon ja keulan tuuletusritilät avataan täysin. Lisäksi PTV Plus -tasauspyörästö höllentää lukitusta ja nelivetomallit ohjaavat enemmän voimaa etuakselille.

Märällä testiradalla kyyditettynä 911 käyttäytyi suorastaan rauhallisesti Wet-ajotilassa.

#7: Uusi tietoviihdejärjestelmä

Porsche 911 tunnetaan tietysti urheiluautona, mutta se ei ole syy tinkiä arkikäytettävyydestä. Porsche Communication Management -tietoviihdejärjestelmä on päivitetty Panamerasta ja Cayennestä tuttuun iskuun. Suurempi 10,9-tuumainen näyttö antaa mahdollisuuden selkeämmille valikkorakenteille ja lisätoiminnoille.

Porsche 911 992

Navigoitaessa tarjolla on autossa lasketun reittioption lisäksi netissä laskettu reittiversio, joka pyrkii huomioimaan uusimman liikennetiedon. Tarjolla on myös Yelp-arviot lähistön ravintoloista ja pysäköintipaikoista kerrotaan aukioloajat ja hinnat. Myös 911 seuraa kuljettajansa rutiineja ja tietää, mikäli perjantaina töistä palatessa koukataan vakiokaupan kautta.

Radiota tuetaan nettiradiotoiminnolla ja FM-kuuluvuusalueelta poistuttaessa auto osaa vaihtaa saman radiokanavan nettiversioon. Tukea löytyy myös Apple CarPlaylle ja Apple Watchille sekä uudelle Porsche Connect -älypuhelinsovellukselle.

#8: Uusi mittaristo

Ensivilkaisulla 911:n tuttu mittaristo näyttää olevan ennallaan, mutta tekninen kehitys näkyy täälläkin. Tuttuun tapaan keskimmäisenä sijaitseva kierroslukumittari on säilynyt oikeana viisarimittarina, mutta molemmin puolin mittarit on korvattu 7-tuumaisilla näytöillä.

Porsche 911 992

Näytöt antavat kuljettajalle enemmän mahdollisuuksia näkymän muokkaamiseen, joten toinen puoli mittaristosta voidaan pyhittää vaikkapa isommalle karttanäkymälle. Mittaristo antaa myös mahdollisuuksia, jos lisävarusteena on valittu uusi…

#9: Yönäköjärjestelmä

Pimeässä näkevä infrapunakamera tuntui tekevän viimein lievän läpimurron vuonna 2018. Uuden mittariston ansiosta kamerakuvaa voi katsella suoraan yhtenä mittarina, mutta 911 tarkkailee lähistöä jalankulkijoiden ja eläimien varalta myös muulloin.

#10: PDLS Plus -valot

Porsche 911 992

Porsche on päivittänyt 911:n ajovalot jälleen uuteen uskoon tuttujen jääkuutiovalojen osalta, mutta mikäli lisävarustelistalta poimitaan PDLS Plus -ledimatriisivalot, käytössä on muutama mielenkiintoinen toiminto. Yönäköjärjestelmän yhteydessä valot kohdistavat lisävaloa havaittuihin jalankulkijoihin.

Porsche osaa hyödyntää myös 911:n eteenpäin katselevaa kameraa valojen kalibroinnissa. Mikäli auto on yli viiden metrin päässä sopivasta seinästä, voidaan matriisivalot kalibroida automaattisesti. Tietoja hyödynnetään suoraan valoalgoritmissä ja samalla voidaan etsiä valojärjestelmän mahdolliset viat.

#21: Sisusta

Mukiteline! Sen lisäksi 911-fanien huomio kiinnittyy vaakasuuntaisempaan muotoiluun, joka on viittaus 1960-luvun malleihin. Vuoden 2018 trendeihin kuuluvasti keskimmäiset tuuletusritilät ovat vaihtaneet paikkaa tietoviihdejärjestelmän kanssa.

Porsche 911 992

Keskitunnelin porschemaista nappiarmeijaa on hiukan suitsittu. PDK-kaksoiskytkinvaihteiston yhteydessä on käytössä uusi Braunin partakonetta muistuttava vaihteenvalitsin, jonka liikkeet ovat lyhyet ja jämäkät.

Porsche 911 992

#76: Alihankkijat

11 sisustaväriä, 300 näkyvää osaa, 51 eri materiaalia ja 76 yhteensovitettavaa alihankkijaa. Eri varuste- ja värivaihtoehdot tarkoittavat stressaavia päiviä laaduntarkkailussa jo suunnitteluvaiheesta alkaen. Toisaalta lukuisat varusteoptiot tarkoittavat, että tehtaalta poistuu vain kaksi identtistä 911:tä vuotta kohti.

#110: Korirakenne

992 on kasvanut edeltäneeseen mallipolveen verrattuna 20 mm pituutta ja 4 mm korkeutta. Kuljettajan istuin on saatu samalla viilattua 5 mm alemmas ohjaamossa, joten tilaa pitäisi löytyä aiempaa enemmän. Malli on samalla 44 mm leveämpi takaa eikä takavedosta nähdä enää erikseen kapeakorista mallia. Keulassa leveyttä on tullut lisää 45 mm.

Tekninen kehitys näkyy siinä, että itse korin painosta on saatu viilattua pois 5 prosenttia. Syynä on aiempaa laajempi alumiinin käyttö teräksen sijaan. Teräksen osuus on pudonnut 63 prosentista 30 prosenttiin. Toisaalta erikoislujia teräslaatuja on käytetty laajemmin esimerkiksi B-pilarissa. Uusi alumiininen kylkipala säästää yksistään 12 kilogrammaa. Samalla tehdas on joutunut tuomaan kitkahitsauksen kaltaisia uusia liitostapoja korinrakennukseen, joten vanhoja pitsehitsejä nähdään 992:ssä vain 813 kappaletta.

Porsche 911 992

#111: MMB

Uusi Porsche 911 perustuu MMB-pohjarakenteeseen. Takamoottoriauton faneja saattaa kauhistuttaa ajatus, että MMB on itseasiassa keskimoottoriautoille tarkoitettu modulaarinen pohjarakenne. Käytännössä MMB antaa Porschelle mahdollisuuden hyödyntää synergiaa 911:n ja uuden sukupolven 718 Boxsterin ja Caymanin valmistuksessa. Perusrakenne koostuu kolmesta moduulista: keularakenteesta, pohjalevystä ja takarakenteesta.

Porsche 911 992

Samalla MMB on suunniteltu siten, että esimerkiksi kangaskattoisen Cabrioletin kaltaiset malliversiot syntyvät entistä vähemmällä lisävaivalla. Myös eri katto- ja kattoluukkuvaihtoehdot syntyvät vaivatta. Mallistokartalla näkyikin jo nyt vihjaus siitä, että avoautomallistossa saatetaan nähdä 911 GT3:n kaltainen rajumpi GT-malli, eikä muitakaan mallistolaajennuksia ole suljettu pois.

#250: Moottori

Carrera S -mallien moottoriteho on noussut 30 hevosvoimalla 450 hevosvoimaan ja vääntö on kohonnut 30 newtonmetrillä 530 Nm:ään. 3,0-litrainen kuusisylinterinen bensiiniturbomoottori tunnetaan koodinimellä 9A2 evo.

Porsche 911 992

Maltillisten teholisäysten takaa löytyy koko joukko uudistuksia. Polttoaineen suihkutusjärjestelmässä on siirrytty 200 barin pietsosuuttimiin, jotka mahdollistavat entistä tarkemmat osasuihkutukset. Alipainejärjestelmiä on karsittu ja moottorin sisäisiä kitkoja on vähennetty. Sylinterikansia on uudistettu, joten osakuormalla saman sylinterin imuventtiilit avautuvat epäsymmetrisesti (4,5 mm ja 2,0 mm) aiemman 3,6 mm tasanousun sijaan.

#251: Turboahtimet

Eikä tässä vielä kaikki. 991-polvessa Carrera-malleissa esitellyt kaksi turboahdinta eivät miellyttäneet Porschea, sillä identtiset ahtimet oli putkitettu eri tavoin. Nyt uudet suuremmat ahtimet pyörivät vastakkaisiin suuntiin ja niiden putkistot on rakennettu peilikuviksi. Hukkaportit ovat sähköisesti ohjatut. Porschen moottorinsinöörit stressasivat myös bensiinimoottorin hiukkassuodattimen lisäämisestä, mutta totesivat kaiken sujuneen täysin suunnitelmien mukaan. Suurin ahtopaine järjestelmässä on 1,2 baria.

#252: Välijäähdyttimet

Moottoritilassa on pelattu Tetristä muutenkin, sillä välijäähdyttimet ja ilmansuodattimet ovat vaihtaneet paikkaa keskenään. Näin välijäähdyttimiä on saatu kasvatettua ja ne hengittävät aiempaa paremmin.

Lopputuloksena moottorista saadaan entistä enemmän irti ja ahtimet reagoivat nopeammin. Samalla on pyritty parantamaan polttoaineen kulutusta osakuormalla sekä nopeuttamaan katalysaattoreiden saattamista toimintalämpöisiksi.

#253: Moottorin tuenta

Uusiksi ovat menneet myös moottorin tuet. Tukipisteet on tuotu peräti 17 senttimetriä lähemmäs keulaa ja 11 cm ulommas, joten rakenteen pitäisi olla entistä jäykempi ja moottorin värinöiden pitäisi vaimentua aiempaakin paremmin. Tuet ovat samalla vaihtuneet jäykemmiksi.

Porsche 911 992

#270: Kahdeksanvaihteinen PDK

Porschen kaksoiskytkinvaihteisto PDK on päivittynyt toisen sukupolven yksikköön, joka on varustettu seitsemän vaihteen sijaan kahdeksalla pykälällä. Vaihteisto on sukua Panamerassa nähdylle yksikölle. Lisävaihde on antanut Porschelle mahdollisuuden välittää ensimmäiset vaihteet lyhyemmiksi parempaa kiihtyvyyttä ajatellen. Huippunopeus saavutetaan edelleen kutosvaihteella, joten seitsemän ja kahdeksan ovat edelleen ylivaihteita polttoainetaloutta ajatellen.

Uusi PDK on optimoitu voimahäviöiden varalta ja vaihtonopeuksiin on kiinnitetty niin ikään huomiota. Vaihteisto osaa nyt mennä P-asentoon moottorin sammutuksen yhteydessä. Vaihteisto huomioi samalla liikennetilanteen ja maaston turhien vaihtojen minimoimiseksi esimerkiksi juuri ennen ylämäkeä tai mutkaa.

Porsche 911 992

#271: Se hybridioptio

Porsche on kertonut avoimesti, että uuteen PDK-vaihteistoon on jätetty helppo optio hybridiominaisuuksien lisäämiseksi, vaikka saksalaisvalmistajalla ei vielä ollutkaan kerrottavaa asian suhteen. Klassisen urheiluauton hybridisaatio lienee kuitenkin edessä vielä 992-mallipolven aikana.

#300: Päivitetty neliveto

Carrera 4 S:n neliveto oli tehtaalle tilaisuus puhua myös uudistetusta etuakselista. Perinteisten tehokkuuspäivitysten lisäksi merkittävin muutos on peräti kolminkertaiseksi nostettu jäähdytyskapasiteetti, joten neliveto on käytössä useammin. Tällä on haettu järjestelmän käytettävyyttä erityisesti Wet-ajotilassa.

Porsche 911 992

Toisaalta Porsche muistuttaa, että neliveto on nyt pidempään käytössä myös driftatessa. Ratakyydityksessä tulee selväksi, että ainakin Carrera 4 S on silti mielummin siistillä linjalla kuin räkäisesti sivuttain.

#360: Ympäristönäkymä

Jopa Porsche 911 on mahdollista varustaa 360°-ympäristökamerajärjestelmällä. Lisäksi auto tarkkailee takaviistoa esimerkiksi pyöräilijöiden varalta jo kaupunkinopeuksissa, joten kaupunkielämän pitäisi sujua aiempaa paremmin.

Porsche 911 992

#404: Jarrut

Porsche on tehnyt uuden 911:n varsinaiseen jarrujärjestelmään vain pientä hienosäätöä, joten uudet jarrulevyt ovat lähes identtisissä mitoissa edeltäneen polven kanssa. Jarrutusmatkoista on saatu jälleen nipistettyä metrejä ja senttejä, kiitos aktiivisemman ilmajarrun ja uusien renkaiden.

#405: Jarrupoljin

Sen sijaan Porsche on hyödyntänyt 918 Spyderin oppeja ja valmistanut 992:een uuden jarrupolkimen, joka on peräti 41 prosenttia kevyempi kuin edellinen jarrupoljin. Samalla poljinmatkan ja jarrutustehon suhdetta on muokattu uudelleen.

#406: Jarrutehostin

Porsche päivitti 992:n kohdalla jarrutehostimen sähköiseen malliin. Yhdessä uuden PDK-vaihteiston kanssa kyse on ennen kaikkea varautumisesta hybridivoimalinjaan, mutta myös muita etuja on havaittavissa. Jarrutehostimen ohjelmoitavuus soveltuu paremmin ajotilakohtaiseen kalibrointiin sekä tulevien ajoavustimien tarpeisiin. Mielenkiintoisesti Porsche kertoo säästävänsä uudella jarrutehostimella myös 1 gramman WLTP-syklin mukaisessa hiilidioksidiarvossa.

#500: Alusta

Merkittävimpiin muutoksiin kuuluu muutos eri kokoisiin vanteisiin etu- ja taka-akselin välillä. Oletusrengaskoko on edessä 245/30 ZR 20 ja takana 305/30 ZR 21. Porschen mukaan muutos sopii takapainoiselle Carreralle hyvin. Samalla valmistaja on tehnyt töitä rengasvalmistajien kanssa erityisesti märän kelin ajettavuuden suhteen. Myös ohjaus on aiempaa lineaarisempi keskialueen tuntumassa, tarkan määrän riippuessa siitä, onko auto varustettu nelipyöräohjauksella vai ei.

Porsche 911 992

#501: Jousitus

Jäykempi kori ja uudistettu iskunvaimennus mahdollistavat jäykempien jousien käytön. Alustaversiosta ja akselista riippuen jäykkyyttä on kasvatettu 14–23%, joten eron 991.2-mallipolveen pitäisi olla tuntuva.

#502: Iskunvaimennus

Säädettävät PASM-iskunvaimentimet ovat siirtyneet Bilstein DTX -teknologiaan, mutta niiden ohjausyksikkö on kehitetty Porschen seinien sisällä. Käytännössä vaimentimet säätyvät tarvittaessa satoja kertoja sekunnissa. Porsche kehuu järjestelmän mahdollistavan suuremman eron urheilullisten ja mukavuuspainotteisten asetusten välillä. Yhdessä jäykemmän korin ja jäykemmäksi tarjolla on siis enemmän jämäkkää urheilullisuutta ja parempaa mukavuutta matka-ajossa.

#600: Kaapelit

Porsche 911 992

80 ohjainlaitetta, 2 000 metriä kaapelia ja 400 liitintä. Sisäisessä elektroniikassa on siirrytty jo useisiin verkkojärjestelmiin, joista 100 Mbit/s Ethernet lienee tutuimmasta päästä kulutuselektroniikkansa tunteville. Sähköjärjestelmien monimutkaistuminen on tehnyt laaduntarkkailusta ja diagnosoimisesta haastavampaa, joten tehdas joutuu luontaisesti panostamaan toleransseihin myös sähköissä.

#725: Nürburgring

Porsche 911 992

Uusi Carrera S kiertää Nordschleifen ajassa 7 minuuttia 25 sekuntia, merkiten 5 sekunnin parannusta poistuvaan malliin verrattuna. Muut suoritusarvot ovat 308 km/h huippunopeus (+2 km/h) ja 0–100 km/h 3,5 sekunnissa (Carrera S Sport Chrono), 0,4 sekuntia nopeammin. Carrera 4 S suoriutuu kiihdytyksestä 3,4 sekunnissa Sport Chrono -paketilla.

#800: Jarruvalo

Uusi takavalomuotoilu tuo yhtenäisen valon koko 911-mallistoon. Valon yhtenäisyys korostuu, sillä varsinaiset takavalot ovat aiempaa matalammat.

Porsche 911 992

Varsinainen yllätysyksityiskohta on retroilevasti ilmasäleikköön piilotettu kolmas jarruvalo, josta uuden mallipolven tunnistaa kauas.

#888: Aktiivinen aerodynamiikka

WLTP-kulutussykli pakottaa 911-perusmallitkin panostamaan aerodynaamisuuteen. Keulalla on aiempaa suuremmat jäähdytyssäleiköt, jotka säätyvät moottorin kuorman ja lämpötilan mukaan. Urheilullisemmissa ajotiloissa ajetaan aina luukut auki, mutta normaalisti 911 yrittää pitää säleiköt kiinni 70–150 km/h nopeusvälillä taloudellisuuden nimissä.

Porsche 911 992

Takaspoilerin aerodynaaminen pinta-ala on kasvanut 45 prosenttia. Taka-akselin pidon lisäksi spoilerin tehtävänä on ohjata ilmaa välijäähdyttimille. Mikäli autossa on kattoluukku, kompensoi takaspoileri ilman pyörteilyä yli 90 km/h nopeuksissa. Uutta on myös suorituskykytilaa maltillisempi Eco-asento.

#992: Uusi pohja

992-sukupolvesta esiteltiin Carrera S ja Carrera 4 S -versiot PDK-kaksoiskytkinautomaateilla. Lähiaikoina nähtäneen ainakin kangaskattoinen Cabriolet ja edullisemmat Carrera ja Carrera 4, sekä seitsemänvaihteisella manuaalilla varustetut versiot. Sen jälkeen Porschella alkaa jälleen vuosia kestävä herkullinen malliston uudelleenrakennus Turboihin, GT-malleihin ja muihin mahdollisiin yllätyksiin.

Porsche 911 992

Maltillisen tiedottamisen takana on kuitenkin insinöörivetoisen autovalmistajan pyrkimys luoda jälleen paras mahdollinen pohja tuleville malliversioille. 992 onkin ensivaikutelmaansa isompi hyppäys tuleville vuosille.

Lisää uudesta Porsche 911:sta kuullaan ajotuntumien muodossa tammikuussa 2019.

Porsche 911 992

Teksti: Aake Kinnunen Kuvat: Porsche ja Aake Kinnunen

Jaa artikkeli

Keskustelu

Valmistajalta: Porsche